Kulturfönster i Lenhovda gör fina produkter.
(y)
 
Om du under din livstid mot förmodan skulle behöva måla om utsidan på ett aluminiumklätt fönster så är det enklare än om det vore trä. Bara slipa bort ev löst sittande ärg och måla.
Har moderna Westcoast Windows nu 16 år gamla och utsidan liksom insidorna är som nya och har de nu en mer antik version så är det bara om de höjt priserna rejält som jag skulle titta efter annat.
 
K karlmb skrev:
Om du under din livstid mot förmodan skulle behöva måla om utsidan på ett aluminiumklätt fönster så är det enklare än om det vore trä. Bara slipa bort ev löst sittande ärg och måla.
Har moderna Westcoast Windows nu 16 år gamla och utsidan liksom insidorna är som nya och har de nu en mer antik version så är det bara om de höjt priserna rejält som jag skulle titta efter annat.
Fönster som har bågar och karmar i aluminium är eloxiderade, (eloxerade), då kallas inte oxideringen ärg, utan aluminiumoxid. Det är bara legeringar med koppar som kallas ärg. Slipar man, förstör man det skyddande oxidskiktet. Aluminiumoxid är en mycket hård och motståndskraftig ytbeläggning. Sedan är det en sak om eloxeringen är eftertätad eller inte. Ska Al. färgas, färgar man när porerna i oxiden är öppna, färgens mättnad beror på tid och färgens "styrka", därefter eftertätar man i skållhett vatten eller i överhettad ånga. Då sluts porerna i Al-oxiden och blir någorlunda färgbeständiga.
( En parentes: Aluminium bildar oerhört snabbt ny oxid på en yta där man slipat).
 
Redigerat:
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Det är märkligt att ingen rekommenderar Elit Retro. Det är väl för dagen min förstahandskandidat. Smala bågar och karmar. Men det är alu-utsida. Och det enda spröjs som går att få är helt genomgående. Jag säger inte att jag måste ha träutsida till varje pris. Men det vore kul att hitta ett alternativ i alla fall.

De där RM som någon tipsade om längre upp i tråden verkar ju lovande. Eller kronfönster då.
 
Vad har du för fönster idag? Bytte mycket fönster till aluminiumvarianter. Det blir mörkare då karmar och bågar är tjockare, det blir värre ju mindre fönstren är.

Nu senast renoverade jag mina gamla tvåglasfönster och det blev grymt bra!
Slog ut rutorna, limmade ihop bågarna, fräste rent, sänkte ner glaskasett (interglas) och på med lister. Orginalutseende, lättare att tvätta, och bättre isolering. +sjukt mycket billigare.
 
Fönster är ju så viktiga för hur huset ser ut!!!!
Hur ljuset kommer in....
Isolering
Underhållsfria...
Jag håller med dig att trä på utsidan ger ett mer estetiskt levande utseende..
Formgivning på profiler lister blir viktigare än någonsin då planglas ger så dött uttryck
 
T Provrundan skrev:
Vad har du för fönster idag? Bytte mycket fönster till aluminiumvarianter. Det blir mörkare då karmar och bågar är tjockare, det blir värre ju mindre fönstren är.

Nu senast renoverade jag mina gamla tvåglasfönster och det blev grymt bra!
Slog ut rutorna, limmade ihop bågarna, fräste rent, sänkte ner glaskasett (interglas) och på med lister. Orginalutseende, lättare att tvätta, och bättre isolering. +sjukt mycket billigare.
Smart att återanvända det gamla. Den iden ska jag ta till vara på. Jag har ett gäng källarfönster där jag borde kunna tillämpa detta. Skulle man inte kunna lägga glaskassetten mellan bågarna innan man skruvar/limmar ihop dem. Man måste ju fräsa ur innan såklart.
 
För att hålla ned vikten så väljer du 2-glaskassett med argon.
 
Tomture61
Ang. Aluminium på utsidan, städtjänster är inte som träfönster för 50-60 år sedan. Så aluminium på utsidan är enbart ett plus.
Vet ej hur du bor men inbrottsskyddet är mycket bättre med aluminium som täcker karm/glas.
 
Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ang. Aluminium på utsidan, städtjänster är inte som träfönster för 50-60 år sedan. Så aluminium på utsidan är enbart ett plus.
Vet ej hur du bor men inbrottsskyddet är mycket bättre med aluminium som täcker karm/glas.
Inte städtjänster skall vara träfönster ;)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ang. Aluminium på utsidan, städtjänster är inte som träfönster för 50-60 år sedan. Så aluminium på utsidan är enbart ett plus.
Vet ej hur du bor men inbrottsskyddet är mycket bättre med aluminium som täcker karm/glas.
Men det tillverkas faktiskt träfönster idag som håller mycket högre klass än det som gjordes för 50-60 år sedan. Med enbart kärnvirke, av furu, ek eller teak. Med stående årsringar i båge och karm. Impregnerade med raffinerad linolja uppvärmd till 130 grader och inarbetad med IR-lampa. Och målade med linoljefärg såklart.

Självklart finns det massor med dåliga fönster. Dåliga färgval, väldigt dåligt val av trä. Tillverkas förvisso av furu, men då en blandning av kärnvirke och ytved. Med dålig passform och billigt material. Men det är inte det enda som finns.
 
Vi har precis bytt alla fönster t https://www.alvdalsfonster.se/ och är sjukt nöjda. Ville ha lite "äldre stuk" i brist på bättre beskrivning och jämförde med bla rm, lingbo, kron, allmoge mfl. Men fastnade för älvdalsfönster. Dom var inte billigast o inte dyrast. Sjukt nöjd m service, leverans tidigare än väntat. Det strul som varit har inte varit pga dom, men dom har varit väldigt hjälpsamma ändå.
 
Jag köpte ny dubbel altandörr från SparFönster AB för några år sedan. Det var inga problem med
att få den måttbeställd. Bra leveranstid, Tror tillverkningen sker i Baltikum. Måhända inte absolut högsta kvalitet men helt OK, och prisvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.