gluecifer skrev:
Utan att ha mätt, så skulle jag tippa att det är ca. 20 meter där kabeln ligger under marken, men det ser ut som om nuvarande kabel mycket väl kan ligga helt rakt utan svängar.
Skulle ni handgräva 20m eller är det värt att hyra en minigrävare?
Klart du ska hyra en minigrävare... hur kul som hellst.
Jag hade gjort det iaf, dock så är det ju upp till var och en hur mycket man vill slita.
 
Beror helt på hur backen ser ut. Är det bara lättgrävd sand/jord så skulle jag ta det för hand. Bra och nyttig motion. Är det däremot sten och rötter så blir det grävare
 
Jag kom just på att firman som dränerade runt huset hade några jobbiga dagar, så det är mycket sten i marken. Dom började med minigrävare och slutade med en grävmaskin modell större. Det får med andra ord bli en minigrävare för kabeln !
 
Se upp för andra rör kablar i marken. kan bli dyrt att gräva av andra kablar etc.
be telia och elverket märka ut sina kablar så har du iaf. konstanterat var dom ligger.
 
ring först, gräv sen :) så svårt att göra tvärtom om det var telekabeln....

ring och be dem märka ut, det är dessutom kostnadsfritt
 
Både el och tele levereras till oss i form av luftledningar, och övriga vatten/avlopp är inte i närheten så det är bara att gräva ;D
 
Praktiskt!
 
Det var ju bra hoppas inte "sverigekabeln" går igenom din trädgård bara ;)
dränerade runt huset hemma hos en kompis för några årsedan där telekabeln gick rätt under huset så där gällde det att hålla tungan rätt i munnen när man grävde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.