Hej,

Jag tänkte försöka mig på att bygga en stol med handverktyg i liknande design som nedan.

Vad tror ni är fallgroparna? Rundstavarna ser endast limmade ut, inga skruvar eller dylikt såvitt jag kan se.

Tacksam för råd och tips. :)
Tänkte testbygga i furu först.

Handgjord trästol i skandinavisk design med en vävd sits och rundstavar utan synliga fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Kul projekt, gör gärna en byggtråd om det. ;)

Lim ska räcka. Viktigast är väl att få fogarna tajta och hållbara; de utsätts för mycket påfrestningar om t ex någon gungar på stolen.

Lycka till med bygget!
//Ronnie
 
Har du tänk göra tapphålen likstora hela vägen igenom eller tänkt att de ska vara taperade?

Utan att veta hur bra du är med handverktyg så tror jag att fallgroparna är fler än man tänker sig, och att det lättaste är att bygga ett par st av samma modell och göra varje lite bättre än den förra ;)
 
Jo jag tror absolut du har rätt!

Hade tänkt undvika att köra hålen igenom. Och istället försöka göra hålen tighta och limma.
 
Att som heimlaga brukar förespråka, ett lim du kan lösa upp med varmt vatten är att föredra. (Fisklim, benlim eller liknande).
Då kan du dessutom göra om din första stol ett par ggr under processen utan problem.
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Har du en svarv eller hur tänkte du tillverka alla ämnen runda? Känns oerhört svårt att få tillräckligt tight passform för att klara av att göra det utan svarv?
 
Microkatten
Frustrator Frustrator skrev:
Utan att veta hur bra du är med handverktyg så tror jag att fallgroparna är fler än man tänker sig, och att det lättaste är att bygga ett par st av samma modell och göra varje lite bättre än den förra ;)
Det här är visare sagt än man kan tro vid första ögonkastet. :D

Fallgropar lurar överallt där man minst anar det - annars hade man kanske kunnat undvika dem innan de skedde. Men man lär sig av sina misstag och inser till slut att de inte går att undvika, så det är lika bra att börja bygga din stol så att du kan lämna de värsta misstagen bakom dig! ;)

Din andra stol borde därför bli bättre än din första och åtminstone innehålla mindre synliga misstag. Jag monterade själv sista delen av ett bord i går och funderar starkt på att göra ett till likadant bord. Jag känner ju till svårigheterna nu och kan fokusera på att förbättra dem istället för att tänka på alla tusen saker ett nytt projekt innebär. Och för din del kanske du t.o.m. kan få användning för flera stolar?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag ser en första fallgrop nära dig...... för att en pinnstol skall hålla utan att tapparna deformeras och lossnar tror jag att du behöver ett hårdare träslag än furu. Jag skulle föreslå björk.
 
  • Gilla
arcile
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag ser en första fallgrop nära dig...... för att en pinnstol skall hålla utan att tapparna deformeras och lossnar tror jag att du behöver ett hårdare träslag än furu. Jag skulle föreslå björk.
Absolut, jag tänkte mig dock göra ett test i billigast möjliga material innan man gör ett mer seriöst försök :). Men förstår vad du menar!
 
Varför inte genomgående hål?
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Björkvirke i de där dimensionerna går ju att skörda gratis i vilket vanskött utfallsdike som helst. Sådant virke användes till den där sortens enkla "stick chairs" i England därifrån typen kommer.
Givetvis med markägarens tillstånd om det inte är egen mark.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Björkvirke i de där dimensionerna går ju att skörda gratis i vilket vanskött utfallsdike som helst.
Ok, så arbetsgången innan trådskaparen kan börja snickra på sin stol blir alltså:

1.Leta upp några vanskötta utfallsdiken. Hur ser ett sådant ut?
1b. Lära sig känna igen genomblöt lerig björk som legat (stått?) i ett dike x antal år.
2. Som i 1 men med tillägget att det ska finnas björkvirke i diket.
3. Hitta bonde som äger diket o fråga om man får ta virket.
4. Släpa hem leriga björkbitar
5. Torka.
6. Snickra.

Ja det låter ju smidigt:rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ok, så arbetsgången innan trådskaparen kan börja snickra på sin stol blir alltså:

1.Leta upp några vanskötta utfallsdiken. Hur ser ett sådant ut?
1b. Lära sig känna igen genomblöt lerig björk som legat (stått?) i ett dike x antal år.
2. Som i 1 men med tillägget att det ska finnas björkvirke i diket.
3. Hitta bonde som äger diket o fråga om man får ta virket.
4. Släpa hem leriga björkbitar
5. Torka.
6. Snickra.

Ja det låter ju smidigt:rolleyes:
Minus 5 tror jag, tanken med sådana stolar är väl att de går att bygga med blött virke.

Sen är ju åtminstone alla diken i Halland renspolade så leran är borta ;) (och husen som stog vid dikena är bortspolade med)

Vanskött = det växer småbjörk i det. Vet inte, men tror heimlaga tänkte sig att man hugger av dem med ett "Bamse"-hugg med yxan (som en dunderhonungsladdad Bamse hugger träd alltså).
 
  • Gilla
  • Haha
kest och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Min lista ser ut såhär:

1. Köp rundstavar i två olika dimensioner.
2. Kapa.
3. Borra några hål.
4. Limma.
5. Vänta 15 minuter.
6. Vira sitsen.
6. Provsitt.
7 .Lägg in i stora skryttråden, alternativt börja om från början.

Har man svarv ser punkt 1 annorlunda ut.
 
  • Gilla
kest och 3 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.