Jag letar fönster till huset, och jag håller på att bli tokig känner jag. Det är alltid någon nackdel med alla fönster. Det måste man ju såklart acceptera för att komma vidare.

Om jag fick önska lite fritt så söker jag följande:

- Slimmade bågar och karmar
- Vanliga fönsterhakar. Inga spanjoletter
- Träfönster med trä på utsidan. Jag vill kunna måla och underhålla fönstren. Inga glaslister i plast som inte går att måla.
- Utanpåliggande spröjs. Gärna i trä så att det går att måla dessa också.

Ja, punktlistan blev inte längre än så.

Det här med aluminiumfönster. Är det bra det? Vad händer den dagen man måste fräscha upp fönstret. Det är ju liksom en yta det inte går att jobba med. Inte ens en utetermometer kan man skruva upp i karmen, bara för att ta ett banalt exempel.

Och alla dessa träfönster som har glaslister i plast. Hur målar man om dessa. Plastlisten går ju knappast att måla. Och den listen är ju en ganska stor del av fönstrets utsida.

Ekstrands fönster har ju vänt på konstruktionen och satt glaslisten på insidan. Då får man ju en bra utsida i trä som man kan skrapa och måla när det behövs. Men tyvärr är ju Ekstrands bågar och karmar väldigt blaffiga. Breda helt enkelt. Det ser inte bra ut. Speciellt inte på små fönster.

Är det någon som vet något om kronfönster? Jag har inte kollat upp dem. Men de verkar i alla fall ha ganska smala bågar och karmar. Har de glaslister i plast eller trä?

Är det någon som kan rekommendera fönster? Gärna en leverantör i Sverige och som är någorlunda etablerad. Jag undviker gärna rena kulturfönster som tex lingbo med flera.
 
Här en annan firma som gör anpassade fönster
https://www.rm.se/

Kolla under referenser och Villor.
 
  • Gilla
NotvikensIK och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset. Jag har kollat runt lite på deras hemsida. Jag ska kontakta dem på måndag. Det framgår inte riktigt på hemsidan vad de har för material i glaslisten.
 
Törs påstå att det är trä.
 
Jag köpte från nordiska fönster i höstas. De fanns både med spanjolett och hakar. För min del blev det spanjolett till slut. De är i trä och jag tror att det gäller även glasningslisten. Men där är jag osäker. Jag tror aldrig att jag sett nya fönster med särskilt slimmade bågar.
 
Förstår inte varför du vill ha en massa jobb med träfönster?
Köp alu fönster
Bara borta o popnita om du vill ha upp nåt
O vill du lacka om är det bara ta bort alufronten o sprutmåla!
O vill du ha smala karmar köp velfac
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Tamazin och 6 till
  • Laddar…
Är det en grinig byggnadsnämnd i din kommun, kan du behöva bygglov för fönsterbyte om de nya fönsterna avviker i utseende från de gamla.
 
  • Gilla
sponken
  • Laddar…
SP-fönster. Bra kvalité och du kan designa fönstren efter smak och tyckte sålänge det är inom rimliga gränser.
Traryd är också ett alternativ, men kanske inte finns samma möjligheter där. Båda har samma tillverkare.
 
  • Gilla
larssonson och 1 till
  • Laddar…
Jag kommer bygga om en del. Så bygglov blir det oavsett vad.

SP ganska breda bågar tycker jag. Samt att de har glaslisten i plast (eller har jag fel där)

Vilket Velfac-fönster är det jag bör titta på om jag vill ha smala karmar och bågar?

Jag tror jag kommer ha både alufönster och trä. Jag har ju tegelfasad. Fönster som sitter rakt i tegelhålen så att säga kanske jag skulle kunna tänka mig i aluutsida. Men sedan har jag fönsterpartier där det är ganska mycket trä runt. Nån panelbräda här och där. Där skulle jag vilja ha träutsida tror jag. Dels för att det angränsar till en uteplats. Och dels för att kunna måla in fönstren i exakt rätt kulör osv.

Alla säger att det är så mkt jobb med att måla fönster. Men utsidan är det ju inte mkt jobb med. Det är ju bara utsida båge och den lilla delen av karmen som syns. Det som är jobbigt med fönster är ju när man ska måla insidan och bågens insida och kanter. Men det är ju det samma oavsett aluminiumutsida eller inte. De träfönster som sitter i kåken nu har suttit sedan 1972. De målades sist för ca 10-15 år sedan. De är hur fräscha som helst i dagsläget. I alla fall utvändigt. Däremot har insidan sett sina bästa dagar. Men även den är i relativt gott skick för att aldrig varit målad sedan 1972.
 
Hej
Jag har velfac och sen gått över till
https://www.westcoastwindows.se/
Dom har en modell antik sidohängt med haspar.
Se vad du tycker om deras utförande.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag kollade som hastigast på Westcoastwindows. Deras antik verkar ha aluminiumutsida. Samt att båge och karm är ju enormt breda. Men det är säkert bra fönster annars
 
O Olf Oggler skrev:
Jag letar fönster till huset, och jag håller på att bli tokig känner jag. Det är alltid någon nackdel med alla fönster. Det måste man ju såklart acceptera för att komma vidare.

Om jag fick önska lite fritt så söker jag följande:

- Slimmade bågar och karmar
- Vanliga fönsterhakar. Inga spanjoletter
- Träfönster med trä på utsidan. Jag vill kunna måla och underhålla fönstren. Inga glaslister i plast som inte går att måla.
- Utanpåliggande spröjs. Gärna i trä så att det går att måla dessa också.

Ja, punktlistan blev inte längre än så.

Det här med aluminiumfönster. Är det bra det? Vad händer den dagen man måste fräscha upp fönstret. Det är ju liksom en yta det inte går att jobba med. Inte ens en utetermometer kan man skruva upp i karmen, bara för att ta ett banalt exempel.

Och alla dessa träfönster som har glaslister i plast. Hur målar man om dessa. Plastlisten går ju knappast att måla. Och den listen är ju en ganska stor del av fönstrets utsida.

Ekstrands fönster har ju vänt på konstruktionen och satt glaslisten på insidan. Då får man ju en bra utsida i trä som man kan skrapa och måla när det behövs. Men tyvärr är ju Ekstrands bågar och karmar väldigt blaffiga. Breda helt enkelt. Det ser inte bra ut. Speciellt inte på små fönster.

Är det någon som vet något om kronfönster? Jag har inte kollat upp dem. Men de verkar i alla fall ha ganska smala bågar och karmar. Har de glaslister i plast eller trä?

Är det någon som kan rekommendera fönster? Gärna en leverantör i Sverige och som är någorlunda etablerad. Jag undviker gärna rena kulturfönster som tex lingbo med flera.
Hur gammal är din kåk?. Vad är det för sorts område du bor i?. Är det verkligen, av behovet påkallat att du byter fönster, är karmar och bågar ruttna ?.
Här i mitt område, i Jönköpings läns utkant mot Kalmar län, verkar fönsterbytarnojan spritt sig. Senast i Fredags förmiddag, stod en bil från Mockfjärdsfönster parkerad på andra sidan gatan. Något verkar vara på gång i och med att man rivit bort utvändiga fönsterfoder. Tycker det är lite märkligt, när vi har en känd fönstertillverkare, knappt en km. härifrån fågelvägen. Mina egna fönster är exakt lika gamla som grannens, båda kåkarna byggdes 1948, fönsterna levererades från den lokala fönsterfabriken, de är tillverkade av kärnfuru och de oljades och målades med gammaldags linoljefärg så de håller. En annan granne, slängde ut sin "kärring", till förmån för en ny, som han gifte sig med. Då blev det renovering av hela kåken och fönsterbyte på hennes bekostnad. Nu ser kåkens fönster ut som gapande svarta hål i väggarna. Tidigare var det sk. kopplade fönster. Grannen fick bara ett års glädje av sina nya fönster, hustrun flyttade och de skildes, krävde ut, vad hon satsat och kåken såldes. Så här sitter jag nu med utsikt mot de gapande svarta hålen. Det är inte stilenligt för området.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 6 till
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Hur gammal är din kåk?. Vad är det för sorts område du bor i?. Är det verkligen, av behovet påkallat att du byter fönster, är karmar och bågar ruttna ?.
Här i mitt område, i Jönköpings läns utkant mot Kalmar län, verkar fönsterbytarnojan spritt sig. Senast i Fredags förmiddag, stod en bil från Mockfjärdsfönster parkerad på andra sidan gatan. Något verkar vara på gång i och med att man rivit bort utvändiga fönsterfoder. Tycker det är lite märkligt, när vi har en känd fönstertillverkare, knappt en km. härifrån fågelvägen. Mina egna fönster är exakt lika gamla som grannens, båda kåkarna byggdes 1948, fönsterna levererades från den lokala fönsterfabriken, de är tillverkade av kärnfuru och de oljades och målades med gammaldags linoljefärg så de håller. En annan granne, slängde ut sin "kärring", till förmån för en ny, som han gifte sig med. Då blev det renovering av hela kåken och fönsterbyte på hennes bekostnad. Nu ser kåkens fönster ut som gapande svarta hål i väggarna. Tidigare var det sk. kopplade fönster. Grannen fick bara ett års glädje av sina nya fönster, hustrun flyttade och de skildes, krävde ut, vad hon satsat och kåken såldes. Så här sitter jag nu med utsikt mot de gapande svarta hålen. Det är inte stilenligt för området.
Intressant inlägg. Jag är normalt sett väldigt defensiv när det gäller fönsterbyten. Annat också för den delen. Men nu har jag ett par fasadpartier som ska byggas om en aning. Då tänkte jag att det är lika bra att satsa på nya fönster i den still jag vill ha framöver. Det känns lite sumt att anpassa efter de gamla fönstren. Sedan har jag ett par karmar i kåken som brutits sönder på grund av att fönstret tagits av vinden.

Men rent tekniskt sett så skulle nog mina gamla fönster hänga med 20 år till. Lätt. Och jag kommer ju behålla gamla fönster här och där. Källarfönster och vindsfönster osv.
 
J jannebmw skrev:
Förstår inte varför du vill ha en massa jobb med träfönster?
Köp alu fönster
Bara borta o popnita om du vill ha upp nåt
O vill du lacka om är det bara ta bort alufronten o sprutmåla!
O vill du ha smala karmar köp velfac
Jag kollade lite på Velfac. För det första verkar de ha alu-utsida. Och bågar och karmar har ju väldigt breda byggmått. Bredare än de flesta andra får jag en känsla av.
 
Att jag överhuvudtaget yttrar mig i den här fönsterfrågan, beror på att, "mitt estetiska öga", störs. Fönsterna bör inte avvika alltför mycket från det vanliga i området. Men å andra sidan, det kanske beror på att jag är en övermogen yngling på snart 80 år som har svårt att absorbera nymodigheter.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Friholt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.