Om man vill göra följande, riva bort parket + spån + befintlig mineralull och lägga golvvärme enligt följande. "Golvvärmen måste ligga på ett värmeisolerande underlag, annars försvinner större delen av värmen ned i betongplattan och undergrunden. På det befintliga betonggolvet bör du lägga Platonmatta, ca 50-100 mm cellplastskiva, spårad för värmerören. På detta 18 mm spånskiva och 13 mm gipsskiva som skruvas på spånskivan."

Frågan är. Vad händer med de golvreglar som fortfarande ligger mot betongen, alltså de som intilliggande väggar står på? Blir det en ökad risk för dessa att utsättas för fukt och mögel?
 
när vi hade ett annat hus med samma konstrution så hade vi träväggar i källaren, då sade en byggare att man skulle såga av väggarna och låta dom hänga kvar i taket sidoväggar och gjuta med leca mm.
sedan stämpa upp med syllpapp eller dylikt.
men nu har jag betongväggar eller siporex. så det blir gjuta leca mm
 
Är det inte lite riskabelt? Med tiden brukar även ickebärande väggar bli sekundärt bärande.

Förstod inte riktigt det där med leca. Skall man kapa väggen, skruva på ny liggande regel + syllpapp på undersida och sedan undergjuta?

Om man nu sågar av väggarna nedtill? Kan man lägga isoleringen (som jag lägger för golvvärmen) även under avsågad vägg och sedan montera dit liggand regel på isoleringen för att slutligen montera dit regelstumpar mellan befintliga ståede reglar och min "nya" golvregel? Måste man strippa vägg från gips+ tapet och sätta ny gips för at få det snyggt eller kan man bara lappa i med gips längt ned (och sedan tapetsera om)? Det borde väl inte röra sig så att sprickbildning i skarv uppstår.

Många frågetecken är det.
 
jag hade gjort så att jag tagit bort lister mm sedan sågat med en tigersåg längs med golvet.
då är ju väggen lös från golvet , om det inte är en bärande vägg.
sedan river man ur allt under sedan i med leca, finns att köpa andrasort kantstötta mm,
då har du ju isolerat,
sedan får man gjuta en kaka med armering värmeslang mm upp till väggen ,sedan stämpa under och sätta golvlister o hoppas inte väggen spruckit
 
Tar upp en gammal tråd här angående uppreglat golv från betongplatta. Vi har ett hus från 75 med plastfolie ovanpå plattan, sen är det liksom små plyfabitar fastspikade i reglarna som vilar på plattan. Dvs reglarna kommer inte i kontakt med plattan utan det är plyfabitarna som har kontakt. Nån som har koll på om det gör nån skillnad? Ska regla om tvättstugegolvet och lägga klinkers. Vill ha lite tips på hur man gör det på bästa sätt. Om jag ska fortsätta med plastfolie - plyfabitar - reglar.
 
S
billigast är ju att göra så. eventullt med papp som skydd så satt ej plasten går sönder.

men det kan va så att plasten håller fukten kvar och den ej kan vandra vidare.
så är det dax att köra med nivell system eller liknande.
iallafall ett ventilerat undergolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.