Nu har jag googlat och googlat men blir inte riktigt klok. Håller på att värmeisolera förrådet. Min plan var att slänga på frigolit på den gjutna plattan, osb skivor för golv och sen klickgolv. Inser att det kanske inte alls var en bra idé. Luftspalt för mögel kanske behövdes ja...
Hittar inget ”steg för steg” riktigt heller så nu ber jag lite om hjälp att punkta upp hur jag gör så att jag slipper ligga här sömnlös och fundera...
 
  • Gilla
Sköneman och 1 till
  • Laddar…
Det är många hus som är byggda sådär.
Lägg en åldersbeständig plast på betongen först, sen isolering.
Sen osb eller golvspån.

//AA
 
  • Gilla
MattisNoName
  • Laddar…
Hemmakatten
Är det en gjuten platta för ett förråd eller fylligt så skulle jag lägga ett innergolv direkt, med hänsyn taget till de rekommendationerna i tidigare inlägg.
 
  • Gilla
MattisNoName
  • Laddar…
Tomture61
Platonmatta mellan betong och cellplast , viktigt med luftspalt mellan yttervägg /isolering/golvspån mm.
 
  • Gilla
MattisNoName
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Platonmatta mellan betong och cellplast , viktigt med luftspalt mellan yttervägg /isolering/golvspån mm.
en dum fråga till då... men luftspalt mellan vägg och golv... hur?
 
Visst borde det räcka med att lägga ett par brädor under frigoliten då? alltså... betongen, brädor, plast, frigolit, osb och laminatgolv?
 
Nää du ska nog inte ha organiskt material mot betongen, kör en plast och sen resten eller platonmatta och resten(y) platon är ju att föredra då de ventilerar bättre .
 
  • Gilla
MattisNoName
  • Laddar…
Om det ska va nån vits med Platon så ska ventilationsspalten mynna ut nånstans. ??
Blir ju lätt lite överkurs.
Lägg en plast och glöm dina bekymmer.

//AA
 
  • Gilla
MattisNoName
  • Laddar…
Jo men i ett förråd duger de nog gott att lämna 2-3 cm mot syllen , och sista ”lagret” alltså färdiga golvet släpper man ca 1cm från vägg och sen en ventilerad sockel. Inte mer jobb än att köra utan, förutom att lägga Platon mattan då. Men visst en åldersbeständig folie är ju ett vanligt sätt på denna konstruktion med så är de i huset jag bor i och inga problem där .
 
  • Gilla
MattisNoName
  • Laddar…
Tomture61
M MattisNoName skrev:
en dum fråga till då... men luftspalt mellan vägg och golv... hur?
Vik upp platonmattan upp mot väggarna , detta för att skapa en viss ventilation om betongen innehåller /transporterar fukt.
 
  • Gilla
MattisNoName
  • Laddar…
Tack för alla svar! Nu känns det som om jag fått lite rätsida och kan handla material och släppa detta.
 
Tomture61
Glöm ej att en luftspalt måste finnas runt hela yttervägg/golv , även ev. golvlister måste byggas ut en bit .
10 mm låter som ett bra mått.
 
Tack! Lätt att missa ”smådetaljerna”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.