Eller att använda L-Element i betong och sedan klä dem med tunna granitskivor. Ser ut som om muren är byggd i masiv sten men mycket billigare.

MvH
Thorsten
 
Thor-Sten skrev:
Eller att använda L-Element i betong och sedan klä dem med tunna granitskivor. Ser ut som om muren är byggd i masiv sten men mycket billigare.

MvH
Thorsten
Har en kompis som har gjort så. Det ser mkt prydligt ut. Undrar vad granitskivorna kostar kvadraten?
 
Jag har åxå funderat på att mura upp den med Leca men det är ju snyggare med stenar.
Tyvärr även dyrare...
Räknade med att hamna runt 400 kronor/kvm med putsad Leca.
Men visst låter det snyggt med murar som maskeras med granitskivor !

David, har du gjutit murar själv ?
Jag är ute efter någon prisuppgift att kalkylera från.
 
Sätts granitskivorna typ som när man kaklar då?

Thor-Sten skrev:
Eller att använda L-Element i betong och sedan klä dem med tunna granitskivor. Ser ut som om muren är byggd i masiv sten men mycket billigare.

MvH
Thorsten
 
Scout skrev:
Jag har åxå funderat på att mura upp den med Leca men det är ju snyggare med stenar.
Tyvärr även dyrare...
Räknade med att hamna runt 400 kronor/kvm med putsad Leca.
Men visst låter det snyggt med murar som maskeras med granitskivor !

David, har du gjutit murar själv ?
Jag är ute efter någon prisuppgift att kalkylera från.
En putsad lecamur är väl inte så fult?

Vi har gjutit stödmur. Har lite dåligt samvete då jag lovat kopiera en ritning till någon här på forumet. Har tappat bort ritningen tyvärr. Har ingen kostnadsuppgift att ge. Får fråga mitt orakel Lisa om det. Återkommer.

mvh
David
 
Njaeee allt är ju relativt...
Hellst skulle jag vilja ha en mur av huggen granit.
Men med tanke på alla kvm som skall muras så blir det inte speciellt realistiskt.
Lecamur som man klär med sågade granitplattor skulle ju kunna vara ett alternativ som passar plånboken bättre.
Med tanke på att vi kommer att ha en stödmur som är 1,5 meter hög så kanske det ur hållbarhetsaspekten vore bättre med en gjuten mur snarare än Leca... ?!
 
"Undrar vad granitskivorna kostar kvadraten? "

Du får nog räkna med 2000:- och uppåt per kvadratmeter beroende på granitsort (färg, hårdhet mm.)


"Sätts granitskivorna typ som när man kaklar då?"

Det beror på hur hög muren är. Skivorna brukar vara sådär 20-25 cm höga, 30 - 60 cm långa och 6 cm tjocka, så de väger ju en hel del. Om det bara är frågan om ett par skift, så räcker det med cementbruk, men skall det vara högre brukar man även armera med metallkrokar som fästs i muren och i stenskivorna vid varannat / vart tredje skift.

Slår man samman priset på monteringen och gjutningen av muren är det ofta så att det blir billigare med massiv sten vid nybyggnation.

Men om man redan har en gjuten mur är beklädnadssten ett gott alternativ.

Inte gratis men mycket vackert.


MvH
Thorsten
 
Hoppsan... 2000 kronor / kvm...
Hmm jag får nog nöja mig med en gjuten mur eller putsad Leca !
 
Det är på gränsen till imbecillt att jämföra granit o betong, men jag tycker jag har kommit rätt långt med min Keystonemur (i betong) som kostar ung. hälften mot "granitkaklet".
 
vad kostar ett L-element ca??
:)
 
Har ringt runt i Gbg-området och de ligger på c:a 700:-/kvm (1x1m) inkl moms. Ökar i pris med c:a 100-200:- per 10cm högre höjd.
Med olika offerter på arbete med material har vi fått priser på c:a 2000:-/lpm för 1m högt L-stöd.


 
Har fått offert på 2000+moms/m2 för en gjuten stödmur. Inte direkt billigt och inte billigare än L-element. Ett alternativ är om man kan köpa begagnade L-element vilket ofta markentreprenörerna brukar ha ett gäng.
 
Jag behöver tips och råd. Kollar kostnader för mur och det kostar ju skjortan! En lösning som kanske blir billigare är att mura upp lecablock (kostar ca 9000 kr för min mur) som man sedan putsar med grovputs. Men några frågor om någon kan svar:

Måste man gjuta bottenplattan? Elelr räcker det med hårt stampad grusbädd?
Är det rimligt att tro att 120 cm hög mur klarar trycket från jordmassorna?

Tacksam för era expertråd!
 
BESKT_AT_WORK skrev:
Måste man gjuta bottenplattan? Elelr räcker det med hårt stampad grusbädd?
Är det rimligt att tro att 120 cm hög mur klarar trycket från jordmassorna?

Tacksam för era expertråd!
Bra, jag instämmer med BESK_AT_WORK:s frågeställning
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.