Vi använder 25 cm blockade stockar som handtimras. Huset kommer från Estland. Bra och billigt. Tycker det är snyggare med att använda stockens naturliga form. Men smaken är som baken. Har bergvärme och vattanmantlad kamin. Isolerat mer i tak.
 
A alexhell skrev:
Är det fritidshus eller permanent boende vi pratar om?
Tänker ni köra solid timmmerstomme eller "delad vägg" dvs med isolerad in eller utsida?
Största "hindret" är ju elförbrukningen ocn ett godkänt u-värde för fastigheten.

Fritidshus har lättnader men jag kan ärligt säga att jag inte kan alla regler för det här. Men den punkten är nog er huvudknäckfråga
Ett gammalt inlägg men för mig väldigt intressant och jag kan behöva lite input här. Om jag förstår rätt så är det alltså väldigt svårt att klara dagens energideklarationer för hus med redan solida timmerstommar utan tilläggisolering ut eller invändigt?
Förslaget ovan nämner att man kan runda regelverket att klassa huset som fritidshus vilket i sig är ganska dumt om man nu tänkt bo där permanent.... finns ju såklart en anledning och egenvärde i att bygga ett energieffektivt hus. Reglerna finns ju där av en anledning....

Men tolkar jag korrekt att Timmerhus (solid stomme med lindrev) generellt sett idag är för dåliga ur ett isoleringsperspektiv för kunna klara energikraven utan extra lager isolering invändigt eller utvändigt ?
 
Det är lägre isoleringskrav för timmerhus än för andra hus. Även de lägre kraven för timmerhus går inte att uppnå med en stomme som är under 8 tum tjock såvida man inte tilläggsisolerar.

Fast sedan kommer vi till frågan hur motiverade dagens energikrav är. Det finns vissa indikationer på att de kraven som gäller för vanliga icke timrade hus kan vara så högt satta att de sista centimetrarna isolering aldrig under husets livstid tjänar in varken penningkostnaden eller miljöbelastningen vid tillverkningen. Det är nämligen så att ju tjockare isolering destu dyrare lösningar krävs för både ventilationen och för fuktspärren på konstruktionens insida. Då frågar man ju sig för vems skull man skall isolera så tjockt att varken plånboken eller miljön vinner på det. För isoleringsindustrins inkomsters skull säger somliga forskare med viss sarkasm.
Det där är en omdebatterad fråga där somliga forskningsrapporter säger att man redan har överskridit gränsen medan andra säger att man inte har gjort det. Hur som helst är det uppenbart att moderna hus ligger i närheten av den gränsen.

Det börjar också bli tämmeligen säker vid det här laget att med de isoleringstjocklekarna som man har i moderna icke timrade hus så ställs det enormt höga krav på ventilation och fuktspärrar om man inte skall få fuktskador och mögel. i praktiken byggs ju många hus av billigaste entreprenör och det leder ju till att allt arbete inte håller måttet. Fuktspärrar och i synnerhet ventilationssystem har begränsad livslängd och vad händer sedan?

Exakt var man sätter ett gränsvärde i lag är ofta lika mycket politik som vetenskap. Till exempel får man köra motorbåt i Finland med en promille alkohol i blodet. Ingen forskare kan med gott samvete säga att man är en säker navigatör med en promille i blodet men politikerna har andra motiv.

Jag personligen är något skeptisk till gällande energikrav. Dels för att jag anar att sett över husets hela livscykel kan de ökade kostnaderna och miljöbelastningen överstiga vinsten. Dels för att jag är bekymrad för framtida mögelproblem med åtföljande folksjukdomar.
Inte så att jag bekämpar bestämmelserna med näbbar och klor utan mera så att jag ser goda skäl att vara försiktig tills vi har minst 60-70 års erfarenhet av de moderna konstruktionerna.
 
H heimlaga skrev:
Exakt var man sätter ett gränsvärde i lag är ofta lika mycket politik som vetenskap. Till exempel får man köra motorbåt i Finland med en promille alkohol i blodet. Ingen forskare kan med gott samvete säga att man är en säker navigatör med en promille i blodet men politikerna har andra motiv.
Hehe. På Åland är gränsen en promille för det vanliga packet medan registrerade yrkesfiskare får ha 1,5 promille.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.