Hej, jag kikar på en kompostkvarn. Kan man även tugga sänder vanligt virke i dem, dvs reglar så länge de ej överstiger angivet maxmått?

T.ex en kvarn som skall klara 45 i diameter, kan man då köra i en 45x45 regel? =)

Vill bara undersöka om det finns fler användningsområden än trädgård :)
 
Min kompostkvarn från Biltema skulle i alla fall garanterat inte klara en 45x45-regel, så mycket kan jag säga med säkerhet. Den skulle nog inte ens gå in genom hålet iofs
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Min kompostkvarn från Biltema skulle i alla fall garanterat inte klara en 45x45-regel, så mycket kan jag säga med säkerhet. Den skulle nog inte ens gå in genom hålet iofs
Fast Biltemas står ju Max 40 diameter så då förstår jag att en 45:a ej skulle gå
 
Fast en 45 mm fyrkant har ju 30% större tvärsnittsyta än en en rund pinne med 45 mm diameter ... Det är nog lite mycket att kräva .. :)
 
  • Gilla
sawallen och 1 till
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Fast Biltemas står ju Max 40 diameter så då förstår jag att en 45:a ej skulle gå
Jag kan säga av egen erfarenhet att även grenar mindre än 40 mm i diameter kan få den att sätta i halsen (och skjuta huvudsäkringen) :)

Vad är poängen med att tugga reglar om man får fråga? Känns som dyr flis...
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jag kan säga av egen erfarenhet att även grenar mindre än 40 mm i diameter kan få den att sätta i halsen (och skjuta huvudsäkringen) :)

Vad är poängen med att tugga reglar om man får fråga? Känns som dyr flis...
Tänker mest om det skulle finnas fler användningsområden än trädgård. Håller alltid på och småsnickrar lite och får ju stumpar över ibland, så av ren lathet att slippa åka så ofta till tippen för dessa spillbitar
 
N Nygge72 skrev:
Tänker mest om det skulle finnas fler användningsområden än trädgård. Håller alltid på och småsnickrar lite och får ju stumpar över ibland, så av ren lathet att slippa åka så ofta till tippen för dessa spillbitar
Sådant får bli ved, har du ingen egen kamin så gör en granne glad.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jag kan säga av egen erfarenhet att även grenar mindre än 40 mm i diameter kan få den att sätta i halsen (och skjuta huvudsäkringen) :)

Vad är poängen med att tugga reglar om man får fråga? Känns som dyr flis...
Du kör denna på en 16A säkring eller?
 
N Nygge72 skrev:
Du kör denna på en 16A säkring eller?
Huvudsäkringen (som gick) är 16A. Uttaget kvarnen satt i är avsäkrat 10A.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Faast det var kanske inte kvarnens fel. Det måste varit hög last på den fasen redan innan från något annat.
 
H hempularen skrev:
Faast det var kanske inte kvarnens fel. Det måste varit hög last på den fasen redan innan från något annat.
Men går det att köra en 2500w på uttag som är 10A menar ni?
 
H hempularen skrev:
Faast det var kanske inte kvarnens fel. Det måste varit hög last på den fasen redan innan från något annat.
Jo, det är klart, vi har elvärme så det är nog ganska bra tryck hela tiden. Men av någon anledning blev det så att precis när jag tryckte ner en för stor gren och kvarnen stannade så gick säkringen. Annars har jag kört kvarnen massor av gånger utan problem. Min är inte 2500W utan typ 2200 eller något åt det hållet.
 
Det beror nog på vilken du har. I min från Viking vars kniv ser mer ut som ett avlångt kugghjul går det finfint. Den har däremot problem med mjukare grenar dessvärre. (Men då kan man köra ner en planka eller någon lite grövre hård gren så löser det sig.)
 
Du ska nog kolla på en "flistugg" i så fall. Finns ibland begagnade för rimliga pengar. Blir dock inte riktigt lika "finmalet" skulle jag tro.

Har själv en vanlig kompostkvarn med "valsar". Går tyst och fint och tar upp till 30mm grenar ungefär. (Har även haft en med roterande knivskiva. Ett J***a oljud och klarade inte alls av samma grovlek). Eldar upp de grövre grenarna i kamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.