Ja, bara du har ett tillräckligt vasst metallskär så, men det kan ta lite tid. Själv skulle jag använda vinkelslip men det kanske inte går där ditt rör sitter.
 
  • Gilla
DOMUS
  • Laddar…
Tigersåg är mycket bättre. Jag har använt bimetallblad och det fungerar bra. Det finns också speciella blad för gjutjärn (diamant?) men vet inte om det är värt priset.
Om du ska ha bort röret helt kan du istället knacka sänder det med slägga, det är allra snabbast.
 
  • Gilla
DOMUS och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har tagit dem med tigersåg. Kostade på mig några Lenoxblad. Mycket lättsågat.
 
  • Gilla
DOMUS
  • Laddar…
Jag använde tigersåg med wolframkarbid.
Det gick riktigt långsamt. Till slut så krossade jag röret med en hammare. Splittrade sig som porslin med vassa skärvor.
Jag blev förvånad att gjutjärn kunde vara så hårt.
 
  • Gilla
DOMUS
  • Laddar…
Fulkemisten
Testade också rivningsblad med wolframkarbid. Det gick otroligt segt, beställde ett sånt där med diamanter från Milwaukee. Lätt värt de 250 spänn det kostade. Som att tigersåga i smör. Tid är också pengar.
 
  • Gilla
DOMUS och 3 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det är stor skillnad på gjutjärn o gjutjärn. Hade tidigare använt Lenox metallblad o tigersåg på ett flertal ställen vilket fungerat utmärkt men då jag var tvungen att kapa på ett annat ställe gick det inte alls. Det enda som hände var att bladen blev slöa på en gång och man kom bara typ en millimeter per blad. Blev då vinkelslip o det kan verkligen inte rekommenderas om man inte måste. Trångt utrymme i källare o ett antal mm med 50 ärs avloppsrester på insidan av röret. Ni kan säkert föreställa er röken o lukten från vinkelslipskivan i röret...

Kände dock inte till diamantblad vid det tillfället så om det fungerar hade det lätt varit värt det.
 
  • Wow
DOMUS
  • Laddar…
C
Jag skulle inte använda multiverktyg. Det kanske går, men bladen är ju både svindyra och har dålig livslängd.
 
  • Gilla
DOMUS
  • Laddar…
Det blir sjukt äcklig rök när man kapar gamla dassiga gjutgärnsavlopp med vinkelslip. Speciellt när man ligger instängd i en krypgrund samtidigt. Men så har jag gjort, och även klirrat dem med slägga.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
bosch är ett bra metallblad för gjutjärn =) men alla andra milwukiee makita har också... men bosch är ett allaround blad så efter e gjutjärnrör så kan man iaf kapa 2-3 bitar av en I-balk ännu =)
 
  • Gilla
DOMUS
  • Laddar…
  • Gilla
DOMUS
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Någon som provat...
[länk]
Under förutsättning att man kommer runt röret med den så är den kanonbra
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Har kapat gjutjärn med Hiltis blad för gjutjärn, ett 110 rör tog la en 20-30sek. Var som att såga i smör!

Dock med tigersåg, hade personligen inte testat med multicutter, känns tidsödande!
 
  • Gilla
DOMUS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.