1)När ska återmontera golvspånskivorna (22mm) i badrum ska man då montera en kortling i de skarvar som löper mellan golvreglarna?

2)spånskivorna kapas vid centrum utmed ovankant av golvregeln. Det innebär att man har 22,5mm av golvregeln att skruva fast spånskivan när den ska tillbaka? (Förutsatt att golvregeln är 45mm bred).
 
Någon?
 
D Derbyboy skrev:
Någon?
1. Golvspånskivor behöver normalt inte skarvas över regel. Limmas och skruvas mot reglarna bara.
2. Förstår inte vad du undrar över?
 
jag har rivit ut mitt badrum och ska ta bort golvspånet (22mm) för att få till golvbrunn och kortlingar (för att öka styveheten).

Jag kommer inte behöva ta bort alla skivor med golvspån.

jag undrar hur jag ska göra när jag sätter tillbaka skivorna. Då har jag ju pajat sponten.
 
D Derbyboy skrev:
jag har rivit ut mitt badrum och ska ta bort golvspånet (22mm) för att få till golvbrunn och kortlingar (för att öka styveheten).

Jag kommer inte behöva ta bort alla skivor med golvspån.

jag undrar hur jag ska göra när jag sätter tillbaka skivorna. Då har jag ju pajat sponten.
Byt alla skivorna, det hade jag gjort.

Om du envisas med att återanvända skivorna (lär inte bli enkelt att få upp dem hela) så måste alla skarvar ligga över en regel. Precis så som du skriver att vardera skiva i skarven vilar på 22,5mm regel.
 
Väggarna i huset står på skivorna.

jag behöver absolut inte återanvända skivorna men jag hänger inte med hur jag ska byta alla då skivorna fortsätter i andra rum. Någonstans måste jag ju sluta bryta upp golvspån.
 
Såga längs väggen och lägg nya i badrummet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Såga längs väggen och lägg nya i badrummet.
Exakt så gjorde jag.
 
Lägg en latta på undersidan över skarven mellan ny och gammal skiva.
En remsa spånskiva 20 cm bred och limskruva både nya och gamla skivan

Blir starkare och styvare än att kapa vid väggen.
Protte
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
tack!

Jag är med. Istället för att lägga en remsa skulle jag ju kunna lägga skarven där jag ska ha kortlingen.

Någon som vet principen för att sätta kortlingar. Hur många behövs på en spännvidd på 2,5 m?
 
D Derbyboy skrev:
tack!

Jag är med. Istället för att lägga en remsa skulle jag ju kunna lägga skarven där jag ska ha kortlingen.

Någon som vet principen för att sätta kortlingar. Hur många behövs på en spännvidd på 2,5 m?
Jag tror inte du behöver några kortlingar (annat än just runt brunnen). Men förutsättningarna är väldigt oklara här. Vad är det för dimension på det befintliga bjälklaget? Vad är nuvarande CC mått? Vad ska du ha för ytskikt i badrummet?

Kortlingar hjälper ytterst lite med nedböjning i bjälklagets längsledd. De hjälper dock till mot att spånskivan sviktar i bjälklagsfacken, men det räcker normalt med att flytspackla ovanpå spånskivan för att motverka detta.

I praktiken är det viktigaste för att få ett stabilt golv att få till en rejäl limskarv mellan bjälklag och golvspån. På ett gammalt bjälklag är detta inte alls säkert att man får till utan extra åtgärder.
 
Bjälklaget är från 74 och ligger cc 60 cm med en dimension på 2” 7”. Spännvidden vid badrummet är 220-230 cm. Krypgrund under med möjlighet att göra jobba underifrån.

jag skulle vilja flytspackla och lägga klinkers.
 
Istället för att sätta in kortlingar skulle jag kunna lägga en diagonal bärlina under, dvs nere i krypgrunden. Därigenom skulle jag halvera spännvidden. Då är jag på den säkra sidan.

kostnad: 2-3 plintar med justerbara järn. En regel 45x195. Spänner upp regeln mot de befintliga golvreglarna. Tidsåtgång kanske 1 dag.

vs

ta upp spån och sätta kortlingar
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hur du än gör får du generalskarvar i ditt spångolv. Detta löser du med kortlingar. Glöm inte trälimmet!!
 
Ja, men det är ju stor skillnad på att sätta kortlingar för 1) golvbrunn eller 2) för att öka styvheten.

Sätter jag en ny bärlina i krypgrunden så behöver jag inte sätta kortlingar för att få upp styvheten i golvet.

eller tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.