Goddag, tänkte slänga ner lite nya rör i mitt badrum som renoveras.
Slog ett öga på reglarnas cc och såg att de varierade vilt från 37cc till 44cc.
Jag som byggt många nya hus tänker ju att detta är helt fel och att det ska vara 30cc mellan golvreglarna speciellt med tanke på att vi vill ha både klinker och badkar.

Vad är det för regler som gäller i det här fallet? Jag har läst lite om bkr och att de skrev något om 60cc + golvspån = okiedokie

Hittar ett gäng olika trådar här men de flesta var fulla av inkonsekventa svar och irriterade människor. (flesta inläggen jag hittade var från straxt efter millenieskiftet.)
Så vi försöker på nytt!

Även de gamla hålen uppsågade i reglarna i golvet behöver ju lagar, jag slängde på lite 45x70 på båda sidor och sköt fast dem. Är det ok eller är det så att man måste ha 45x145 om det är den regeln som hålet är taget i? Renoveringsarbete i badrum med upptaget golv som visar rörinstallationer och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet badrumsgolv under renovering med osammanhängande golvreglar och nya rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om du har ca 15mm flytspackel som sitter ihop med golvspånskivan. Då skall det räcka med cc60. Sedan gäller det ju att bjälkarna är rätt dimensionerade för vanligt golv., för den spännvidd de har.

Den exakt lösningen med flyspackel bör du kunna läsa dig fram till hos tillverkarna av spackel. Det varierar lite mellan olika typer, och om du dessutom har golvvärme osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
rörpularniskaune
  • Laddar…
Det är väldigt enkelt men tenderar att bli komplicerat eftersom man talar om olika problem samtidigt. Golvbjälkarnas dimensioner i förhållande till spännvidden avgör golvets svikt. Bjälkarnas c/c avstånd har mindre betydelse i det fallet. Bjälkarnas c/c avstånd måste relateras dels till deras bärförmåga (och lasten per kvm) dels till bärförmågan hos golvmaterialet (spånskiva, golvbrädor etc) som ligger tvärs golvbjälkarna. Det finns inget som säger att man måste ha c/c 300 mm i badrum om man har ordentliga golvbjälkar och ett kraftigt skivmaterial ovan på dessa. c/c 300 är ganska opraktiskt om man vill ha plats för golvbtunnar etc.

Alltså: se till att golvbjälkarna har rätt dimensioner i förhållande till spännvidden och kompensera större c/c avstånd med kraftigare skivmaterial.
 
  • Gilla
rörpularniskaune och 2 till
  • Laddar…
Det finns inga krav på ett specifikt CC-avstånd - Det man ställer krav på är styvheten. Sen finns det ett antal standardkonstruktioner framtagna för dom som inte orkar räkna som uppfyller kraven med olika kombinationer av CC och skivmaterial.
 
  • Gilla
rörpularniskaune
  • Laddar…
Måste slänga in en fråga här eftersom jag inte fått svar tidigare och ni diskuterat just detta.

Enligt Gvk:s anvisningar får längsta spännvidden på golvbjälkarna vara 250 cm vid cc60 och regeldimensionen 195x45.

jag har klenare reglar som är 7” x 2” men en spännvidd på 220 cm.

Kan jag flytaspackla och lägga klinkers?
 
Redigerat:
Dina klenare reglar och kortae spännvidd ger ungefär samma lastförhållanden som i GVKsexempel. Sedan kan man fundera på om det är rimligt eftersom det motsvarar en last på knappt 700 kg/kvm med normala kriterier på nedböjning.
 
  • Gilla
rörpularniskaune och 1 till
  • Laddar…
Okej!

Tack för svaren, jag kommer ersätta 45*145 reglarna med onödiga hål i, behålla cc måtten som är och slänga på en 22mm spånskiva ovanpå, limmad och skruvad med spånskruv med kanske 20 cm mellan skruven (samma som vägg gips tänker jag blir bra) sedan flyta ut iallafall 15 mm med lokalt fall till golvbrunnarna. Följer gvks regler för tätskikt (helvete vad noggranna de är idag) och sedan klinker och kakel. resten faller in i min yrkeskategori och är en barnlek.

Tack för hjälpen! holy shit vad det här har gett mig magsyra, tanten kräver att det är klart tills nästa ungen levereras med storken, 7 veckor kvar så nu blir det full fart på bygget. (håller på med kontor, extra sovrum, tvättstuga i kök med blöjstation och en lada renovering samtidigt, jävla adhd...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.