Jag skulle bygga ny trappa till ingången till den lilla inglasade verandan när jag stötte på den här understa stocken. Hur tusan ska man kunna byta ut den utan att behöva bygga om hela alltet? Jag förstår inte hur jag ska kunna höja det som vilar på stocken. Tips mottages med tacksamhet!
 
  • Skadad understa stock under en dörr på en veranda synlig med tecken på förruttnelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D dovetailjoint skrev:
Jag skulle bygga ny trappa till ingången till den lilla inglasade verandan när jag stötte på den här understa stocken. Hur tusan ska man kunna byta ut den utan att behöva bygga om hela alltet? Jag förstår inte hur jag ska kunna höja det som vilar på stocken. Tips mottages med tacksamhet!
Kan du komma in i krypgrunden?
 
wildeside
Använd kuggstångsdomkraft.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kan du komma in i krypgrunden?
Tyvärr inte :(
 
wildeside wildeside skrev:
Använd kuggstångsdomkraft.
Men var ska jag lyfta i? Det hela vilar ju direkt på den stocken jag vill byta, det finns ju liksom inget ovanför att lyfta i.
 
Fräsa ur del överst i stocken. I med metallplattor. Fräs en bit till, en metallplatta till. Lyft mot metallplattorna.

Det är min spontana tanke :)
 
C
Du får skruva fast något att lyfta i i resten av den bärande konstruktionen.
Men behöver du verkligen byta den där, dvs. är den genomrutten?
Enklast är ofta att hugga bort det som är dåligt och fälla in en bit nytt trä om det behövs - s.k. sulning.
 
C cpalm skrev:
Du får skruva fast något att lyfta i i resten av den bärande konstruktionen.
Men behöver du verkligen byta den där, dvs. är den genomrutten?
Enklast är ofta att hugga bort det som är dåligt och fälla in en bit nytt trä om det behövs - s.k. sulning.
Näh, inte genomrutten. Kanske 2-3 cm in. Ja, det låter onekligen som den lättaste lösningen.
 
Appendix Appendix skrev:
Fräsa ur del överst i stocken. I med metallplattor. Fräs en bit till, en metallplatta till. Lyft mot metallplattorna.

Det är min spontana tanke :)
Ah, skulle kunna funka.
 
D dovetailjoint skrev:
Ah, skulle kunna funka.
Tar du det vara lugnt och metodiskt så kommer det säkert gå bra.
Lyssna på väggen.

Är ju en "krånglig" bit men den är ju inte extremt lång.
 
Ser ju ut att va ett hus med timmervägg (ej regel) då fungerar det och skruva fast en regel på utsidan för att ta bort vikten från syllen. Behåller du hörnet så är inte vikten du behöver lätta så stor.
 
Är skadan bara ytlig så är det nog enklare att såga/hugga ur så att det går att fälla in en frisk plankbit.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Tack för alla bra tips! Jag gick lös med yxa och stämjärn och fick ganska snabbt bort det ruttna och fann friskt kärnvirke.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.