Hej alla på Byggahus!

Jag är i fas att bygga ett attefallshus som ska fungera som semesterboende sommar och vinter. Ritningarna från arkitekten är snart färdiga och det är dags att dra iväg offertförfrågan till alla möjliga fönstertillverkare/återförsäljare(det verkar ju inte gå någon nöd på antal ÅF iaf ). Efter otaliga timmar googlandes har jag kommit fram till ett gäng önskemål - men också några frågor. Om ni kan hjälpa mig svara på dessa hade det varit fantastiskt, känner att jag bara blir mer snurrig ju mer jag söker på nätet.

Önskemål om fönster/lev:
1. 2-glas med OK U-värde (huset kommer byggas i södra Sverige).
2. Fönster med så smala profiler och så mycket glas som möjligt, inga spröjs eller dyl.
3. Går att måttbeställa.
4. Allting från samma leverantör/ÅF.
5. Bra kvalité men rimligt prissatt - inget lyxbygge.
6. Gärna kunna välja färg ut och invändigt.

Frågor:
1. Bör jag välja PVC eller Trä/Alu?
2. Läst mycket om att beställa från Polen/Baltikum - är detta ”smidigt”? Fördelar/Nackdelar?

Tusen tack på förhand,

Leo
 
Outline har träfönster med bra u-värde, 2 eller treglas, bra kvalitet. Det går att måttbeställa och de är inte dyra. Dessutom snygg profil tycker jag.

Jag gillar inte PVC. De blir fula efter några år och går inte att underhålla.

Alu/trä är dyrare än trä. Mindre underhåll, men det är inte så jobbigt att måla träfönster efter ett årtal år. Till ett attefallshus tycker jag att trä räcker.
 
Dessa och måla själv!
Obehandlat, sidohängt fönster med 2-glas och kampanjskyltar på en produktwebbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En apelsin En apelsin skrev:
Dessa och måla själv!
[bild]
Tack! Ja, trä är ju generellt väldigt trevligt. Det rör sig om rätt stora partier, typ 180x160cm med fast glas bland annat, är dessa på något sätt svårare att underhålla än mindre fönster? Går det att ha fönsterna trä-rena? Om man behandlar dom med något?
 
Det är klart det går att ha träfärgadefönster. Det går att olja dem enbart. Tyvärr har jag förstått att det blir väldigt mycket underhåll då. Olja om vartannat år eller så.

Lacka eller fernissa kan gå, men har ingen kunskap om det.

Ingen skillnad på underhåll på stora partier. Outline har också fasta fönster. Jag tycker att de är en bra kompromiss mellan bra pris och inte för breda karmar.

Är du ute efter väldigt tunna karmar, aluminium och valfri kulör är velfac supersnygga. Tyvärr kostar de därefter..
 
En apelsin En apelsin skrev:
Det är klart det går att ha träfärgadefönster. Det går att olja dem enbart. Tyvärr har jag förstått att det blir väldigt mycket underhåll då. Olja om vartannat år eller så.

Lacka eller fernissa kan gå, men har ingen kunskap om det.

Ingen skillnad på underhåll på stora partier. Outline har också fasta fönster. Jag tycker att de är en bra kompromiss mellan bra pris och inte för breda karmar.

Är du ute efter väldigt tunna karmar, aluminium och valfri kulör är velfac supersnygga. Tyvärr kostar de därefter..
Okay, tack! Ja, Velfac har jag varit inne och kikat på men läser blandat om kvalitén här på forumet. Några andra tillverkare du kan tipsa om? Bra att ha lite underlag att jämföra med.
 
Jag hade tur med mina fönster. Jag hittade ett billigt och nästan nytt större parti från elitfönster. Det var en som skulle göra en större tillbyggnad och därmed rev två hela vägg med treglasfönster från 2016. Ett glasparti med 210 höga fönster bland annat. Dessa räcker i princip till allt jag behöver. Men, jag gjorde ganska omfattande research innan jag hade sån tur. Har hört gott om westcoast också, något billigare än Traryd, sp och elit, men ska vara bra.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Jag hade tur med mina fönster. Jag hittade ett billigt och nästan nytt större parti från elitfönster. Det var en som skulle göra en större tillbyggnad och därmed rev två hela vägg med treglasfönster från 2016. Ett glasparti med 210 höga fönster bland annat. Dessa räcker i princip till allt jag behöver. Men, jag gjorde ganska omfattande research innan jag hade sån tur. Har hört gott om westcoast också, något billigare än Traryd, sp och elit, men ska vara bra.
Ja, en sådan situation hade man gärna trillat över. Jag har också hört mycket gott om Westcoast och skickade faktiskt ett Mail till dem igår, får se om jag får något svar under dagen. Tycker profilen på ”design”-serien ser ut att passa mitt tänkta bygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.