Hej,

Jag har en täcksida (eller frisida som vissa tydligen säger?) i köket som står mellan kylskåp, överskåp över kylen och så köksbänkskiva ligger mot den. Sen är det diskmaskin under skivan. Och överskåp till höger om täcksidan.

Det är en gammal intorkad fuktskada nere i täcksidan, så jag tänkte byta ut den. Har skruvat loss skruvar som jag sett, från skåpen, lossat bort fog som legat mot från köksbänksskivan. Ändå sitter den som berget. Hur f-n får jag bort den?

Är det något knep som jag missat?
 
  • Handritad skiss av kökssituation med täcksida, skåp, köksbänk och diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kanske är limmad med PL400 eller liknande. Sitter som berget.
 
Ah... så man måste montera ned de andra skåpen och bända upp den, eller hur brukar proffsen göra?
 
testa att värma lite på täcksidan (förstör ju ytskiktet på täcksidan) men då kanske limmet ger med sig.

Annars hade jag försökt såga den i småbitar med tex multiverktyg (gärna med mothåll så man inte går för djupt) och sen plocka bort den.

Finns säkert proffsigare sätt :)
 
Har du dragit ut kylen och diskmaskin så inte där sitter vinklar där bakom?
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Tilll 100% bör där sitta vinklar under bänkskivan vid diskmaskinen för vad vilar annars bänkskivan på där. ;)
Egentligen felaktigt monterat då där bör vara en låg frisida för bänkskivan att vila på men man brukar då lösa det med vinklar som "får duga" som upplag.
Kan även vara så att frisidan är fäst med vinklar mot väggen bakom diskmaskinen för att bli fixerad vid montaget.
 
Det stod en låg frisida där, som jag tagit bort, gick lätt. Men det är superomöjligt få ut den höga. Har tittat därbakom. Inga vinklar. Måste vara limmad eller något. Suck.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tilll 100% bör där sitta vinklar under bänkskivan vid diskmaskinen för vad vilar annars bänkskivan på där. ;)
Egentligen felaktigt monterat då där bör vara en låg frisida för bänkskivan att vila på men man brukar då lösa det med vinklar som "får duga" som upplag.
Kan även vara så att frisidan är fäst med vinklar mot väggen bakom diskmaskinen för att bli fixerad vid montaget.
 
A Amatörspik skrev:
Det stod en låg frisida där, som jag tagit bort, gick lätt. Men det är superomöjligt få ut den höga. Har tittat därbakom. Inga vinklar. Måste vara limmad eller något. Suck.
Så bänkskivan hänger i luften nu då ?
 
Ja, tanken är ju att ersätta dem, frisidorna. Men får inte ut den höga. Och bänkskivan, den ska jag byta längre fram. Den är inte lös, men lösgjord från frisidan som vägrar flytta på sig. Det är fast uppe mellan överskåpen. Har kollat överallt efter skruvar o lossat men inget hjälper.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Så bänkskivan hänger i luften nu då ?
Finns inga vinklar där...


E egge80 skrev:
Har du dragit ut kylen och diskmaskin så inte där sitter vinklar där bakom?
 
A Amatörspik skrev:
Ja, tanken är ju att ersätta dem, frisidorna. Men får inte ut den höga. Och bänkskivan, den ska jag byta längre fram. Den är inte lös, men lösgjord från frisidan som vägrar flytta på sig. Det är fast uppe mellan överskåpen. Har kollat överallt efter skruvar o lossat men inget hjälper.



Finns inga vinklar där...
Men då måste den ju sitta fast med skruvar från väggskåpen.
Väldigt vanligt är att man sätter skruvar bakom gångjärnen så haka av luckan på väggskåpet och kolla så du inte missat någon skruv där.
 
Lite nyfiken är man allt på hur det gick... ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Work in progress:thinking:
vore bra om folk blev bättre på att uppdatera sin egen tråd,lämna oss inte i sticket! :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.