Hej,

jag har ett gammalt Gram kylskåp 6500 Vojens som har fungerat under alla år och som jag använder som extra kylskåp.
Imorse upptäckte att dörren stod helt öppen och går inte att stänga. Verkar som det inte finns tillräckligt med sig som det brukar vara när man stänger den.
Är det någon reservdel som behöver bytas ut eller annat som går att göra för att få kylskåpsdörren fungerande igen?
Tack för hjälp och svar på denna fråga :D
 
A
Verkar tätningslisten i dörren vara hel runt om?
 
Ja, den verkar vara hel.
Läste att det är undertrycket i kylen som inte finns och som gör att dörren stängs.
Och i så fall vad kan det bero på att det inte finns undertryck?
 
A
dörren har sjunkit ner på nedre gångjärnstappen
då behöver du en ny dörr.
 
De
electroluxaren skrev:
dörren har sjunkit ner på nedre gångjärnstappen
då behöver du en ny dörr.
Det borde väl gå att justera gångjärnstappen, eller ordna en bussning för att justera glappet?

PS
Det är inget undertryck som håller dörren stängd, utan en magnetlist i tätningslisten.
Om där är undertryck beror det på att avrinnings slangen/-ledningen för kondensvatten längst bak och ner i skåpet har kläggat igen och behöver rensas
 
electroluxaren skrev:
dörren har sjunkit ner på nedre gångjärnstappen
då behöver du en ny dörr.
Jag tittade på mitt gamla gram. Dörren kan inte sjunka då den står mot gångjärnet.
Ta ett foto på gångjärnen.
 
A
K kest skrev:
Jag tittade på mitt gamla gram. Dörren kan inte sjunka då den står mot gångjärnet.
Ta ett foto på gångjärnen.
Inte bra om dörren står mot gångjärnet, den skall stå på tappen
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De

Det borde väl gå att justera gångjärnstappen, eller ordna en bussning för att justera glappet?

PS
Det är inget undertryck som håller dörren stängd, utan en magnetlist i tätningslisten.
Om där är undertryck beror det på att avrinnings slangen/-ledningen för kondensvatten längst bak och ner i skåpet har kläggat igen och behöver rensas
Nej!
Om dörren är skadad så finns det inga rimliga reperationmetoder.
Men för de som har obegränsat med tid kan ju byta ut den nedre gavlen och ersätta den skumisolering som saknas.
Kommer det att synas? Ja!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.