Hej, det blev stopp i köksavloppet i veckan. Efter att ha försökt diverse husmorstips ringde jag fastighetsskötaren (jag bor i hyresrätt) så kom han förbi med sin vaskrensare/Sugpropp. Det verkade bli bättre, så det kändes OK.

Dagen efter märkte jag att det stod vatten i diskmaskinen och att vattnet rann långsamt ur diskhon. Jag antog då att det blivit sämre igen, så jag tömde diskmaskin för hand på vatten. Sedan diskade jag en del för hand och vattnet rann undan om än långsamt, så det verkade funka bra att handdiska med liten mängd vatten. När jag kollade in i diskmaskinen såg jag till min förvåning att det återigen stod vatten i den. Jag drar nu slutsatsen att mitt spolande i köksvasken fyller diskmaskinen. Jag tömde diskmaskinen (för hand) på nytt och har nu inte spolat i köksvasken. Inget nytt vatten har dykt upp i diskmaskinen.

Det verkar alltså vara stopp i köksavloppet och att vattnet rinner undan i vasken beror på att det landar i diskmaskinen. Jag antar att det borde finnas en backventil i diskmaskinen, men kan den ha pajat under arbetet med vaskrensaren? Kan den i så fall bytas? Jag har en Whirlpool ADP 7515, minst 10 år gammal.

Jag ska ringa fastighetsskötaren på nytt, men diskmaskinen tillhör inte fastigheten utan har installerats av tidigare hyresgäst. Därmed känner nog inte fastighetsägaren något ansvar för den installationen...
 
  • Köksavloppets rörkopplingar under diskbänken, märkta med "KÖKSAVLOPP" och "UTLOPP DISKMASKIN".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är meningen att avloppsslangen från diskmaskinen ska vara böjd och uppfäst så att dess högsta punkt är så nära bänkskivan som möjligt. Se efter om du kan dra om slangen så du får en rejäl böj uppåt.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Avloppsslangen från diskmaskinen ska gå upp mot diskbänkens undersida för att minska risken att det rinner från vasken in i maskin. Nu ser det ut som den slokar direkt.

fastighetsskötaren måste ta isär lite av rören, en vaskrensare är inte lösningen, skiten sitter för hårt och vaskrensare ”effekt” går ut mot maskinen, inte mot röret.

Sitter garanterat ingen backventil i diskmaskinen, bakvattenproblemet löser man med att slangen från maskin ska upp högt innan den går in i avloppet.

Protte
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Höj avloppslangen genom att fästa upp den med ett buntband.
 
Jag har aldrig använt någon vaskrensare/sugpropp. Man tar helt enkelt loss och rensar vattenlåset.
Rör under köksvask med anslutningar för vattenlås och diskmaskinsutlopp markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om vattenlåset är tätt kan det rinna in vatten från hon in i maskinen och diskmaskinspumpen kan pumpa upp vatten i diskhon (då fungerar ju pumpen ;) ) men vattnet kommer att att rinna tillbaka till diskmaskinen.

Det kan bildas fettproppar i längre bort i rören men det är nog bara ett problem i villor som kan ha långa rör där fettet kallar och blir hårt.

Hörs det något kluckande ljud en stund efter man tappat vatten i hon? Det kan tyda på att det är tätt längre bort och att vatten samlas i röret och trycker luft baklänges som bubblar upp i diskhon.
 
Tack för många bra svar! Man lär sig varje dag!
 
  • Gilla
emmaviktoria
  • Laddar…
A
backventilen i den maskinen gör inte skäl för namnet då den bara består av en gummiflärp
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Statusrapport:
Diskmaskinens utloppsslang har justerats så att den går högre upp.
Fastighetsskötaren testade på nytt med vaskrensare, men det blev inte bättre. Han ringde in spolbilen. De spolade i några minuter och det löste problemet med stoppet.

Men nu fungerar inte diskmaskinen som förväntat. Den ger felkod, 11 blinkingar som indikerar att "optical water indicator"

FA (or 11 flashes) – Optical water indicator (turbidity)
This fault indicates an error with the sensor in your machine that monitors the water cleanliness. If this sensor detects ‘dirty water’ the machine may repeat a rinse cycle. If dirt has blocked the senor it may also show this error. Check the sensors and its connections with the control panel will need checking. There is also a chance excessive foaming of detergent in your dishwasher could give this sensor an inaccurate reading.

Gissningvis har det kommit in skit i maskinen vid avloppsproblemen. Jag har städat ur "koppen" och försökt igen, men samma fel. 6 ggr har jag repeterat processen och vattnet ser rent ut, men någon liten smutspartikel kan man se.

Blir nog en ny diskmaskin, denna är minst 11 år gammal...
 
  • Interiör av diskmaskin visandes vatten och smutspartiklar i botten efter avloppsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hitta givaren och spola rent den med vatten.
 
Whirlpool Dishwasher Repair - How to Turbidity Sensor
 
A
du har ingen OWI -sensor
du har ej heller någon turbiditysensor
internet ljuger igen
däremot kan du ha vatten i botten under brunnen
annars kan det vara den mekaniska presostaten du ser till höger i brunnen den som har det svarta nätet
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Tack för ert engagemang!

@blackarrow : Jo, jag hittade den filmen också som visar hur man byter sensor. Men det känns ju inte troligt att sensorn skulle ha gått sönder. Troligare är ju att den varnar korrekt eller att den blivit smutsig. Jag är dock inte helt på det klara med var den exakt sitter när man tittar in i "koppen".
Vissa (på nätet) menar att den sitter bakom 1 (svart rutnät), medan andra menar att den sitter bakom 2 (mörk "prick", syns dåligt på min bild.)

Både 1 och 2 samt hela koppen har jag försökt rengöra upprepade gånger och sedan starta maskinen.

@electroluxaren : Mycket möjligt att du har rätt i att jag har vatten i botten under brunnen. Om jag tömmer koppen på vatten med en svamp så fylls koppen på med lite mer vatten. Det kommer från 3) i bilden. Inte mycket, men någon cm blir det. Sitter jag med en svamp en kväll så kanske jag får ut allt vatten till slut, frågan är om det kan hjälpa? Har du något tips på åtgärd?
 
  • Inre delen av en maskin med vatten och märkta punkter 1, 2 och 3 för att identifiera sensorpositioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
det rinner nog tillbaka från a-slangen fullt normalt
1:an är din sensor/pressostat tas bort från utsidan sitter trångt men lätt när man lagt maskinen på rygg och lossat bottenplåten
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
OK, tack för svar. Det låter inte så svårt för gemene man, men diverse ryggproblem, oteknisk och en ettåring som inte ger mig en lugn stund kokar nog ihop till att inte ha tid och ork till att felsöka en gammelmaskin längre. Det får bli en ny diskmaskin. Där har jag också några frågor, men det får bli en ny tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.