Hej,
Vi har ett hus från -79 utan luftspalt bakom fasadpanelen. Panelen är stående z-panel, enligt snickare som bytt panel på grannhus med samma väggkonstruktion finns heller ingen vindpapp. Den är på vissa ställen så dålig att vi bestämt oss för att byta hela fasaden. Vi har då också tänkt att sätta dit vindduk, vertikal regel, horisontell regel och sedan fasadpanel. Det blir dock många moment som tar tid och kostar extra. Vi funderar att behandla fasaden med tjärvitriolit som ju är en ”färg” som andas. Behövs då luftspalten bakom fasadpanelen eller kan vi sätta vindduk och panelen direkt på denna?
 
surris
Luftspalt rekommenderas alltid. Förstår inte riktigt svårigheten..
 
Har ju hållit i 40 år gör ni på samma sätt håller det säkert 40 år till.
 
surris
T topmount skrev:
Har ju hållit i 40 år gör ni på samma sätt håller det säkert 40 år till.
40 år...jag har panel med luftspalt som suttit i 100 år snart.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Målar man med diffusionsöppen färg behövs ingen luftspalt. Risken finns ju dock att en senare ägare inte tänker på det. Därför är det bra att alltid använda luftspalt. Behovet av luftspalt är en ganska sentida företeelse. Luftspalt finns inte ens som uppslagsord i handboken Bygg från 60-talet. Däremot har stående panel oftast monterats på horisontell salningsläkt sedan lång tid tillbaka.

Att huset saknar utvändig vindtätning är anmärkningsvärt. Måste absolut åtgärdas.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
surris mattias1jonsson skrev:
40 år...jag har panel med luftspalt som suttit i 100 år snart.
Har bott i hus utan luftspalt som har mer än hundra år gammal panel, vinner jag då?

Skämt åsido så är det troligen inte avsaknad av luftspalt som får stående Z panel från sjuttiotalet att ge upp efter 40 år
 
surris
T topmount skrev:
Har bott i hus utan luftspalt som har mer än hundra år gammal panel, vinner jag då?

Skämt åsido så är det troligen inte avsaknad av luftspalt som får stående Z panel från sjuttiotalet att ge upp efter 40 år
Haha :D jag ser bara inte en enda fördel till att man inte skulle ha luftspalt.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Haha :D jag ser bara inte en enda fördel till att man inte skulle ha luftspalt.
Man vinner några kvadratdecimeter boyta på en normalstor villa om man skippar! I TS fall finns nog dock inga fördelar med att skippa. Aningens mindre jobb, men det är ju marginellt.

Sätt dit vindduk. Det gör stor skillnad för isoleringsprestandan.
 
V vectrex skrev:
Man vinner några kvadratdecimeter boyta på en normalstor villa om man skippar! I TS fall finns nog dock inga fördelar med att skippa. Aningens mindre jobb, men det är ju marginellt.

Sätt dit vindduk. Det gör stor skillnad för isoleringsprestandan.

Haha, Så om jag plockar bort luftspalten på mitt hus så blir boytan större, värt att tänka på den dagen man behöver mer plats ;)
 
D daugaard skrev:
Haha, Så om jag plockar bort luftspalten på mitt hus så blir boytan större, värt att tänka på den dagen man behöver mer plats ;)
Jag tror nog du förstår att jag menar vid nybygge.
 
V vectrex skrev:
Man vinner några kvadratdecimeter boyta på en normalstor villa om man skippar! I TS fall finns nog dock inga fördelar med att skippa. Aningens mindre jobb, men det är ju marginellt.

Sätt dit vindduk. Det gör stor skillnad för isoleringsprestandan.
Är asfaboard jämförbart med vindduk i detta fall, dvs bakom fasad eller bör man ha båda vindduk och asfaboard?
 
Asfaboard eller gipsskiva kan ersätta.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tack för responsen! Ska överväga vindduk + panel, men det troligaste är att vi kör på vindduk, regel, regel, panel.
 
T Toast68 skrev:
Panelen är stående z-panel
Observera att stående Z-panel inte är tät mot inträngande vatten!
De vertikala skarvarna mellan brädorna blir allt mindre täta med tiden, och regn driver in bakom panelen med blåstens hjälp.

T topmount skrev:
Skämt åsido så är det troligen inte avsaknad av luftspalt som får stående Z panel från sjuttiotalet att ge upp efter 40 år
Stående Z-panel är som sagt otät.
Vi hade sådan panel på ett hus byggt 1969.
Ungefär år 2000 fick vi byta en hel gavelfasad, för väggen var rutten ända in till innerväggens gips.
Och visst fanns det sån där svart asfaltpapp, men ingen luftspalt.

T Toast68 skrev:
Tack för responsen! Ska överväga vindduk + panel, men det troligaste är att vi kör på vindduk, regel, regel, panel.
Det gör du verkligen rätt i (y)
Men du kan inte tänka dig liggande Z-panel? Då räcker det med stående spikreglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.