Har ett gårdshus som jag tänkte fått isolerat med cellulosa lösull. Kan man köra utan luftspalt och bara regla upp och använda
Ångbroms. utsidan är brädtak med trp-plåt som ligger på läkt. Inga tendenser till fukt.
 
  • Inuti taket på ett gårdshus med synliga träbjälkar och brädbeklädnad, före isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget som är insatt i denna fråga?
 
V viktorj skrev:
Inget som är insatt i denna fråga?
Jag skulle mycket hellre sätta skivor av cellulosa, alltså träfiberskivor, istället för lösull. Om du ska ha lösull måste du få helt vindtätt upp mot de gamla brädorna på nåt vis. Svårt! Minsta lilla som blåsten kan komma in kommer att packa ihop lösullen och skapa dålig isoleringsförmåga. Jag har dåliga erfarenheter med att ha isolerat ett gammalt tak inifrån och fyllt med lösull... Nu ska jag bygga liten stuga och definitivt använda skivor istället. Du behöver ingen luftspalt om du inte sätter en diffusionsöppen väv mot de gamla brädorna.
 
B byggaeko skrev:
Jag skulle mycket hellre sätta skivor av cellulosa, alltså träfiberskivor, istället för lösull. Om du ska ha lösull måste du få helt vindtätt upp mot de gamla brädorna på nåt vis. Svårt! Minsta lilla som blåsten kan komma in kommer att packa ihop lösullen och skapa dålig isoleringsförmåga. Jag har dåliga erfarenheter med att ha isolerat ett gammalt tak inifrån och fyllt med lösull... Nu ska jag bygga liten stuga och definitivt använda skivor istället. Du behöver ingen luftspalt om du inte sätter en diffusionsöppen väv mot de gamla brädorna.
Man kan inte stifta en vindduk emot bef yttertak?

är ca 80-100m2 yttertak
 
V viktorj skrev:
Man kan inte stifta en vindduk emot bef yttertak?

är ca 80-100m2 yttertak
Jo, men jag tror det är näst intill omöjligt att få det tätt... Ett nytt tak av råspont hade varit annorlunda. Träfiberskivor är ju också mycket enklare att sätta det själv?
 
V viktorj skrev:
Inget som är insatt i denna fråga?
HÄR STÅR ALLT NI BEHÖVER VETA.
Slutsats. Med hängslen och livrem: Alltid Ångspärr vid all form av isolering alltså även cellulosaisolering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.