Det har jag oerhört svårt att tänka mig. Det är ett lagbrott även för myndigheter att inte söka lagfart.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det har jag oerhört svårt att tänka mig. Det är ett lagbrott även för myndigheter att inte söka lagfart.
Det skulle ju kunna göra byten genom regleringar, då behöver de inte söka lagfart. Är så inte fallet är det givetvis grovt vårdslöst och inget jag hoppas myndigheter sysslar med.
 
L lothloria skrev:
Hej!

Lagfart ska sökas inom 3 mån från köpet enligt JB precis som någon ovan skrev. Det är inte ofta vite utdöms men det kan förstås hända.

För att söka lagfart måste en legal kedja av köp kunna följas, det innebär att om man köper fastighet av ett dödsbo måste säljaren först ha en dödsbolagfart. Läs mer om detta här: [länk]

Om det är oklart vem som innehar lagfarten fastigheten kan en äganderättsutredning behöva göras. Det är en lantmäteriförättning.

Ett satans otyg med folk som inte söker lagfart (säger det med glimten i ögat men även på allvar). Tänk också på att det är möjligt att lantmäteriförrättning ansöks om på en grannfastighet där det innebär att nämnda fastighet blir inblandad, tex om fastighetsbestämning krävs. Eller om en gemensamhetsanläggning ska tillskapas. Jag har varit med om detta i egna förrättningar. Det stoppar upp förrättningen för den som sökt och kräver att utredningen görs då direkt, då har ägaren utan lagfart inte längre något val...

Att vara fastighetsägare innebär inte bara rättigheter som många tror utan även skyldigheter. Därför kan man även bli skyldig att delta i lantmäteriåtgärder mot sin vilja (och dessutom behöva betala för dem). Då kommer det uppdagas att fastigheten inte innehar lagfart och hela processen är igång. Dessutom riskeras ju det där vitet att utdelas också.

Förutom det där med lagfarten: När jag hör att området varit bilskrot och att det funnits föroreningar i marken... Då blir jag mörkrädd. Eftersom du har kännedomen om det (verkar vara allmänt känt) så kommer du få stå för nya saneringskostnader om det finns markföroreningar kvar. Allt enligt miljöbalken. Skulle avråda från köp av den anledningen. Elle åtminstone låta säljare göra undersökningar och genomföra eventuella kompletterande saneringar innan köp annars. Sanering är en sanslöst dyr historia!

Hälsningar lantmätaren
Kom ihåg att Miljöbalken är en EJ anmäld teknisk föreskrift och är i de delar den inte sammanfaller med gällande lagstiftning strikt skadeståndsgrundande att använda mot enskilda.
-Läs ”CIA-security-domen” och det färskare förhandsavgörandet i ”Hönsbursmålet”
 
S Stefan1972 skrev:
Fast i det här fallet är nog dödsboet avslutat som sådant. tror jag. Eller ja, avslutat helt kan det ju inte bli om lagfarten ligger kvar men väl arkiverat utan vidare åtgärder. Antar att de inte lägger ner nån speciell tid på nåt om personen ifråga dör och arvingar saknas och allt bara säljs på auktion. Resten blir ju köparens ansvar då och sen är det ju ingen som gräver i det antar jag...
Det finns alltid en arvinge, även om det saknas släktingar eller testamente.
Saknas släktingar blir allmänna arvsfonden dödsbodelägare, finns testamente ska de godkänna testamentet, saknas (giltigt) testamente ärver allmänna arvsfonden.
All försäljning görs sedan av dem.
 
När en fastighet är belånad ser banken till att ägaren har lagfart. Fungerar inte så bra med pant annars.

Så därför fungerar detta med lagfart i de flesta fall. Då fastigheter ofta är belånade.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Om en fastighet ligger kvar i ett dödsbo så är det inte säkert att arvingarna söker lagfart. I det fall jag känner är det 15 "ägare", men ingen vill egentligen ha fastigheten och marknadsvärdet är noll. Sedan 10 år är den fortfarande taxerad på dödsboet. Så det behöver inte vara något konstigt i sig.
Min pappa och hans bröder ärvde en fastighet när min farmor dog. Dom drog dock på arvsskiftet tills myndigheterna till slut hutade till dom. Kan nog ha gått 10 år då. Men det var väl för att myndigheterna ser att det finns ett dödsbo "aktivt". Och till slut löper en time out ut.
 
Finns en gräns på 4 år om det är en lantbruksfastighet i dödsboet, innan det måste skiftas.
 
S sunqan skrev:
Det finns alltid en arvinge, även om det saknas släktingar eller testamente.
Saknas släktingar blir allmänna arvsfonden dödsbodelägare, finns testamente ska de godkänna testamentet, saknas (giltigt) testamente ärver allmänna arvsfonden.
All försäljning görs sedan av dem.
Jo visst är det så men de uppgifterna syns inte i registerutdraget. Det enda som framgår är att fastigheten är såld på auktion. Inte av vem.
 
Avtalet är det som styr vem som äger fast egendom, finns en del som gärna glömmer att ansöka om lagfart för att slippa fastighetsskatt/avgift och kanske undanhålla fastigheten för kronofogden.

Flera har skrivit om dödsbon, finns mängder med fastigheter som dödsbon har lagfart på, en del dödsbon är avser folk som dog för över 100 år sedan.
 
S Stefan1972 skrev:
Ja statusen är känd...........personen som taxerar för det idag har inte sökt lagfart sen fastigheten förvärvades 1975.
Som jag tolkar det såldes den på auktion 1974. Sen har den här personen registrerats för lagfart 1975? Det låter som att bolaget kursade och att personen köpte det av konkursboet. Är du säker på att han är avliden?Alternativt ett av barnen eller släkting med samma efternamn som köpt det av konkursboet i den exekutiva auktionen.
En fastighet säljs inte på exekutiv auktion bara för att det saknas arvingar, då brukar allmänna arvsfonden stå som dödsbodelägare till slut och säljer den. Så är det registrerat en auktion bör det vara konkurs i bakgrunden.

Jag har sålt ett par fastigheter där dödsbon stått som ägare sedan tidigt 70-tal fram tills nu på grund av arvingar som inte kunnat komma överens.
 
T Tobias Nordling skrev:
Som jag tolkar det såldes den på auktion 1974. Sen har den här personen registrerats för lagfart 1975? Det låter som att bolaget kursade och att personen köpte det av konkursboet. Är du säker på att han är avliden?Alternativt ett av barnen eller släkting med samma efternamn som köpt det av konkursboet i den exekutiva auktionen.
En fastighet säljs inte på exekutiv auktion bara för att det saknas arvingar, då brukar allmänna arvsfonden stå som dödsbodelägare till slut och säljer den. Så är det registrerat en auktion bör det vara konkurs i bakgrunden.

Jag har sålt ett par fastigheter där dödsbon stått som ägare sedan tidigt 70-tal fram tills nu på grund av arvingar som inte kunnat komma överens.
Ingen aning, det är som sagt den avlidne tidigare ägaren som står på lagfarten fortfarande. Hur försäljningen gick till och av vem framgår ej. Inte att det var personen som taxerar för det nu som köpte det heller. Kan ju vara fler led emellan som ingen vet nåt om.
 
S Stefan1972 skrev:
Ingen aning, det är som sagt den avlidne tidigare ägaren som står på lagfarten fortfarande. Hur försäljningen gick till och av vem framgår ej. Inte att det var personen som taxerar för det nu som köpte det heller. Kan ju vara fler led emellan som ingen vet nåt om.
Jag har försökt bringa reda i liknande fall, jag skulle säga att skatteverket sedan länge gallrat bort det som låg till grund för att lägga personen som taxerad ägare, och att kronofogden högst troligt har något kvar om en ev exekutiv försäljning från mitten av 70talet..
 
Ametrin
"saneringskostnader"... Det kan vara anledningen till att lagfart inte har sökts. Fastighetsägaren är ansvarig för saneringskostnaderna och det spelar ingen roll om man köpt en redan förorenad fastighet (så vitt jag vet). Det gör att en fastighet kan ha ett negativt värde och det gör att ingen vill ha lagfarten, bättre att lagfarten ligger kvar i dödsboet kanske köparen resonerar. Köparen kanske inte visste om föroreningarna vid köpet och ångrade sig.
 
SarB
L Lellemars skrev:
Jag har varit med om att fastighet som bytt ägare mellan stat och kommun ofta görs som: du får våran så får vi din istället alltså rena byten utan stålar så struntar myndigheterna i att söka lagfart då det kostar pengar detta gällde givetvis fastigheter utan byggnader!
Sen in i tråden här, men staten betalar ingen stämpelskatt i vilket fall, så det finns ingen anledning att undvika att söka lagfart där. Det finns vissa, dock mycket ovanliga, fall där byten mellan fastigheter kan göras skattefritt om det är i syfte att komma tillrätta med fel i fastighetsregistret, se NJA 1954 s. 376 och Ä 2204–18 av Värmlands tingsrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.