BirgitS BirgitS skrev:
Utan att byta tätskikt är det fortfarande ett badrum från 80-talet och därmed maximala åldersavdrag som görs av försäkringsbolagen om något händer. Även om du inte duschar där så finns det många rörskarvar och många vattenskador uppstår pga. smygläckage i rörskarvar och det märks inte förrän det har blivit stora skador i väggar och/eller bjälklag. Det innebär att det egentligen inte är några branschregler att beakta eftersom de mest grundläggande om tätskikt inte är uppfyllda.

Men det är ju bra att byta toan och bidén till några med samma hålbild så att du inte får ändå fler hål i golvet.
Jag har ett kryputrymme bakom badkaret. Ser ut som om alla rörgrenar finns där, undvek man skarvar i golvet 1980?

Rörgrenar bakom badkar, med koppar och vita plaströr som undviker skarvar i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Numera är det inte tillåtet med vattenrör som kommer upp genom golvet eftersom om det läcker i en skarv ovanför så kan vattnet rinna längs röret ner i bjälklagret och åstadkomma stor skada innan det upptäcks.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Numera är det inte tillåtet med vattenrör som kommer upp genom golvet eftersom om det läcker i en skarv ovanför så kan vattnet rinna längs röret ner i bjälklagret och åstadkomma stor skada innan det upptäcks.
Ja funderar på att byta kallvattenrörledningen från köket och upp till badrummet i samband med att köket renoveras. Köket ligger precis under badrummet och vattnet kommer in i matkällaren under köket.

Men varmvattenberedaren står så klart en bit därifrån

Mycket att tänka på när man renoverar.
 
E Evamargit skrev:
Obs det är granbarr i badkaret, inget annat !
Har du tagit ett skogsbad?? (y)
 
  • Gilla
Evamargit
  • Laddar…
E Evamargit skrev:
Ja tänker att jag kan välja vilken tapet som helst, om jag väljer papperstapet får jag lacka.

Bör jag satsa på våtrumsspackel?
ja självklart vanligt spackel kan mögla i fuktig miljö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.