Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Är du svensk medborgare/.../är det en väldigt märklig inställning att inte vilja göra en insats för sitt land, på snudd fientlig inställning.
Lite väl mästrande inställning från någon som emigrerat till ett skatteparadis, eller?
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Vad bra att det räcker med att man har betalat sin skatt den dag det verkligen blir problem, då kan vi luta oss tillbaka och låta dom som inte betalt så mycket i skatt fixa allt åt oss.
 
Hemmakatten
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite väl mästrande inställning från någon som emigrerat till ett skatteparadis, eller?
Nåväl, jag är fortfarande svensk medborgare, jag betalar skatt i Sverige. Självklart vill jag att Sverige utvecklas till ett ändå bättre land.

Att jag bor i Portugal beror på att jag inte längre klarar mörkret, kylan, isiga vägar. Men svensk ÄR jag. Här i Portugal engagerar mig i olika ideella organisationer, bl.a Bombeiros, den frivilliga brandkåren som väl hjälpte Sverige förra året. Så winwin för båda länderna.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Se där, jag utgick (felaktigt då) att en flytt till just Portugal var av skatteskäl, det är ju oftast det. Att ni bor där men betalar skatt i Sverige låter dock konstigt då grundregeln är att man beskattas där man bor.

Min invändning hade i övrigt inget med dina val att göra, dem lägger jag mig inte i. Det jag ifrågasatte var kritiken av andra utifrån att du själv valt bort det du kritiserade andra för att inte vilja vara en del av.

Om det argumentet föll låter jag andra avgöra.
 
S
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Absolut! Vi betalar alla skatt och vi åtnjuter alla olika förmåner som vägar att åka på, övrig infrastruktur, sjuk- och äldrevård mm mm.

Utifrån det menar jag att vi alla har både rättigheter och skyldigheter. En av de mest basic skyldigheter vi har är att rösta i allmänna val.
det är ingen förmån om du betalar fullpris eller t.o.m ännu mer för den. Så dina argument haltar rejält
 
S
E elmont skrev:
Vad bra att det räcker med att man har betalat sin skatt den dag det verkligen blir problem, då kan vi luta oss tillbaka och låta dom som inte betalt så mycket i skatt fixa allt åt oss.
tycker du att det räcker med att betala skatt alltså?
 
S SueCia skrev:
det är ingen förmån om du betalar fullpris eller t.o.m ännu mer för den. Så dina argument haltar rejält
Nej, det haltar inte. Det är exakt så det är. Alla betalar inte lika mycket, eftersom alla har olika förutsättningar. Alla får inte lika mycket efter som alla har olika behov.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Och man vet inte från början vilka behov man kommer att ha som gammal. Man kan bli en som behöver sjukhusvård för miljoner eller en som håller sig frisk. Det är som alla försäkringar, en del får ut mer än de betalar in och för en del blir det tvärtom.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Det stämmer ju bara om man gillar Per Albins folkhem: "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov". Finns många som inte gillar den idén alls, och den åsikten har sett en renässans på senare år.
 
BirgitS
Men jag har aldrig förstått hur de har tänkt sig i stället. Ska de av dem som på ålderns höst blir sjuka dö i stället för att få vård?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
SueCia, det var mest en liten undran pga av att någon redan betalat mycket skatt och funderade då om han inte redan hade betalt för att slippa göra någon mer insats.
 
Hemmakatten
Nu finns det många skäl att bo i Portugal. Härligt land, trevliga och hjälpsamma människor, soligt och varmt. Att nedgradera ett land till att skriva att landet enbart duger som "skatteparadis" visar de dåliga kunskaper man har. Betalar både kapital- och pensionsskatt till Sverige och skatt här också. Och röstar i svenska val till EU och riksdagen. Menar du verkligen att svenska medborgare som bor utomlands (vi finns i hela världen) ska anses som några andra klassens medborgare? Ruggiga åsikter i så fall, och som inte stöds av någon regering i något land.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Knappast några "ruggiga" åsikter. Väljer man att flytta från Sverige har man gjort ett aktivt val, och det är inte fördel Sverige i mina ögon.

Vem bryr sig om vad regeringarna tycker? Sverige är ju ett utmärkt exempel för närvarande på att det bedrivs en politik utan folkligt stöd av majoriteten.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
A
Är väl ändå inte helt ovanligt att många flyttat till just Portugal pga skatten på tjänstepensionen,det är väl dock numer efter ändringar skatt på den delen även i Portugal?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Menar du verkligen att svenska medborgare som bor utomlands (vi finns i hela världen) ska anses som några andra klassens medborgare?
Nej, var har du fått det ifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.