Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Förlikningen? Vem är det som tagit iniativ till denna? Jag skulle undersöka, via kronofogden, hur mycket pengar de har. Kronofogden kommer att eftersök i alla år hur mycket pengar de kan driva in.

Är det ett AB så kan företaget försätta sig i konkurs när som helst och ni kommer, troligtvis, inte att få några pengar alls. Är det en enskild firma står personen som ansvarig och det är lättare att under lång tid kräva pengar via kronofogden.

Möjligtvis kanske det inte är så dumt ändå att gå med på en förlikning.
AB tror jag det är.. Stod i hitta.Se
Hur kan man veta om det är enskild firma
 
C
T Tohan skrev:
AB tror jag det är.. Stod i hitta.Se
Hur kan man veta om det är enskild firma
Ett aktiebolag har ordet "AB" eller "Aktiebolag" i firmanamnet och har ett organisationsnummer som börjar på 5.
En enskild firma får inte ha det ordet i firmanamnet och dess motsvarighet till organisationsnummer är näringsidkarens personnummer.

Kolla på t.ex. allabolag.se.
 
C cpalm skrev:
Ett aktiebolag har ordet "AB" eller "Aktiebolag" i firmanamnet och har ett organisationsnummer som börjar på 5.
En enskild firma får inte ha det ordet i firmanamnet och dess motsvarighet till organisationsnummer är näringsidkarens personnummer.

Kolla på t.ex. allabolag.se.
556940-0228..... Då är det ab
 
Vem förliks efter en dom? Förlikning använder man istället för att gå till domstol, nu har ni ju redan fått ett utslag på vad ni har rätt till. Finns som jag ser det inget skäl att förhandla ner den summan.

Jag tror förvisso också att ni får svårt att få ut pengarna, konkurs låter troligt, men ger ni er in i förhandlingar med dem är sannolikheten stor att ni på ena eller andra sättet blir blåsta igen.

Jag skulle hålla mig borta från både bolaget och gå fogdevägen.

Ser ju därtill ut som om det i alla fall för ett år sen fanns pengar i bolaget.
 
Redigerat:
A
Företaget har inte längre F-skattsedel då de inte skött redovisning eller betalning av moms. 2019-08..

Tittar man på 2018 bokslutet fanns det mer skuld än tillgångar.

Så det är ingen lätt sits men jag skulle inte gått med på att personerna ska göra något jobb.

Jag gissar på att den bästa vägen framåt är att de har en ansvarsförsäkring som kan gå in (osäker på vad den kan betala) därefter är det att stå först i kön till kronofogden då det inte lär bli något över...

Jättetråkig sits
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Företaget har inte längre F-skattsedel då de inte skött redovisning eller betalning av moms. 2019-08..

Tittar man på 2018 bokslutet fanns det mer skuld än tillgångar.

Så det är ingen lätt sits men jag skulle inte gått med på att personerna ska göra något jobb.

Jag gissar på att den bästa vägen framåt är att de har en ansvarsförsäkring som kan gå in (osäker på vad den kan betala) därefter är det att stå först i kön till kronofogden då det inte lär bli något över...

Jättetråkig sits
Nej inte roligt alls helt ärligt.. Ansvarsförsäkring?? Vad är det.. Om de nu har de försäkring...
 
A
T Tohan skrev:
Nej inte roligt alls helt ärligt.. Ansvarsförsäkring?? Vad är det.. Om de nu har de försäkring...
Det är en företagsförsäljning som företag kan teckna. Om den faktiskt finns och/eller kan hjälpa dig måste du fråga företaget om.
 
mathiash77 skrev:
Det är en företagsförsäljning som företag kan teckna. Om den faktiskt finns och/eller kan hjälpa dig måste du fråga företaget om.
Tog UC kreditupplysning på företaget..
Kan man lägga upp det här?
 
Gör det. Du kan ju rapportera inlägget till moderator när du lagt upp UC:n så får de avgöra om de vill ha den här om du vill. Men det finns exempelvis inget integritetsskydd för företag, utan det är bara privatpersoner man behöver vara försiktig med när det kommer till sådana saker egentligen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gör det. Du kan ju rapportera inlägget till moderator när du lagt upp UC:n så får de avgöra om de vill ha den här om du vill. Men det finns exempelvis inget integritetsskydd för företag, utan det är bara privatpersoner man behöver vara försiktig med när det kommer till sådana saker egentligen.
Jag har skickat in till moderator men de är lördag så kanske de sover
 
mathiash77 skrev:
Företaget har inte längre F-skattsedel då de inte skött redovisning eller betalning av moms. 2019-08..
Missade det. Bra och viktig info! (y)



mathiash77 skrev:
Tittar man på 2018 bokslutet fanns det mer skuld än tillgångar.
Nej, då var ju skulderna bara hälften av de redovisade tillgångarna. Sen är det förstås som det är med redovisade tillgångar, de är ju sällan faktiskt värda vad de är redovisade till.

Och som sagt, att de blivit av med F-skatten är ju en stor fet varningsflagga.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Missade det. Bra och viktig info! (y)




Nej, då var ju skulderna bara hälften av de redovisade tillgångarna. Sen är det förstås som det är med redovisade tillgångar, de är ju sällan faktiskt värda vad de är redovisade till.

Och som sagt, att de blivit av med F-skatten är ju en stor fet varningsflagga.
Nötegårdsgubben.. Du har pm
 
T Tohan skrev:
Jag har skickat in till moderator men de är lördag så kanske de sover
Jag tänkte att du kunde skriva först och rapportera ditt eget inlägg sen, så blir det lättare för dem att hitta när de vaknar.

Under de tre knapparna nere till höger i inläggen finns en rapporteringsfunktion.
Skärmdump av ett diskussionsforum där en användare förklarar hur man rapporterar inlägg till moderatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tänkte att du kunde skriva först och rapportera ditt eget inlägg sen, så blir det lättare för dem att hitta när de vaknar.

Under de tre knapparna nere till höger i inläggen finns en rapporteringsfunktion.
[bild]
Tabell med skuldposter med datum, belopp i kronor, och fordringsägare, vissa poster avskrivna av Kronofogdemyndigheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en kreditupplysning som listar betalningsförelägganden och aktuell skuld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av lista med datum, numeriska värden och textreferenser till företag och betalningsterminer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp av kreditupplysning med lista på betalade och obetalade avgifter sorterade efter datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en lista med datum, belopp i kronor och fordringsägarnas namn från ett ekonomisystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tänkte att du kunde skriva först och rapportera ditt eget inlägg sen, så blir det lättare för dem att hitta när de vaknar.

Under de tre knapparna nere till höger i inläggen finns en rapporteringsfunktion.
[bild]
 
  • Skärmklipp av en lista över ekonomiska transaktioner med datum och belopp i kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av företagsinformation med status som aktivt och detaljer såsom registreringsdatum och momsstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De stod att företaget har haft skulder 500k senaste 16 av 24 månader.. Aktuellt skulder är på 165k dvs att de har avsikt att betala??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.