Vi har vedspis i två av våra rum i vår torpstuga av korsplansmodell. I det tredje rummet är det en rörspis. Dessa är våra enda värmekällor då stugan saknar ström. Vi funderar nu på att omvandla det ena ”köket” till finrum och skulle då önska en öppen eld att samlas runt där snarare än en vedspis. Dessutom är vedspisen trasig i det rummet, så vi behöver ändå göra något åt den. Går det att byta en vedspis mot en kakelugn/rörspis?

Huset är byggt någon gång 1790-1816 om det hjälper? Jag tänker att det troligen inte var vedspisar från början och att man kanske kan hitta en gammal konstruktion ”där inne”?
 
Redigerat:
Här är vedspisen jag vill byta ut om det går. Och rörspisen i kammaren
 
  • Gammal vedspis infälld i vitmurad vägg med skärbräda på toppen, omgiven av vintage strykjärn och spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vedspis med rost och skador i ett rum med en enkelsäng och fjärilstavla på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen spis kanske är enklare? Typ en sån här?
 
  • Rum med vitmålat tak och grått golv, med en traditionell öppen spis i hörnet och dörröppning i bakgrunden.
En kakelugn passar inte direkt ihop med målet att ha "en öppen eld att samlas runt" eftersom du inte ser något av elden.

Kakelugn är tung så det måste gå att riva mycket för att kunna placera den där tillräckligt underlag finns. Frågan är om det går utan att komma in där murstockens kanaler går och utan att bjälklaget ovanpå påverkas. Annars krävs förstärkning ner i grunden. Skulle inte våga göra det utan en kunnig murare som förstår äldre konstruktion. Är inte bakugnen den gamla konstruktionen och ändringen bara gjort i hörnet där man hackat fram utrymme för vedspisen?

Enklare skulle vara att ta bort spisen och sätta dit en kamin av något slag som kan anslutas till spisens rökgång. Riva ner teglet till golvet bara i det hörnet. Plus att det kan ge synlig eld om det är vad som önskas.
 
  • Gilla
byggaeko och 1 till
  • Laddar…
Vedspisar började användas under andra halvan av 1800-talet. Så ursprungligen var det säkert en öppen spis i köket. Jag tror att en stor del av murverket är nyare än huset. Men det verkar ändå lite synd att riva det helt. Det är ju en del av husets historia.

Är rörspisen klädd med metall? Jag har aldrig sett en rund rörspis. Och de brukar vara putsade.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vedspisar började användas under andra halvan av 1800-talet. Så ursprungligen var det säkert en öppen spis i köket. Jag tror att en stor del av murverket är nyare än huset. Men det verkar ändå lite synd att riva det helt. Det är ju en del av husets historia.

Är rörspisen klädd med metall? Jag har aldrig sett en rund rörspis. Och de brukar vara putsade.
Ja jag misstänker också att det varit öppen spis, men jag vet inte. Rörspisen har metallhölje, tror det kanske kan vara en plåtugn eller vad de heter. Sån som finns bl.a i Finland
 
R Räknenisse skrev:
En kakelugn passar inte direkt ihop med målet att ha "en öppen eld att samlas runt" eftersom du inte ser något av elden.

Kakelugn är tung så det måste gå att riva mycket för att kunna placera den där tillräckligt underlag finns. Frågan är om det går utan att komma in där murstockens kanaler går och utan att bjälklaget ovanpå påverkas. Annars krävs förstärkning ner i grunden. Skulle inte våga göra det utan en kunnig murare som förstår äldre konstruktion. Är inte bakugnen den gamla konstruktionen och ändringen bara gjort i hörnet där man hackat fram utrymme för vedspisen?

Enklare skulle vara att ta bort spisen och sätta dit en kamin av något slag som kan anslutas till spisens rökgång. Riva ner teglet till golvet bara i det hörnet. Plus att det kan ge synlig eld om det är vad som önskas.
Kan det ha varit bara en ugn innan? Ingen öppen eld alls?
 
En torpstuga från runt 1800 hade med all säkerhet en öppen spis i köket när den byggdes. Järnspisar har funnits länge, men blev inte vanliga förrän fotogenlampan gjorde att man inte längre behövde elden för ljuset. Det är troligt att det också fanns en bakugn från början.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
En kakelugn passar inte direkt ihop med målet att ha "en öppen eld att samlas runt" eftersom du inte ser något av elden.
Va? Det är ju bara att elda med galler i. Visst finns det modernare lösningar med mycket glas i, men de slår svårligen en kakelugn i mysfaktor i min bok.

Sen kostar väl en kakelugn 75.000 och uppåt plus montering, så det är ju ingen billig lösning ens om underlaget bär.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vedspisar började användas under andra halvan av 1800-talet. Så ursprungligen var det säkert en öppen spis i köket. Jag tror att en stor del av murverket är nyare än huset. Men det verkar ändå lite synd att riva det helt. Det är ju en del av husets historia.

Är rörspisen klädd med metall? Jag har aldrig sett en rund rörspis. Och de brukar vara putsade.
Det ska ha funnits de som hade plåtrör inuti och som var fyllda med sand, med plåtytterhölje. Billigare att kunna montera själv utan att behöva fackkompetens. Om man hade bra sand på plats men krånglig transport av tegel. Ganska så moderna tror jag, då de kräver att valsad plåt hunnit bli billigt. Trodde inte de var så utsmyckade som denna?

Är det murat under har jag svårt att förstå varför man vill ha plåt istället för puts? För att kunna måla blankt och ha fler kaklugnshärmande detaljer i utseendet?
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Det ska ha funnits de som hade plåtrör inuti och som var fyllda med sand, med plåtytterhölje. Billigare att kunna montera själv utan att behöva fackkompetens. Om man hade bra sand på plats men krånglig transport av tegel. Ganska så moderna tror jag, då de kräver att valsad plåt hunnit bli billigt. Trodde inte de var så utsmyckade som denna?

Är det murat under har jag svårt att förstå varför man vill ha plåt istället för puts? För att kunna måla blankt och ha fler kaklugnshärmande detaljer i utseendet?
Svår fråga, damen vi köpte av kallade den kakelugn, men det är det ju inte. När den är ditsatt vet jag inte heller
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Va? Det är ju bara att elda med galler i. Visst finns det modernare lösningar med mycket glas i, men de slår svårligen en kakelugn i mysfaktor i min bok.

Sen kostar väl en kakelugn 75.000 och uppåt plus montering, så det är ju ingen billig lösning ens om underlaget bär.
Rörspisen eldar vi i med öppna luckor, men en öppen spis ger såklart ännu högre sprakfaktor
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Va? Det är ju bara att elda med galler i. Visst finns det modernare lösningar med mycket glas i, men de slår svårligen en kakelugn i mysfaktor i min bok.

Sen kostar väl en kakelugn 75.000 och uppåt plus montering, så det är ju ingen billig lösning ens om underlaget bär.
Om man vill felanvända den med dålig värmeekonomi och risk för skada som följd.
Oslagbar mysfaktor tycker jag den har vid normal eldning, men då anser ju inte jag att man behöver se elden så som TS ville.
 
R Räknenisse skrev:
Om man vill felanvända den med dålig värmeekonomi och risk för skada som följd.
Oslagbar mysfaktor tycker jag den har vid normal eldning, men då anser ju inte jag att man behöver se elden så som TS ville.
Jag tycker det är lite meditativt att titta på elden, men ingen av spisarna är ju gjord för att vara öppen så jag kanske får klara mig utan..
 
Är det ett stort jobb att göra om vedspisen till öppen spis, vet ni det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.