Hej.
Nytt hus, ny vvp, Nibe F730.
LK vattenburen golvvärme, 16mm
Utomhusgivare ansluten
Slinglängder:
1:Slinga 1, 148m
2:Slinga 2, 138m
3:Tvättstuga 25m
4:kontor 92m
5:Sovrum 87m
6:Klk 55m
7:Badrum 56m
8:hall 43m
Totalt 644 m
Inga termostater, på installatörens inrådan
Värmekurva +35 grader är vald av installatören i vvp.

Vi har bott i huset 1 vecka men värmen har varit på sedan början av december.
De mindre rummen, med korta slinglängder, har c:a 20 grader.
De stora utrymmet där de långa slingorna ligger (148+138 m) håller 18 grader, lite kallt, tycker vi.
Jag har höjt temperaturen i meny "temperatur" med 1 grad per dygn till + 2 grader. Fortfarande 18 grader.
I värmekretsfördelarens nedre fördelarstam är alla ventiler max öppna
I övre stammen är alla ventiler max öppna.
Alla flödesindikatorer ligger på 0,5-strecket.
Verkar som om inte pumptrycket räcker till för att trycka ut värme i de stora slingorna.
Returslangarna till de stora slingorna är kallare än de andra.
Jag testar i detta nu att höja till värmekurva 38 grader.
Är detta rätt väg att gå eller skall jag göra på annat sätt? Jag vill inte provocera systemet så att det blir oekonomiskt.
Jag vill inte heller att de mindre rummen skall bli för varma.
Eftersom flödesindikatorerna ligger på min är det svårt att strypa de kortare slingorna med returkranarna för att se en visuell skillnad.
Det hade känts mer rätt med ett högre pumptryck för att pressa ut tillräckligt med värme i de långa slingorna.
Kan man öka trycket eller vad är rätt att göra?
Hälsningar Magnus Björklund
 
Säkert någon som kan din F730 bättre men jag vet att Nibe har börjat styra värmebärarpumpen med olika hastighet.
Har inte tittat på precis din pump men hade liknande problem med en Nibe där pumpen gick ner i hastighet då returtemperaturen blev för hög(fabriksinställd autofunktion).
Du hittar inställningar för värmebärarpumpen under meny 5.1.11.
Du bör även kunna läsa av i servicemenyn med vilken hastighet värmebärarpumpen går just nu.
 
Du får öka flödet på dom långa slingorna, mer vatten till dom, en tumregel är ca 3 - 4 C skillnad på utgående temp och det som kommer tillbaka, mät vad du har.
 
R
Ingen expert men slinglängder på 140m låter på tok för långt.
Läst att 70-80m är Max med 16mm slang.
 
Ooo så långa slingor... enl LK så är maäx 90 m för 16mm för att få ut 50w per kvadratmeter. Här måste dom korta slingorna strypas mycket för att få fullgod flöde på dom långa.
 
V Vector skrev:
strypas mycket för att få fullgod flöde på dom långa.
Och gasa på pumpen om det går, inte någon form av reglering av farten elektroniskt , bara konstant drift, kanske på max
 
Tack för tipsen. Jag ströp alla korta slingor till runt 0,5 och då ökade de långa till 1,5. efter 1 dygn har tempen stigit till 20 grader i det stora rummet.
Jag skall fixa en bra termometer och mäta skillnadstemperaturen sen får det bli finlir.
Jag återställer tempkurvan från 38 till 35 och ser om det gör skillnad.
 
PS: Jag har bläddrat runt i menyerna men kan inte hitta någon möjlighet att öka pumptrycket.DS
 
Troligtvis kan du han en pump med reglering på kopplingsboxen som sitter på pumpen, då finns 1 - 2 - 3 där 3 är max, eller en med någon knapp och lite lysdioder på som ändras vid knapptryckning
 
Om du har en ny F730 borde det finnas i menyerna.

Avläsning värmebärarpump:
Du skall kunna läsa av pumpen hastighet under Info (Röda utropstecknet) meny 3.1 och bläddra dig fram bland siffrorna.
Hittar tyvärr inte vilken sida pumpen visas på.

Inställning värmebärarpump:
Det finns under Service-menyn som du inte ser i vanliga fall (se sida 32 nedan)
Sedan hittar pumpen under meny 5.1.11 (se sida 39 nedan)
https://www.nibe.se/assets/documents/17847/331666-3.pdf
 
Skit i flödet bara otyg , sätt en fast fart på pumpen, det är bäst om det går
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.