Hej, hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med detta :) Jag undersöker möjligheten för att bygga ett mellanbjälklag för att göra två våningar. Gipskonstruktionen med de svarta dörrarna till vänster kommer att rivas. Ytan i salen är cirka 200 m2. De horisontella stålstängerna i taket antar jag är för horisontell draglast? De borde kunna tas bort om mellanbjälklag byggs? Har någon en aning om vad det i runda slängar kan tänkas kosta?


Stor sal med vit vägg, svarta dörrar till vänster, köksinredning till höger och horisontella stänger i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor öppen sal med kök till vänster, svarta dörrar, och stålstänger i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Stålstängerna fungerar som hanbjälkar som bl.a. förhindrar att takstolarnaa trycker ut ytterväggarna. De gör dessutom så att takstolarnas högben kan ges mindre dimensioner. Normalt kan man inte ta bort dem, men möjligen flytta dem i höjdled. Det är säkert möjligt att bygga ett mellanbjälklag.
 
  • Gilla
Håkan035
  • Laddar…
Det skulle nog underlätta för de kunniga konstruktörerna här (vilket jag inte är) om du talar om hur bred och lång byggnaden är.
Så att det går att beräkna varje golvbjälkes dimension och hur många bjälkar det kan behövas.
Vad har du tänkt att ha för golv där uppe?
Och vilken belastning på det nya golvet, ny bostadsyta eller vad?
 
Är osäker på längderna, 20x10 meter? Tanken är två våningar varav båda är tänkta för bostad. Golvet behöver uppfylla EI60 och 56 dB ljudklass. Det hade även varit bra om man kunde dra upp VA-ledningar samt elledningar genom golvet. Någon som har en aning om kostnad, per kvadratmeter?
 
Alla som sysslar med kostnadsberäkningar på ett seriöst sätt, vilket inte jag gör, har ett konkret förslag att utgå från. Annars blir det bara gissningar. Själv skulle jag gissa på mellan 10 000 kr och 20000 kr per lvm, beroende på ort och utförande. Ett mellanbjälklag kan göras väldigt enkelt, men dina brand- och ljudkrav kommer att driva upp kostnaden. Med de aktuella måtten krävs en stomkonstruktion i stål eller limträ. Den stora frågan är hur man bäst fångar upp de pelarkrafter som uppstår.
 
  • Gilla
Håkan035
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.