Jag är i behov av en smart lösning nu när jag ska köpa/bygga lådor. Utrymmet där lådorna ska vara är riktigt djupt. Ca 1300mm från vägg till där handtag ska sitta och givetvis vill jag optimera utrymmet! (Se bild var lådorna ska gå, från höger till vägg, kommer bygga loftsäng ovanpå)

För det första verkar det inte finnas så djupa lådor. För det andra så känns det varken praktiskt eller hållbart att dra ut en låda 1meter

Vad jag behöver är något smart sätt att lösa detta. Kanske rullar lådorna ut ovanpå varandra när man drar ut lådan genom någon futuristisk lösning. Kanske drar man ut och ner/höger. vad tror ni? Hur kan jag lösa detta? Jag vill ha så mycket förvaring som möjligt under den loftsäng jag ska bygga att inte få hela 130cm kan vara okej men inte tänker jag lämna halva utrymmet under loftsängen tomt.

Alla tips är välkomna!
 
  • Tomt utrymme för lådinstallation under halvfärdig loftsäng med verktyg och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan göra ett lådsystem själv med lister och ottomanrullar.
Ritad skiss av DIY lådsystem med anvisningar för montering av lister och ottomanrullar på låda och stomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ottomanrulle kostar ca 20 spänn och håller för 40 kg i alla fall.
Nu spekulerar jag friskt här. Anta att ottomanrullarna du köper är 20mm breda. Då bör listerna vara någon mm bredare. Har rullarna ett annat mått så justera efter det.
Två lister sätts på stommen. En kloss för att sätta en ottomanrulle i framkant i stommen.
Listen som skall sitta på lådsidan förses med en ottomanrulle längst bak. Nedre stomlisten skall lådan glida på när den skjuts in. En glidklots kan vara bra då trä mot trä emellanåt kan kärva. Glidklotsar tillverkar du enklast av en plastskäbräda från IKEA.
Voila... nu har du ett enkelt lådbeslag som i princip fungerar som en Blum Metabox. Det är inte ett helutdrag. Det kan du kontra genom att göra lådan kortare än listen.

Mvh Findus

PS. Lådbeslag för väldigt djupa lådor heter mässhaksbeslag. Tillverkningen är så vitt jag vet nedlagd men kanske går det att hitta en bild va Google. Med hjälp av bilden går det kanske att få en smed att göra dem. DS
 
Har sett att en del apotek har djupa lådor, kanske kan ge inspiration?
 
T
  • Gilla
partyoverallt
  • Laddar…
Nån som jobbar med datorer kanske kan fixa skenor för rackmontering av servrar?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Du kan göra ett lådsystem själv med lister och ottomanrullar.
[bild]
En ottomanrulle kostar ca 20 spänn och håller för 40 kg i alla fall.
Nu spekulerar jag friskt här. Anta att ottomanrullarna du köper är 20mm breda. Då bör listerna vara någon mm bredare. Har rullarna ett annat mått så justera efter det.
Två lister sätts på stommen. En kloss för att sätta en ottomanrulle i framkant i stommen.
Listen som skall sitta på lådsidan förses med en ottomanrulle längst bak. Nedre stomlisten skall lådan glida på när den skjuts in. En glidklots kan vara bra då trä mot trä emellanåt kan kärva. Glidklotsar tillverkar du enklast av en plastskäbräda från IKEA.
Voila... nu har du ett enkelt lådbeslag som i princip fungerar som en Blum Metabox. Det är inte ett helutdrag. Det kan du kontra genom att göra lådan kortare än listen.

Mvh Findus

PS. Lådbeslag för väldigt djupa lådor heter mässhaksbeslag. Tillverkningen är så vitt jag vet nedlagd men kanske går det att hitta en bild va Google. Med hjälp av bilden går det kanske att få en smed att göra dem. DS
Tack för tipset. Inte vad jag hade tänkt mig men nu fick jag en annan idé hur jag kan använda ottoman rullar för att göra en garderob som jag kör innanför lådorna längs med väggen av lättbetong. Då kanske jag inte behöver samma djup på alla mina lådor[/QUOTE]
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Jag inser att jag kanske inte alls var tydlig med vad jag tänkte på mer specifikt rörande lådorna. Kanske får jag skapa en ny tråd..

Men vad jag främst är ute efter är om någon känner till någon smart lösning på lådorna som medför att jag kan komma åt allt innehållet utan att de ska dras ut 1 meter från sängen.

Låter omöjligt? Jag fick idén från utdragbar inredning jag såg hos Ballingslöv där de hade det på visning på ett skafferi. När man öppnar så åker insatsen ut automatiskt. Se bilder jag lyckades googla fram!

Någon som har något förslag på detta? Alltså komma åt allt innehåll i lådorna utan att de sticker ut långt från sängen/väggen när de är fullt öppnade..
 
  • Skiss av ett öppet skafferi med utdragbara hyllor och förvaringslösningar som maximalt utnyttjar utrymmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utdragbara hyllor i skafferi med kryddburkar, pasta och flaskor som exempellösning för smidig åtkomst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.