Ska höja taket till nock, vilken lösning tror ni blir lättast för att jag ska slippa synliga balkar? Håller nu på och skyfflar bort allt spån.
 
  • Renoveringsarbete under tak med spån, skyffel och byggavfall - förberedelse för att höja tak till nock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person på en vind skottar bort spån inför takhöjning, med träbjälkar synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Så kan du inte göra utan vidare. Takstolarna har ett annat inbördes avstånd än golvbjälkarna. Takstolarnas stödben landar därför på en bjälke som i sin tur vilar på golvbjälkarna. Tar du bort golvbjälkarna måste stödbenen ersättas med någon form av längsgående balk som kan bli ganska kraftig. Den typen av ombyggnad som du tänker dig måste först beräknas av en kompetent konstruktör.
 
  • Gilla
Sajhmon och 3 till
  • Laddar…
Takets vikt vill pressa väggarna som de vilar på utåt. Golvbjälkarna under vindsgolvet tar upp dessa krafter och håller ihop huset. Om man vill slippa de bjälkarna brukar man sätta en rejäl balk högst upp i nocken. Den balken håller då emot takets tyngd redan högst upp så att det Inter blir några krafter som vill trycka husväggarna utåt.

Jag vet inte om det här blev begripligt.
 
Passa på att byta yttertak och bytt samtidigt taksolarna mot saxtakstolar alternativt ryggåsar så blir det rätt. Det hinner du med under semestern om du ligger i! Passa även på att fylla på med ny lösullsisolering så sparar du iallafall in lite av pengarna...

Nässjö Takstolsfabrik alt. Fjärrår Träförädling är två firmor som bygger takstolar!
 
Yttertaket är bara 2 år gammalt, ska bara höja halva taket. Så tror jag kommer köra limträbalk i nock och strävor längre upp på takstolen som blir synlig.
 
Hänger med på vad du menar Är så jag ev. tänk göra. Så tror jag kommer göra på detta sätt, smidigast och lättast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.