Vad tycker ni, är det värt att använda tormeken till att slipa stålen till hyvlarna?
Har en waco rikthyvel 45 cm och letar en bredare planhyvel 60-70 cm. Köpa jiggen och lära mig slipa själv (Har tormeken redan), eller lämna in när det behöver slipas.

Någon som använder jiggen själv?
Hur tänker ni?
 
@mattiasp du prova väl på det där utan större framgång?:)
 
Tycker inte att det är så dyrt att slipa hyvelstål att det motiverar att man ska böka med det själv, särskilt inte när man kommer upp på storlekar som 600 - 700 mm. Visst, stål för handverktyg men annars — näe, det går bort.

Enklare och effektivare att hålla sig med dubbla uppsättningar så att man kan jobba vidare när ett set är på slipning. Men det är mina åsikter...

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag har den jiggen och har slipat mina 280mm långa hss stål två gånger. För att bara vässa dom lite fungerar det bra, men har man kört i spik eller liknande och ska slipa bort mycket material så har man att göra. Länge. Det tar lång tid och sliter mycket på stenen. Man får även köra med grova sidan av stenjusteraren väldigt ofta för att det ska ta något alls. Möjligtvis finns det någon bättre sten än original om man ska slipa snabbstål.
 
Tycker den jiggen suger rejält. Rekommenderar dig starkt att lämna iväg stålen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
@mattiasp du prova väl på det där utan större framgång?:)
Japp. Värdelöst. Jag körde med kiselkarbidstenen. Värdelöst ändå.
 
Ok. Tur att jag frågade innan jag beställde hem jiggen. På pappret vore det ju kanon att slipa stålen själv. Men om det är osmidigt och blir dåligt funkar det ju inte. Jag skickar iväg stålen ist, tack hörni!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.