Enligt testet så var det ingen asbest I putsen eller träulliten, fick svar I fredags :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Det kanske finns mögel nånstans?
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kanske finns mögel nånstans?
Varför skulle de vara mögel?
 
Staffans2000
Han (och jag) skojar med dig.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Man kan faktiskt dö av mögel.

Lukten av vissa franska mögelostar är ju direkt obehaglig.
 
  • Haha
kest och 1 till
  • Laddar…
A
Men ack så gott:ok:
 
Förvisso är nog de ingen omöjlighet med mögel då jag tog in en högtryckstvätt och spolade av väggarna och golvet just för att det var så enormt smutsigt för jag skulle måla om efter att ha spacklat alla 500 hål . Men det är värme garage med 22c så det fick stå i några dagar och torka efter. Borde vara lugnt.. ;)
 
Mikael_L
emil.z800 emil.z800 skrev:
Enligt testet så var det ingen asbest I putsen eller träulliten, fick svar I fredags :)
Hoppas du inte bor i en stad.

För då andas du in ca 1000 asbestfibrer varje dag.

Det är resterna av att "vi" använt asbest på alla möjliga sätt i nära på hundra år. Halterna sjunker sakta, iom att inget nytt material tillförs, men det gamla finns kvar och saneras bort och transporteras ibland, så det virvlar ständigt omkring asbetsfibrer i luften i städerna.

Men flyttar du upp till flatruet i Härjedalen får du antagligen inte in mer än några enstaka fibrer per dag, eller vecka, i lungorna.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
Borde det inte vara en god idé att man endast får skapa trådar som innehåller ordet asbest innan man når nivå tre eller något liknande. Kunde även gälla andra ord som tex elallergi och elektroosmos etc etc. Det är en återkommande hysteri som bara skapar ångest och förnedring för de som skriver. Valet att ta in firman var ju redan gjort vid trådens start.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hoppas du inte bor i en stad.
För då andas du in ca 1000 asbestfibrer varje dag.

Det är resterna av att "vi" använt asbest på alla möjliga sätt i nära på hundra år. Halterna sjunker sakta, iom att inget nytt material tillförs, men det gamla finns kvar och saneras bort och transporteras ibland, så det virvlar ständigt omkring asbetsfibrer i luften i städerna.

Men flyttar du upp till flatruet i Härjedalen får du antagligen inte in mer än några enstaka fibrer per dag, eller vecka, i lungorna.
Jag tänkte att jag skulle dubbelkolla sanningen i detta.
Och från flera olika källor finner jag att en vuxen människa andas något runt 10 m3 luft per dygn.
En uppgift jag hittade sa 6 liter/minut vid vila = 8,5 m3/dygn.
En annan uppgift gav 12m3/dygn som normalvärde. Och någonstans fann jag att vid maximal fysisk aktvivitet kunde det bli 30ggr mer luft än vid vila. :)

Sen hittar jag spridda uppgifter om 100 asbestfibrer/m3 luft i städer.
Så det verkar ju stämma med att man andas in ca 1000 fibrer/dygn.

Jag fann också att finska tillstånds och tilsynsverket har ett gränsvärde på asbest i kontorsmiljö på 10.000 fibrer/m3, vilket alltså medför att man andas in 100.000 fibrer/dygn ifall kontoret slår precis in i gränsvärdet.
Så då anses vår utomhusluft, med 100 fibrer/m3 som rätt ren alltså, när gränsvärden har satts såpass högre.

Jag undrar lite vad partikel och fiberhalten är på Hornsgatan i Stockholm. :)
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
A
Fantastiskt och vid renovering i ett rum eller garage, hur många fibrer / m3 luft?

100000000000000? eller 110?

Det påverkar ju sannolikheten också väldigt mycket!
 
Jo, men även om det är 100 000 - 1 000 000 fibrer och man vistas där ett eller två dygn så är det mindre än om man bor 5-10 år vid en traffikerad gata i en storstad.
 
K knipo skrev:
Med tanke på alla oroliga inlägg om asbest i detta forumet så börjar jag undra om inte många är mer rädda för asbest än HIV.
Det verkar ju så.:rolleyes:
Asbest och parkslide då är de instant death på alla byggahusare:crysmile:
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A
K knipo skrev:
Med tanke på alla oroliga inlägg om asbest i detta forumet så börjar jag undra om inte många är mer rädda för asbest än HIV.
Det verkar ju så.:rolleyes:
Finns det HIV också i asbest! :surprised:
 
  • Haha
kest och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.