Har du någon bild från lite större avstånd? Finns det någon kåpa över vedspisen? Jag undrar helt enkelt hur mycket av den ursprungliga öppna spisen som finns kvar. Att bygga en helt ny öppen spis är fullt görbart med det är ett stort jobb. Inte mycket mindre än att sätta upp en kakelugn.
 
Det är en vacker kakelugn ni har, varför förstöra miljön och tidsandan som tillhör huset, sen det med att värma en del av huset, så finns det inte på kartan att en öppen spis kan konkurera med kakelugnar, att även byta en ren klar och fungerande vedspis är även det ( ursäkta ) lite av utopi för försöka få något som kan kallas mysfaktor. Vad är viktigast mysfaktor eller reell värmefaktor i dessa tider när alla talar om uppvärmning av hus och kostnader för detta
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Är det ett stort jobb att göra om vedspisen till öppen spis, vet ni det?
Om du vill ha någon uppvärmning att räkna med så är öppen spis fullkomligt värdelöst.

Är det ett alternativ att elda i bakugnen?
 
R Räknenisse skrev:
Om du vill ha någon uppvärmning att räkna med så är öppen spis fullkomligt värdelöst.

Är det ett alternativ att elda i bakugnen?
Vi har ju en vedspis och en rörspis utöver den här spisen så tillsammans borde de väl värma tillräckligt? Den spis jag vill ändra på har varit trasig i minst tio år och tidigare ägare har då klarat sig utan den
 
J jonaserik skrev:
Det är en vacker kakelugn ni har, varför förstöra miljön och tidsandan som tillhör huset, sen det med att värma en del av huset, så finns det inte på kartan att en öppen spis kan konkurera med kakelugnar, att även byta en ren klar och fungerande vedspis är även det ( ursäkta ) lite av utopi för försöka få något som kan kallas mysfaktor. Vad är viktigast mysfaktor eller reell värmefaktor i dessa tider när alla talar om uppvärmning av hus och kostnader för detta
Problemet är ju att den inte är hel... den har eldningsförbud sedan typ 10 år. Så vi måste laga eller byta den. Det är alltså den ena vedspisen vi vill byta ut, inte rörspisen. Ser att jag formulerat mig tokigt vid den bilden, jag hade bara med den för att visa vilken typ av spis jag önskar mig
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Har du någon bild från lite större avstånd? Finns det någon kåpa över vedspisen? Jag undrar helt enkelt hur mycket av den ursprungliga öppna spisen som finns kvar. Att bygga en helt ny öppen spis är fullt görbart med det är ett stort jobb. Inte mycket mindre än att sätta upp en kakelugn.
Hjälper dessa bilder?
 
  • Gammaldags kök med vedspis, trägolv och köksskåp, vitmålade väggar och tak, samt bokhög på bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett traditionellt kök med en gammaldags vedspis och arbetsbänk, inredda i en mysig stil med vitmålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Av vilken anledning är det eldningförbud på vedspisen, fel i rökkanalen eller att vedspisen är sönderbränd totalt invärtes, bakom vedspisen så går det upp en rökkanal som säkert går ensam upp på taket. I spiskupan finns en ventil som ska ta hand om ev. rök och ånga/matos och är till 100% inte en rökkanal , bara ventkanal. Har sotaren dömt ut rökkanalen så är den otät och måste åtgärdas innan eldning. har inte kunskap om ventkanlaen kan användas till rökkanal,bara sotaren kan svara på det. Ventilen sitter bra högt upp och ska det då bli en öppen spis där så fordras att det byggs ner från kupkanten till ett mått som kan vara enligt sotarens anvisning, inte helt lätt , i mitt ställe så skulle jag försöka hitta en ny/begagnad vedspis
 
Antar att det finns någon form av budgetmässiga restriktioner (det gör det ju för de flesta av oss) men jag skulle nog satsa på att riva bort då mycket som möjligt som inte är en del av murstocken och sätta in en nätt kamin eller, om pengarna finns, en kakelugn.

Du har väl om jag förstått det rätt ett annat kök i huset, så att spara spiskåpa och annat som signalerar kök skulle jag inte göra.

Nu ligger det här iofs under byggnadsvård, men personligen skulle jag som sagt vara obrydd över att ta bort tecken på att huset en gång haft två kök.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Är huset ombyggt tidigare? Vi kan vara rimligt säkra på att huset när det byggdes hade en öppen spis i köket. Och den öppna spisen hade en kåpa på precis den platsen. När hus mot senare halvan av 1800-talet började kompletteras med järnspis brukade det vara ett plåtrör från ovansidan av spisen upp en bit och in i skorstenen. Här finns en murad rökgång som spisen är ansluten direkt till. Dessutom sitter kåpan högt upp och är ganska grund. Därför funderar jag på om murverket i sin helhet är omgjort någon gång i slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet. Kåpan och ugnen är båda sådana som man säkerligen hade i köket när det var nytt. Men proportionerna ser inte speciellt bra ut för att elda under dem.

Visst går det att riva allt detta och bygga en ny öppen spis. Men jag skulle tycka att det var lite synd.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Man kan hitta en gjutjärnskamin för ett antal tusenlappar också, även sådana som ser lite äldre ut med en del glas i, som den nedan. Ju mer glas desto modernare utseende får man väl säga, så man får hitta en balans man trivs med.
Gjutjärnskamin med äldre design och synlig låga bakom glasskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Av vilken anledning är det eldningförbud på vedspisen, fel i rökkanalen eller att vedspisen är sönderbränd totalt invärtes, bakom vedspisen så går det upp en rökkanal som säkert går ensam upp på taket. I spiskupan finns en ventil som ska ta hand om ev. rök och ånga/matos och är till 100% inte en rökkanal , bara ventkanal. Har sotaren dömt ut rökkanalen så är den otät och måste åtgärdas innan eldning. har inte kunskap om ventkanlaen kan användas till rökkanal,bara sotaren kan svara på det. Ventilen sitter bra högt upp och ska det då bli en öppen spis där så fordras att det byggs ner från kupkanten till ett mått som kan vara enligt sotarens anvisning, inte helt lätt , i mitt ställe så skulle jag försöka hitta en ny/begagnad vedspis
Ja det har vi svårt att utläsa tyvärr. De sotningsprotokoll vi hittar anger bara att ägaren meddelat sotaren att spisen är trasig och inte används, så sotaren har inte tittat på den. Själva ”hällen” är sprucken kan vi se, sen vet vi inte mer. Har försökt få kontakt med sotaren, men han svarar tyvärr inte
 
A Avemo skrev:
Är huset ombyggt tidigare? Vi kan vara rimligt säkra på att huset när det byggdes hade en öppen spis i köket. Och den öppna spisen hade en kåpa på precis den platsen. När hus mot senare halvan av 1800-talet började kompletteras med järnspis brukade det vara ett plåtrör från ovansidan av spisen upp en bit och in i skorstenen. Här finns en murad rökgång som spisen är ansluten direkt till. Dessutom sitter kåpan högt upp och är ganska grund. Därför funderar jag på om murverket i sin helhet är omgjort någon gång i slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet. Kåpan och ugnen är båda sådana som man säkerligen hade i köket när det var nytt. Men proportionerna ser inte speciellt bra ut för att elda under dem.

Visst går det att riva allt detta och bygga en ny öppen spis. Men jag skulle tycka att det var lite synd.
Jag vet inte om huset är ombyggt tyvärr. Skorstenen verkar någon ha gjort något med på tidigt 1900-tal, för det finns ett årtal inristat i murstocken på vinden.
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
spisen är trasig och inte används
Kanske för att slipa sotningen,och det är en defekt på/i spisen , det är bara sotaren som kan verifiera hur skorsten och spis har för skick, Det med en spricka i hällen kan bero på att det har eldats för hårt i den. Så sotaren är nog den enda vägen ni kan komma för att få reda på något, blir till att beställa provtryckning av skorstenen, spisen har hen nog bara lite kommentarer om
 
J jonaserik skrev:
Kanske för att slipa sotningen,och det är en defekt på/i spisen , det är bara sotaren som kan verifiera hur skorsten och spis har för skick, Det med en spricka i hällen kan bero på att det har eldats för hårt i den. Så sotaren är nog den enda vägen ni kan komma för att få reda på något, blir till att beställa provtryckning av skorstenen, spisen har hen nog bara lite kommentarer om
Jo exakt, sotare behöver komma ut oavsett, så vi vet om det ens går att reparera spisen. Men innan det tänkte jag bara höra om nån här hade koll på om byte av eldstad skulle kunna vara ett alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.