Jag funderar på att sätta upp några speglar på en vägg som består av nåt betongliknande, kanske med inslag av vass. Det är ett hus från 1946, så det är lite oklart. Jag tänker mig speglar i stil med denna.
https://www.hornbach.se/shop/KRISTA...artikel-detaljer.html?varCat=S18293##v3821245

Jag antar att fästena skruvas fast i väggen. Jag satte precis upp en lätt väggljusstake genom att helt enkelt borra lite snett neråt i betongen, och sedan sätta en skruv med lagom stor diameter rakt i betongen. Skruven lär ju inte hoppa ur av sig själv, och den drog t.o.m. litegrann. Jag funderar på att göra på samma sätt med speglarna. Är det en ok teknik, eller bör man plugga? Det känns som att det bara kommer vara skjuvkrafter i spegelupphängningen. Det är ju inte som ett skåp där det även blir dragkrafter i skruvarna. Tänker jag, tralala.

Vad säger ni? OK?
 
T tergo skrev:
det är kanske inte betongvägg du har utan [länk]
Ja, det kan nog stämma. Jag försökte plugga i sovrummet, men det var jättesvårt. Poröst först, sedan håligheter, sedan nåt stenhårt. Svårt att slagborra i. Hålet blev för stort.

Men min teknik kanske inte är så dum ändå, då? Eller ska man satsa på att komma in till träkärnan om det är en sån där Kloasongvägg?
 
Claes Sörmland
Putsen är kalkputs och den brukar vara mycket porös och sandig. Under det trä eller kanske tegel/slaggsten/betongsten beroende på om det är bärande eller inte. Man får borra försiktigt igenom putsen (med betongborr utan slag). Sen får man byta till träborr eller vad som nu passar. Fäst tunga saker i träet.

Det går också att få en plugg att fungera i ett för stort uppborrat hål. Dammsug ur hålet. Gegga i cementbaserad filler med lättviktsballast (Husfix är ett märke) och tryck i pluggen. Vänta en dygn innan du skruvar.
 
  • Gilla
Fredrik111
  • Laddar…
Du kan prova spik i längd 20cm+
Så var det byggt i lättbetongen i mitt hus för att hålla uppe reglar. Inte optimalt men lär funka och så länge du inte bygger bärande konstruktioner så behöver du inte ligga sömnlös
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.