L lofe skrev:
Var det skälet som gjorde att du fick igenom det eller använde du andra motiveringar till att du skulle få bygga också?!

I mitt fall så har jag just nu endast skälet att ”andra handläggare kanske gjort fel så nu vill jag också få bygga på prickad mark. Och gärna lite mer än de som fått bygga tidigare...”
Känner att det inte riktigt kommer att hålla:/
Tror vi skrev att huset var för litet nu när vår familj blev större. Sen hänvisade vi nog till de andra 3 husen med samma prickar som alla var utbyggda. Men det kändes rätt säkert att det skulle gå igenom nämnden. Prickarna i vårt område är ju orimliga.
 
Hej . Har ett uterum på ca 30 kvm som jag försöker söka bygglov på i efterhand. Det visar sig att vårat hus ligger på prickadmark och handläggaren säger att det inte är någon idé att söka. Vet ni om det finns någon paragraf i PBL som vi kan stöda vår ansökan på .



J Jesper s skrev:
Hej, vi har också prickad mark. Vi har byggt ut 30kvm på vårat hus. Handläggaren sa nej direkt för det måste de göra när det är prickad fick vi berättat. Men vi fick hjälp hur vi skulle överklaga till nämnden. Efter att det rullat runt en omgång hos grannarna så fick vi godkänt för utbyggnad. Det är 4a hus som har prickad mark och 3 av dessa hade byggt ut. Men ändå behövde vi gå långa vägen.

Nu vill vi bygga ett uterum på 15kvm på våran prickade mark. Behöver man verkligen inte bygglov för det?
J Jesper s skrev:
Hej, vi har också prickad mark. Vi har byggt ut 30kvm på vårat hus. Handläggaren sa nej direkt för det måste de göra när det är prickad fick vi berättat. Men vi fick hjälp hur vi skulle överklaga till nämnden. Efter att det rullat runt en omgång hos grannarna så fick vi godkänt för utbyggnad. Det är 4a hus som har prickad mark och 3 av dessa hade byggt ut. Men ändå behövde vi gå långa vägen.

Nu vill vi bygga ett uterum på 15kvm på våran prickade mark. Behöver man verkligen inte bygglov för det?
 
G G-Å skrev:
Hej . Har ett uterum på ca 30 kvm som jag försöker söka bygglov på i efterhand. Det visar sig att vårat hus ligger på prickadmark och handläggaren säger att det inte är någon idé att söka. Vet ni om det finns någon paragraf i PBL som vi kan stöda vår ansökan på .
Nej har inte koll på det. Förvaltningen säger alltid nej och sen får man överklaga hos nämnden. Man får helt enkelt motivera och prata med grannarna att de inte sätter sig emot. Nu ska vi bygga uterum på 15m2 på den prickade och där behövdes bara en bygganmälan plus ett grannmedgivande.
 
G G-Å skrev:
Hej . Har ett uterum på ca 30 kvm som jag försöker söka bygglov på i efterhand. Det visar sig att vårat hus ligger på prickadmark och handläggaren säger att det inte är någon idé att söka. Vet ni om det finns någon paragraf i PBL som vi kan stöda vår ansökan på .
Ligger HELA huset på prickad mark? Låter konstigt.

Men det låter mörkt att få bygglov för 30 kvm på prickad mark. Vad är bakgrunden, har kommunen kommit på ett svartbygge, eller försöker du "frivilligt" få det rätt?

EN möjlighet, som kanske är lite overkill. Är att du försöker få en detaljplaneändring för bara din tomt. Den typen av förenklat planärende brukar kosta 100 000 och uppåt, och tar typiskt något år.
 
Redigerat:
Om det inte finns någon anledning (längre) till att det är prickat, borde det ligga i kommunens intresse att snygga upp lite i sina planer och då är en planändring det rätta. Att ha ett bostadshus som inte har byggrätt är inte bra. Vid ev brand går det inte att återuppbygga huset, tex.

I en del områden har det funnits planer på omfattande förändringar som sedan Inte genomförts och som inte längre är aktuella. Sådana gamla planer bör ändras.

Sedan kan det ju vara så att kommunen vill göra förändringar och att det är där det inte finns byggrätt.
 
Jiji Jiji skrev:
Om det inte finns någon anledning (längre) till att det är prickat, borde det ligga i kommunens intresse att snygga upp lite i sina planer och då är en planändring det rätta. Att ha ett bostadshus som inte har byggrätt är inte bra. Vid ev brand går det inte att återuppbygga huset, tex.

I en del områden har det funnits planer på omfattande förändringar som sedan Inte genomförts och som inte längre är aktuella. Sådana gamla planer bör ändras.

Sedan kan det ju vara så att kommunen vill göra förändringar och att det är där det inte finns byggrätt.
Det finns en sådan mängd planer som inte är aktuella och bör ändras men det är inte motiverat rent tids-, och kostnadsmässigt så de får ofta vara tills det ev blir andra uppdateringar inom området och då passar de på att "rätta" även sånt här.

En av nödlösningarna för detta är bland annat "attefallsreglerna" för att ge möjlighet på gamla detaljplaner med snäva byggrätter att bygga till.
 
Vi har också kommit fram till att det bästa är att använda oss av attefallsreglerna och "bygga" komplementsbyggnad på 25kvm
 
Men det var väl ett uterum på 30 kvm, anslutet till huset? Om det hänger ihop med huset så blir det bara en attefallstillbyggnad på max 15kvm.
 
Rätt, men vi tror att vi kan få det som komplementbyggnad om vi frigör det ifrån huset.
 
A Alias_Olle skrev:
Det finns en sådan mängd planer som inte är aktuella och bör ändras men det är inte motiverat rent tids-, och kostnadsmässigt så de får ofta vara tills det ev blir andra uppdateringar inom området och då passar de på att "rätta" även sånt här.

En av nödlösningarna för detta är bland annat "attefallsreglerna" för att ge möjlighet på gamla detaljplaner med snäva byggrätter att bygga till.
Jo då men det åligger kommunen att hålla ordning på sina planer. Mindre kommuner har tyvärr haft en lång period av dålig planhållning men förhoppningsvis kommer indirekt kravet på digitalisering att förändra detta.
Det är mycket osäkert att ha ett bostadshus utan byggrätt. Jag skulle uppvakta kommunens politiker i frågan om det var mitt hus.
 
H hempularen skrev:
Ligger HELA huset på prickad mark? Låter konstigt.

Men det låter mörkt att få bygglov för 30 kvm på prickad mark. Vad är bakgrunden, har kommunen kommit på ett svartbygge, eller försöker du "frivilligt" få det rätt?

EN möjlighet, som kanske är lite overkill. Är att du försöker få en detaljplaneändring för bara din tomt. Den typen av förenklat planärende brukar kosta 100 000 och uppåt, och tar typiskt något år.
Inte konstigt alls tycker jag om hela huset ligger på prickmark. I detaljplanen där jag bor är det ett par st som ligger helt på prickad mark och flera delvis och de har byggts efter att planen kom till. För 2 år sedan byggde en granne ett uterum på 20-30kvm helt på prickmark dessutom 1-2m från tomtgräns fast det i planen står 6m från tomtgräns. Givetvis inte något någon annan kan hänvisa till då det helt uppenbart inte är något som borde blivit godkänt. I princip samtliga fastigheter bryter mot planen planen på någon eller några punkter.
 
lofe, hur har det gått med ditt bygglov?
 
Vi har överklagat kommunens beslut på avslag för byggstart av komplementbyggnad ( deras motivering är”då den inte upplevdes fristående och att väggen på boningshuset inte gick att underhålla ”)
Konstruktionen är fristående men det är bara 25 cm mellanrum till husväggen och balkarna som håller uppe taket .
Vi avvaktar tills vidare
 
Låter som ett korrekt beslut, 25 cm är ju för lite för att ni ska komma åt att underhålla fasaden.
 
  • Gilla
H_e_l_e_n_a och 1 till
  • Laddar…
Tycker du det??? På 25 cm kan man både byta bräda och måla då pelaren endast är ca10 cm och vi inte kommer att ha någon vägg där och det framgår av ritningarna vi skickat in
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.