Priserna var med installation m.m. och utan ROT eftersom försäkringen betalar något. Det skulle vara ungefär 50k med ROT avdrag då som Orbitt säger.

Hos Polarpumpen, kostar Bosch 3000 60k och F370 58k med installation utan ROT men de tar inte bort den trasiga Nibe och de rengör inte luftkanaler som måste rengöras pga elden. Polarpumpen blir dyrare! ;)
 
Jag har beställt IVT pga priser och garantier.

Förresten, Thermia är 65cm djup och passar inte hos mig.
 
Har min IVT 302 nu. Den låter mindre än min gamla Nibe men bara lite. Jag mäter 49 dBA.
 
Intressant att veta! Jag mäter nu ca 45 dB(A) rakt framför min extraisolerade 310P. Har ökat något och kompressorn med dess kompressorfötter är slitet.
 
Mängden kyleffekt som finns att återvinna i ditt hus är konstant. Välj den billigare FLVP:n för de dyrare som kyler avluften mer sänker förångningen och därmed effektiviteten. Du kommer aldrig spara in en dyrare maskin kontra en billigare.

FLVP borde förbjudas i nybyggen men tyvärr fattas beslut om regelverk av inkompetenta korrupta politiker.
 
C Calore skrev:
Mängden kyleffekt som finns att återvinna i ditt hus är konstant. Välj den billigare FLVP:n för de dyrare som kyler avluften mer sänker förångningen och därmed effektiviteten. Du kommer aldrig spara in en dyrare maskin kontra en billigare.

FLVP borde förbjudas i nybyggen men tyvärr fattas beslut om regelverk av inkompetenta korrupta politiker.
Den förbjuds väl indirekt av energikraven när dom stramas åt
 
Intressant att se elförbrukningen före och efter:
Diagram som visar veckovis elförbrukning med en markering för en händelse efter vilken förbrukningen minskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart ska vi se hur effektiv är IVT. :)
 
  • Gilla
p-pennan
  • Laddar…
Elförbrukningen ser inte dålig ut.

Jag tycker att det är möjligt att spara ca 15% jämför med Nibe 310p. Jag hade ungefär 50kwh/vecka med Niben och hade ungefär 40kwh/vecka en kallare vecka med IVT.

Ståldiagram som visar elförbrukning i kWh över veckor med märkning av IVT 302 installation och justering av luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En 410P och luftvärmepump förbrukar inte heller några mängder. Ligger på 31,004 kWh i snitt per dygn nu under mars.
En frekvensstyrd FLVP och LLVP kan nog gå ännu snålare.
Stapeldiagram visar daglig elanvändning i kWh under mars 2020 med varierande förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Runnis skrev:
En 410P och luftvärmepump förbrukar inte heller några mängder. Ligger på 31,004 kWh i snitt per dygn nu under mars.
En frekvensstyrd FLVP och LLVP kan nog gå ännu snålare.
[bild]
Du jämför äpplen med päron dock. Vi vet att man kan använda mindre el om man spenderar mer pengar på mer utrustning. Att sätta ett rekord är inte målet och är inte heller lönsamt. :)

Poängen var bara att visa skillnaden mellan en gammal FLVP och en ny i samma klass och i samma hus. Jag har inte sett någon dela tydliga siffror om det tidigare. ;)
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Ja det är en jäkla fruktsallad! Nej alla har inte som mål att vara superlågförbrukare men i slutändan blir det ändå pengar. Inga jättestora summor dock.
Återkom gärna med elförbrukning en riktig vintermånad när kompressorn går dygnet runt och elpatronen stöttar.
 
Just nu har jag en lägre elförbrukning. Värmekurvan var för hög med 60 grader vid -20 istället för 48 grader nu.

Jag förstår inte en sak: aktuell varmvattentemperatur visar nästan alltid ca 50 grader även strax efter dusch och även om vatten känns inte varmt längre. Det ser ut som att den visade temperaturen inte stämmer med kranvattentemperaturen. Vet någon varför?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.