Såg Höganäs Stentvål. Ska kanske köra på det. Står iofs inget på förpackningen om att man kan använda det till diskbänkar (betong, granit etc).

Lustiga är ju att många kökssiter nämner tvålflingor som metod för även Marmorskivor, dock vet inte försäljarna något då man ringer.

tack för tips,
 
Hejsan

Vad gäller ytbebandlingar av betongens yta. Här kan jag säga att det finns en hel uppsjö med alternativ beroende på hur man vill att betongen ska se ut och bete sig. I ett kök måste betongen vara helt tät så att inte matrester mm. får fäste, dock bör man inte lacka. Detta återkommer jag till. Utomhus ska den kunna stå mot väder och vind. I vardagsrummet har man inte lika stora krav på täthet som i köket men den skall kunna stå mot fläckar ändå o.s.v.  Det absolut enklaste är att använda en såpa. Den får inte innehålla några andra "rengörande" ämnen än såpan såsom tensider eller dyl. Det skall alltså vara en ren såpa. Detta vet jag finns i vilken välsorterad färghandel som helst. Om inget annat kan dom alltid ta hem eftersom dom har kontakter med leverantörer. Observera att den skall spädas med vatten enl. tillverkarens beskrivning. Produkten kan även heta "Terrazzorent" eller liknande. Man kan också använda vax. Vaxet bör dock inte innehålla silicon vilket många vaxer gör. Siliconet gör nämligen så att man inte kan efterbehandla betongen när man använt någon produkt innehållande silicon. Även detta finns i en välsorterad färghandel.

Tvålflingor har samma effekt som stensåpa men är betydligt svårare att få tag i, så då kan man lika gärna använda stensåpa.



Behandling med såpa går till så här:

1. Späd ut såpan enligt anvisning på förpackningen.

2. Blöt ner hela ytan med såpa-blandningen och använd då en luddfri trasa. När man är färdig kan man se att betongen suger ner såpan i ytan.

3. Vänta ett par minuter och upprepa behandlingen.

4. Efter ett par minuter tar du en ny luddfri trasa och torkar ytan torr.

5. Upprepa punkt 2 och 3 tills du ser att betongen inte suger mer.

6. När du ser att betongen inte suger mer kan du torka ytan torr och polera upp ytan med en torr luddfri trasa. Om du inte torkar och polerar noga kan ytan bli lite vit-flammig. Detta betyder att såpan hunnit stelna på ytan i för tjockt lager. Då är det bara att polera lite till.

7. Färdig !!!

En del av såpans olja stannar kvar på ytan och bildar en transparent skyddande och ganska stark hinna som tillåter att betongen fortfarande andas vilket den bör. Med denna behandling förändras inte betongens yta till utseende utan är i princip osynlig.

Underhåll och rengör ytan med samma såpa.



Behandling med vax går till så här:

1.  Stryk ett tunt skikt över ytan med en tygtrasa och vänta 30 min så att vaxet stelnat lite.

2. Polera ytan på samma sätt som man polerar upp glansen på en bil. Man kan använda en polermaskin om man har tillgång.

4. Upprepa eventuellt behandlingen en gång till.

3. Färdig !!!



Behandling med olja går till så här:

Beroende på vilket utseende man vill uppnå kan man i princip använda vilka oljor som helst. Bör i och för sig vara hyfsat luktfria och inte innehålla lösningsmedel. Man kan t.ex. ta en olja med som är lite färgad och få ett utseende därefter.

1. Stryk tunt lager över skivan och vänta 5 min.
2. Torka rent och torrt med luddfri trasa.
3. Upprepa steg 1 och 2.
4. Färdig !!!


Lack:

Man kan även lacka en yta men man bör då tänka på att ytan då kan vara känslig mot slag. Får man då vatten på skivan finns det risk att vatten tränger under lacken och lyfter den. Då får man fula fläckar och ytan kan se flammig ut.

Ytan man får blir blank och ju fler lager med lack desto större djup får man i lacken vilket kan vara snyggt.



Summering:

Oavsett vilken typ av ytbehandling man väljer bör man, vid gjutningen, även tillverka några betongplattor vid sidan av för att testa sig fram till vilken ytbehandling som passar bäst. Vid testandet av ytbehandling har man ganska lång tid på sig då betongen har en oändlig härdningsprocess. Se bara till att din skiva hålls skyddad mot smuts under tiden du testar dina olika alternativ.


Hoppas jag varit till lite hjälp

Med vänlig hälsning

//Tomas


 
  • Gilla
henkham och 4 till
  • Laddar…
tack för svar. Nu blir det ny jakt på "stensåpa"
 
till gjutaren.

har kollat stensåpor nu med olika butiker från olika tillverkare. Alla hittils har innehållit tensider, dock står det som anvområde kalksten, marmor etc.

är detta dumt att köra på betongen mao!?
 
Tack gjutaren, du gav svar på alla fågor jag letade efter ang. hur jag ska behandla mina bänkskivor!!
/Jenny
 
Det finns lite olika sorters tensider. Anjoniska tensider, Katjoniska tensider, Nonjoniska tensider och Amfotära tensider. De flesta såpor fungerar bra som rengöringsmedel och innehåller ofta Nonjoniska tensider. Många av dessa rengöringsmedel innehåller höga halter av Nonjoniska tensider och borde kallas grovrengöring. Om dessa hade fungerat och givit en ytbeläggning som vi vill ha hade den blivit kladdig och smutssamlande. "Vanlig" såpa fördelar kalcium/magnesiumsalterna i små partiklar som vid bestrykningen förhindrar att den skyddande hinnan bildas.
Jag nämner här ett par produkter som verkar funka. Det är en produkt som impregnerar betongen och en produkt som är till för rengöring och underhåll.

Steinfix 50 Impregnering:
Stryk ut ett tunt lager 2-3 gånger på väl rengjord yta.
Låt torka mellan varje lager.

Steinfix 60 Natursåpa:
Används till den dagliga skötseln.

Det finns även en produkt som behandlar fläckar.
Tre olika fläckborttagningsmedel:
Nr 10 för borttagning av olja, mineralolja, bläck, tjära asfalt mm.
Nr 20 för borttagning av matfett, grillolja, blod saft mm.
Nr 30 för borttagning av kalk, oxideringar, rost och cementrester.

Dessa produkter finns att köpa på nätet. Det är bara att söka.

OBS!!! Ännu en gång.... Testa produkten på en provyta så att du ser så att resultatet och funktionen blir som du önskat.

//Tomas


 
gjutaren, man får tacka för informationen som du så fint skrivit ner! :)

Du skrev bland annat om att använda vax på bänkskivan; "Man kan också använda vax. Vaxet bör dock inte innehålla silicon vilket många vaxer gör. Siliconet gör nämligen så att man inte kan efterbehandla betongen när man använt någon produkt innehållande silicon. Även detta finns i en välsorterad färghandel."

Jag förstår dock inte vad du menar med efterbehandla, kan jag inte använda vaxet på nytt när ytan behöver bättras på? Eller menar du att jag inte kan ångra mig, och använda någon annan typ av ytbehandling nästa gång det är dags?

Tack!
/Jenny
 
Hur funkar det med rengöring av bänkskivan? Som när efter en blöt natt på krogen kommer på att man ska göra pizza. Går det att spraya Ajax på griseriet och sen torka av eller förstör dessa medel ytan? Är man för evigt hänvisad till såpa?
 
Om man använder vattenglas då?
Det täpper väl till porerna i betongen, sen kan man kanske efterbehandla med stensåpa för att få ett "ytskikt".
Skulle det fungera? Ska gjuta egna bänkskivor och ha betongolv i hela huset...
 
yps skrev:
Kan man sätta något på borrmaskinen och våtslipa skivan?
Du sätter den på en vinkelslip eller ännu bättre en polermaskin. En vinkelslip går för fort. Mer än 1000 RPM klara man knappt att hålla rakt och flytta samtidigt och riskerar att skära djupa jack i skivan istället. JULA har en med korn 60 för 200 kr.

/Magnus
www.byggerhemma.se
 
Så vad säger ni, om man vill såpa behandla sin betong bänk, är då Grumme Gulsåpa en ren såpa lämplig?

///Johannabacken
 
Någon som provat att behandla med hårdvaxolja som exempelvis "Osmo Hårdvaxolja"? Fick förslaget på en färghandel. I så fall ska/bör man förbehandla med stensåpa eller något för att mätta betongen innan eller är det bara att köra?
 
Nån som testat med betonglasyr från biltema? för.nackdelar?
 
Jag lyfter denna gamla tråd i hopp om input.

Jag står i begrepp att behandla mitt i betong gjutna soffbord med Osmo hårdvaxolja. Jag har hittat dessa instruktioner: http://www.ctw.se/upl/files/53980.pdf, men jag tänkte höra om det är någon som har några specifika tips som gäller behandling av betong?

Exempelvis kanske någon kan svara på:
1. Är det lättast att använda trasa, pensel eller roller?
2. Kommer mellanslipning behövas, trots att det inte kommer kunna bli träresning?
3. Skall man polera (står ju inte i instruktionerna, men jag har för mig att jag har läst om det annorstädes)?
4. Hittar ni någon bra tråd om detta, utöver denna? Själv har jag misslyckats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.