Hej!

Jag håller på att renovera ett rum. Rummet fungerade en gång i tiden som kök och kvar finns rester av en gammal kokvrå med kakelplattor. Undre delen består av tegel och har behov av att byggas upp c:a 5cm för att komma i nivå. Den övre delen är putsad och därefter tapetserad. Putsen sitter bra och känns inte porös eller så.

Det jag vill göra är att putsa upp hela murstocken och därefter måla den. Vad behöver jag göra för att lyckas med projektet? Att ta bort de gamla kakelplattorna känns självklart. Men måste tapetresterna bort tro? Och kan jag bygga upp 5cm med enbart putsbruk?
 
  • Renoveringsarbete i rum, delvis riven gammal kokvrå med kakelplattor, synligt tegel och skadad puts, röra på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av gammal murstock med tapetrester, tegel, puts och gamla kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dontis och 1 till
  • Laddar…
Bygga 5 cm är drygt. Kräver en hel del puts i några lager. Som amatör är det svårare att få det bra. Jag skulle klä den med gips.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Du kan inte putsa på en målad yta, på tapet eller på kakel. Åtminstone inte med "vanligt" putsbruk. Är det en större yta kan man slipa med en diamantslip, men på en såpass liten yta är det förmodligen enklast att bara knacka bort åtminstone yttersta skiktet.
Inga problem med att putsa 5 cm tjockt, men det behöver förmodligen göras i ett par omgångar.

Inte för att skrämma upp någon i onödan, men se för övrigt upp med asbest i det gamla fixet och vad som ser ut att vara svartlim.


P.s. räckte det inte med en tråd??
 
Putsa ut med vanligt putsbruk, tapeten måste bort, annars släpper putsen, du kan blöta ner tapen, spreja med en blomspruta flödigt och vänta några timmar så blir tapeten mjuk och går att skrapa ner, fungerar inte det så blanda till tapetklister och rolla på flödigt och sätt gladpack utanpå. Garanterat så får du bort tapeten nästa dag
 
  • Gilla
basseman och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du kan inte putsa på en målad yta, på tapet eller på kakel. Åtminstone inte med "vanligt" putsbruk. Är det en större yta kan man slipa med en diamantslip, men på en såpass liten yta är det förmodligen enklast att bara knacka bort åtminstone yttersta skiktet.
Inga problem med att putsa 5 cm tjockt, men det behöver förmodligen göras i ett par omgångar.

Inte för att skrämma upp någon i onödan, men se för övrigt upp med asbest i det gamla fixet och vad som ser ut att vara svartlim.


P.s. räckte det inte med en tråd??
Tack för tipset! Då blir det putsning. Jag funderade på att sätta upp skivor istället men detta kommer att bli snyggare.

Ang. asbest har du nog rätt. Jag har mask när jag har jobbat. Det dammar en del (dock inte från kakelfixet. Jag river bort gammal strukturtapet som dammar upp en del. Dessutom luktar den instängt och fuktigt.

Varför det blev två trådar vet jag inte. Försökte ta bort den andra utan framgång.
 
Man kan "putsa" upp ett lager fix, det fastnar då på allt ) sedan puts på det. Men annars är det ju inte någon större tidsinsats att riva tapetlagret innan...
 
jag gjorde en liknande sak i köket, knackade/skrapade först bort den befintliga färgen, sen byggde jag upp tjockleken med gipsbruk.
 
Tack för svar och glada tillrop!

Jag har så sakteliga börjat förbereda arbetet men jag har inte kommit speciellt långt. Jag funderar lite över hur jag ska lösa golvet. Det saknas en bit undergolv vid hörnet av murstocken och det stick ut järn från vardera sida. Dessa förmodar jag måste vara kvar.

Min tanke är att riva bort linoleumattan och lägga ett nytt golv på var att lägga ett nytt golv på undergolvet. Men hur ska jag lösa hörnet då dessa järn sticker upp? En tanke jag har är att jag lägger en golvspånskiva över hörnet och jackar ur den för stålen som sticker upp.

Är det någon som har en idé?
 
  • Delvis trasigt undergolv vid hörnet av en murstock med utstickande järn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dontis
  • Laddar…
Om du ska lägga nytt golv, kapa järnen och gjut i lite flytspackel ?
 
C
Instämmer. Skulle också ha kapat järnen. Kan inte se att det där utsticket har någon praktisk funktion.
Hur man sedan skall "stänga" golvet på lämpligt sätt låter jag vara osagt. Jag skulle nog spikat dit några träplank, men kruxet är ju i detta fall att det inte finns något att spika i så att det blir stabilt.
 
Här kommer en uppdatering på arbetet.

Järnen är kapade och en spånskiva tillkapad och lagd på plats. Järnen har varit suttit i syfte att stärka upp golvet för en gammal spis som en gång i tiden ska ha stått här.

Murstocken är putsad efter konstens alla regler. Har blivit skitbra såhär långt. :)

Tanken nu är att det ska bli lite vit färg på putsen också.
 
  • Nyligen putsad murstock och kapade järn med spånskiva på golvet i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dontis och 2 till
  • Laddar…
Fint! Hur blir ytan när du putsar? Svårt? Vad använder du för färg sen? Vanlig väggfärg eller ska det vara ngt särskilt?
 
Stajnich Stajnich skrev:
Fint! Hur blir ytan när du putsar? Svårt? Vad använder du för färg sen? Vanlig väggfärg eller ska det vara ngt särskilt?
Kan rekommendera H*llingegårdens Kalkfärg Vit, den är färdigblandad. Spädd den med lite vatten och gör 2-3 strykningar.

*=Y
 
Har du ingen fukt i väggen och ingen värme att tala om så funkar nästan vilken färg som. Men det finns mer lämpade färger för puts.
 
  • Gilla
Stajnich
  • Laddar…
Stajnich Stajnich skrev:
Fint! Hur blir ytan när du putsar? Svårt? Vad använder du för färg sen? Vanlig väggfärg eller ska det vara ngt särskilt?
Det var mycket som skulle lappas ihop. Påbörjade murningen men kände att det skulle ta alldeles för lång tid för mig att få klart det själv.

Vanlig väggfärg går inte att använda då materialet måste kunna släppa ifrån sig fukt. Vi använde kalkfärg, men jag tror att det går lika bra med linoljefärg.
 
  • Gilla
Stajnich
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.