@Finndjävel
Må vara överdrivet. Vet inte hur de har fått fram siffrorna.

@KnockOnWood

Jo självklart så påverkar belastningen ventilationen. Är väl där kanske där per sovplats som jag skrev ovan kommer in?

Ja nej ni behöver inte försöka övertyga mig att ni tycker det är good enough att köra halva norm för att spara pengar. För det är ju bevisligen good enough.
Jag finner det bara märkligt när man har FTX där det är kaffepengar i sammanhanget istället för att vara "safe".
OBS. Kaffepengar för mig så jag är ju otroligt partisk med att tycka så.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag finner det bara märkligt när man har FTX där det är kaffepengar i sammanhanget istället för att vara "safe".
Men vi är ju "safe".
Detta har rullat på i snart 10 år nu utan problem eller olägenheter.
 
Parentese i sammanhanget. Då är jag än mer övertygad att FTX är helt bortkastat i t.ex bergvärmehus om man nu gillar att räkna hem saker likt företagsekonomi som verkar brukligt vid liknade trådar.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Parentese i sammanhanget. Då är jag än mer övertygad att FTX är helt bortkastat i t.ex bergvärmehus om man nu gillar att räkna hem saker likt företagsekonomi som verkar brukligt vid liknade trådar.
Varför skulle det vara bortkastat i ett BVP hus?

Även om du räknar med SCOP för pumpen så hamnar du på iaf 15-20% besparing. Det blir även mycket bättre inomhusmiljö och du slipper extra fläktar för utsugare.
 
Magnus E K
Andra fördelar som gör att jag funderar på FTX när ekonomin tillåter (har bara självdrag idag): Ta in luften från renaste sidan av huset istället för runt om, slippa oväsen genom ytterväggsventiler, få något kul att göra på vinden...
 
@Robert-san01

Besparingen är så liten. Och här på byggahus gillar man räkna hem alla investeringar på kortast tid.

Men säg att ett typ hus på 130 m2 beläget i Stockholm med norm vent på 45 l/s
Så är besparingen mellan 2500-4000 kWh per år i energiförluster beroende hur tät huset är.
Med en SCOP 4 bvp så blir det 625 - 1000 kWh i köpt energi.
Och gillar man skruva ner fläkten till halva norm ala KOW så blir det bara 312,5-500 kWh i besparing per år i köpt energi.

I Umeå så blir siffrorna

3000-5000 kWh år
Med SCOP 4 bvp
Norm 750-1250
Halva norm 375 kWh-625 kWh

Ett filterbyte på det så försvinner en del besparing i reda pengar.

Mycket bättre innehusmiljö än vad? Än en som inte ventilerar lika mycket? Självklart.
Men en som ventilerar lika mycket utan FTX, så självklart så är det ingen eller knapp skillnad.
FTX gör ju som sagt ingen magi med luften mer än filtrerar och återvinner värme.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Robert-san01

Besparingen är så liten. Och här på byggahus gillar man räkna hem alla investeringar på kortast tid.

Men säg att ett typ hus på 130 m2 beläget i Stockholm med norm vent på 45 l/s
Så är besparingen mellan 2500-4000 kWh per år i energiförluster beroende hur tät huset är.
Med en SCOP 4 bvp så blir det 625 - 1000 kWh i köpt energi.
Och gillar man skruva ner fläkten till halva norm ala KOW så blir det bara 312,5-500 kWh i besparing per år i köpt energi.

I Umeå så blir siffrorna

3000-5000 kWh år
Med SCOP 4 bvp
Norm 750-1250
Halva norm 375 kWh-625 kWh

Ett filterbyte på det så försvinner en del besparing i reda pengar.

Mycket bättre innehusmiljö än vad? Än en som inte ventilerar lika mycket? Självklart.
Men en som ventilerar lika mycket utan FTX, så självklart så är det ingen eller knapp skillnad.
FTX gör ju som sagt ingen magi med luften mer än filtrerar och återvinner värme.
Helt korrekt så gör en FTX inget magiskt. Bygger du nytt så börjar alternativen krympa då det ställs så hårda krav på ventilation och låg energiförbrukning.

Jag har bott med centralfläkt, FLVP och nu BVP och FTX. Ångrar inte en sekund att jag gick på FTX.
 
Ja håller med FTX är ju det "bästa" som man kan frambringa inom ventilation om man vill spara lite på energi.
Men jag skippade de i våran totalrenovering då de blev för mycket meck för ingenting.
Blev F system med två takfläktar istället.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men det är väl inte tryckfallet vid ventilerna man mäter, utan just antal liter per sekund som strömmar igenom.
Man kan mäta luftflödet antingen genom en mättratt eller så mäter man difflufttrycket över luftdonet.
 
Normen är framräknad på ett genomsnitt för hur många som normalt bor per kvadratmeter plus lite extra för att vara säker. Så om man som jag och KoW bara bor 2st på en yta som räcker för fler är det inte nödvändigt med fullt flöde. Dock skulle det nog vara bra med lite extra cirkulation på luften
 
F Finndjävel skrev:
Det låter helt sjukt överdrivet? 4l är ungefär vad lungorna rymmer om man drar in allt vad som går. Ska man fylla lungorna till max med ny luft varje sekund eller varför behövs det en sån omsättning?

4l/sekund/person = 14,4m3 luft per person i timmen. Då kan man lika gärna strunta i att isolera helt.
0,4l/sekund låter mera rimligt.
Det man andas ut följer ju delvis med in igen eftersom inomhusludten blir förorenad. Därav behövs mer än "det man andas".
 
D Daniel 109 skrev:
Men om man dimensionerar efter den vet man att ventilationen kommer att räcka. Sedan kan man ju skruva ner flödet.
Just precis så vi gjorde.
FTX'en är injusterad, kontrollerad och godkänd till 160 m3/h vid OVK.
Och den har en omkopplare med tre lägen, 1 2 och 3.
2 är normalläge, 1 halva luftmängden och 3 dubbla.
Så när allt var injusterat, klart och godkänt vred vi ner från 2 till 1 på omkopplaren.
Så vi var naturligtvis uppmärksamma på om inneluften var ok, om tvätten torkade, om imman på fönstren vid dusch försvann snabbt osv.
Och vi frågade varenda själ som kom på besök hur de upplevde luften. Ingen hade något negativt att säga.
Tvärt om! Och aggregatet går tyst och fint (sitter i tvättstugan) och luftdonen är tysta.
Kan faktiskt inte önska oss något bättre.
Och tycker uppriktigt synd om alla som skriver av sig här om bullrande, vibrerande FTX-aggregat på vinden, tjutande luftströmmar i till- och frånluftdonen och stackarna med frånluftvärmepumpar med kalldrag och kallras från tilluftventiler i ytterväggarna.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Robert-san01

Besparingen är så liten. Och här på byggahus gillar man räkna hem alla investeringar på kortast tid.

Men säg att ett typ hus på 130 m2 beläget i Stockholm med norm vent på 45 l/s
Så är besparingen mellan 2500-4000 kWh per år i energiförluster beroende hur tät huset är.
Med en SCOP 4 bvp så blir det 625 - 1000 kWh i köpt energi.
Och gillar man skruva ner fläkten till halva norm ala KOW så blir det bara 312,5-500 kWh i besparing per år i köpt energi.

I Umeå så blir siffrorna

3000-5000 kWh år
Med SCOP 4 bvp
Norm 750-1250
Halva norm 375 kWh-625 kWh

Ett filterbyte på det så försvinner en del besparing i reda pengar.

Mycket bättre innehusmiljö än vad? Än en som inte ventilerar lika mycket? Självklart.
Men en som ventilerar lika mycket utan FTX, så självklart så är det ingen eller knapp skillnad.
FTX gör ju som sagt ingen magi med luften mer än filtrerar och återvinner värme.
FTX (eller FT) har ju möjlighet (och oftast standard) att filtrera luften med ett F7 filter. Motsvarande filtrering i väggventiler vid ett F-system blir svårt att uppnå med ett vettigt flöde (på grund av tryckfallet över/storleken på filtret). Det finns filter för väggventiler (flimmerfilter) men dom filtrerar bara hälften så bra som ett vanligt F7. Dessutom blir byteskostnaden för ett filter per vistelserum nästan alltid (vid mer än ett eller två rum) mycket större än att byta bara ett filter för hela huset. Och även om man bor på landet fjärran från avgaser/vägdamm etc. så har vi en pollensäsong på ungefär halvår i stora delar av landet. Plus lite övriga luftburna föroreningar som alltid finns i luften (mögelsporer, rök från grannens skorsten etc). Så att uppnå samma luftkvalitet till ett vettigt pris som ett FTX med nåt annat ventilationssystem är praktiskt taget omöjligt.
Det är klart att alla inte har lika stort behov av bra luft, men många är allergiska/har astma. Samt att det blir mindre städning med filtrerad tilluft.

Edit: Med självdrag blir det också praktiskt taget omöjligt att filtrera tilluften bra, om man inte har en extremt hög skorsten.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Magnus E K
Hur mycket ökar elförbrukningen om man byter till P3-filter? (För att bli av med virus från fjärran östern, asbest från traktens söndervittrande eternittak och eventuellt radioskval.)
 
  • Gilla
Ander s och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kyl/frys utgör en liten del av elkostnaden. Dom drar kanske 80-100 W intermittent.
Du säger att ni har installerat en luftvärmepump. Vanligtvis kan man då stänga av majoriteten av elelementen. Toalett/bad kan behöva ha sina element igång.

Spis drar den effekt ni behöver för uppvärmning och matlagning. Där finns inget att hämta.

Varmvatten kan vara en storförbrukare av el. Karbad drar en hel del. Snålspolande duschmunstycke kan hjälpa till.
Bästa spartipset om man har tonårsdöttrar: Plocka bort hållaren till duschmunstycket. Då måste man hålla den manuellt över huvudet, det blir tröttsamt efter 10 minuter...
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.