Nej, det är fakta. Amöba är en helt annan organism. Sporer efter hussvamp kan du hitta inluften överallt. Och börjar du analysera alla mögelfläckar du hittar så kommer det att visa sig att en del är hussvamp. Det är inte gissningar.
 
Hej Johan41.

Ser ut som att angreppet sitter på betonggolvet, mot ytterväggen? Trä rivs oftast "+ 1 meter". Betongen är lite svårare att riva då mycelet kan dra iväg väldigt lång, framförallt om betongen är porös eller innehåller grov ballast. Man får vara med och syna hela tiden tills man ser att man kommer till opåverkad konstruktion. Kan det vara så att betonggolvet ligger på någon form att stengrund etc? Då kan det bli tal om att gräva ur, brukar bli djupt. Misstänker man att svampen dragit ned i stenrösen, jord osv tar man till rejält när man river.

Givetvis vidtar man åtgärder för att bygga bort fuktproblem men var medveten om att etablerad hussvamp är självförsörjande på fukt genom myecelet, ibland flera meter långa som är lätta att missa.

Ska du göra jobbet själv rekommenderar jag att du tar armkrok med en fukt/saneringsfirma.

Lycka till/Byggskadesnickaren
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Hej alla snälla. Tack för alla förslag och tips hitills. Såhär kan det se ut när våra kära försäkringsbolag lämnar folket åt sitt öde..
Som ni kan se på bilder har jag börjat riva och bränna upp. Inte klar än får fortsätta imorgon
 
  • Vägghörn i en byggnad med skadad isolering och trasigt trä, bråte på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggrenovering med synliga skador, spikar och träspill på golvet, halvfärdig rivning av vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada vid vägg och golv i byggprojekt med synlig mögel och fuktfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett område i ett rum under renovering med nakna tegelväggar och en provisorisk hylla med elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eld upptänd på en skottkärra full med träplankor vid en stenmur, med ett bord och en flaska bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glowing embers in a burn pile at night with a shovel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Ser inte allt för omfattande ut. Dock sket sig galvaniseringen i skottkärran tror jag
 
  • Gilla
  • Haha
Myrstacken och 4 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Hej Johan41.

Ser ut som att angreppet sitter på betonggolvet, mot ytterväggen? Trä rivs oftast "+ 1 meter". Betongen är lite svårare att riva då mycelet kan dra iväg väldigt lång, framförallt om betongen är porös eller innehåller grov ballast. Man får vara med och syna hela tiden tills man ser att man kommer till opåverkad konstruktion. Kan det vara så att betonggolvet ligger på någon form att stengrund etc? Då kan det bli tal om att gräva ur, brukar bli djupt. Misstänker man att svampen dragit ned i stenrösen, jord osv tar man till rejält när man river.

Givetvis vidtar man åtgärder för att bygga bort fuktproblem men var medveten om att etablerad hussvamp är självförsörjande på fukt genom myecelet, ibland flera meter långa som är lätta att missa.

Ska du göra jobbet själv rekommenderar jag att du tar armkrok med en fukt/saneringsfirma.

Lycka till/Byggskadesnickaren
F
Bra jobbat nu ser du vad som var problemet trä direkt mot betong och fukt.... sedan sporer och utvecklad svamp... du kom dock på den tidigt!
Behandla nu trät och när du ska bygga igen så gör du det med material som inte möglar och ruttnar
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat. Det där kommer fixa sig!
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är fakta. Amöba är en helt annan organism. Sporer efter hussvamp kan du hitta inluften överallt. Och börjar du analysera alla mögelfläckar du hittar så kommer det att visa sig att en del är hussvamp. Det är inte gissningar.
Är det ”fakta” på samma sätt som detta?

D Daniel 109 skrev:
Glasull innehåller inget som hussvamp vill ha.
”Tillgången på kalcium är också en viktig förutsättning för att hussvampen ska kunna tillväxa, och den är till och med avgörande för om den skall överleva. Det beror på att svampen bildar oxalsyra vid nerbrytning av cellulosahaltigt material. Den hämtar kalken från närliggande murstockar eller från annat kalkhaltigt material, till exempel glasull och lecakulor.”
https://www.botaniskanalys.se/faq-items/vad-ar-akta-hussvamp/
 
  • Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
F
Bra jobbat nu ser du vad som var problemet trä direkt mot betong och fukt.... sedan sporer och utvecklad svamp... du kom dock på den tidigt!
Behandla nu trät och när du ska bygga igen så gör du det med material som inte möglar och ruttnar
Tack, hur menar du med behandla trät? Ska man köpa ett medel oxh spruta på ?
 
Jag hade förväntat mig att se en monster svamp bakom trät. Till min förvåning såg jag knappt någon svamp alls. Det va det som fanns på betongen innan jag brände bort.
Jag vill också tänka att jag plocka henne relativt tidigt, utan att hon han åstadkomma alltför omfattande skador. Va tror ni andra?
Vad blir nästa steg för mig nu? Hur behandlar man kvarvarande trä? Vilket material.
jag har värmt med värmepistol upp till 500g.
Ska jag rulla på någon fungicid dödande på betongen tycker ni?
Tack
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
N noupe skrev:
Är det ”fakta” på samma sätt som detta?



”Tillgången på kalcium är också en viktig förutsättning för att hussvampen ska kunna tillväxa, och den är till och med avgörande för om den skall överleva. Det beror på att svampen bildar oxalsyra vid nerbrytning av cellulosahaltigt material. Den hämtar kalken från närliggande murstockar eller från annat kalkhaltigt material, till exempel glasull och lecakulor.”
[länk]
Kan du hitta någon källa som handlar om glasull som indikerar att det finns kalk i glasull?

Jag hittar inget sådant.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mineralull
 
J Johan41 skrev:
Jag hade förväntat mig att se en monster svamp bakom trät. Till min förvåning såg jag knappt någon svamp alls. Det va det som fanns på betongen innan jag brände bort.
Jag vill också tänka att jag plocka henne relativt tidigt, utan att hon han åstadkomma alltför omfattande skador. Va tror ni andra?
Vad blir nästa steg för mig nu? Hur behandlar man kvarvarande trä? Vilket material.
jag har värmt med värmepistol upp till 500g.
Ska jag rulla på någon fungicid dödande på betongen tycker ni?
Tack
Fungicider är läskiga saker...
Det du behöver behandla trät med är en blandning av balsamterpentin och kokt linolja som är mycket brandfarlig så var försiktig
OBS trät ska vara oangripet och torrt...
Se till att bli av med fukt organiska material mot betongen och skapa ventilerad spalt mot golv o vägg
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Skönt att se att det var såpass välhållet. Jag hade en stor en bakom gammal oljeboard.

Antingen kör du med balsamterpentin plus linolja som nämndes ovan eller så, om du har ngn form av företag, beställer du proffs Boracol och impregnerar med.
Jag har lite mjukvarubolag och det gick utmärkt :)
 
Redigerat:
Elda inte på betongen bara, den kan spricka eller nästan "spränga" bort bitar.
 
Staffans2000
Vad sägs om fotogen?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.