Detta är säkert väldigt basic, men jag har ingen koll på läget här..

Jag skall lägga klinker i min tvättstuga i källaren och rörmokaren har bytt golvbrunn (se bild). Nu skall jag gjuta fast den. Är den i rätt höjd? Den ligger några mm under befintligt betonggolv. Sen kommer klinkern att höja golvet, men jag tänker mej att klinkerramen kommer höja brunnen också. Eller skall jag ens ha klinkerram?

Det medföljde ”förhöjningspinnar”

Ny golvbrunn installerad i betonggolv i källartvättstuga, några mm under golvnivån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns ju förhöjningsringar till golvbrunnar, så hamnar den lite lågt (t.ex. i samband med flytspackling) så lägger man på sådana tills höjden är bra. Det är mer regel än undantag.

Se bara till att den inte hamnar för högt, försänkningsringar finns inte :) I nivå med kringliggande betong torde vara ok.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Ska du göra nåt med det gamla golvet innan läggning? Det ser ju ut att må bra av en omgång med fräsen för att ta bort gammal färg och kanske en sväng flytspackel? Isåfall ta med det i beräkningarna annars är det bara ligga en mm under och köra med klinkerram.
 
Japp, jag skall slipa bort färgen innan jag lägger klinker!

Tack för era svar, då tror jag golvbrunnen är på perfekt höjd för ingjutning som den är :D
 
Rörmokaren lämnade lite delar.. Är det något av detta som jag behöver (se bilden på den monterade golvbrunnen ovan)

Golvbrunn med tillhörande installationsdelar och förpackning på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Jag hade bilat lite mer och anslutit ett rör från tvättmaskinen för att slippa det där synliga avloppet.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag hade bilat lite mer och anslutit ett rör från tvättmaskinen för att slippa det där synliga avloppet.
Går det att ansluta ett avlopp direkt på gjutjärnsröret i golvet?
Avloppet går under den vita pelaren på bilden, men på andra sidan pelaren skulle jag kunna komma åt själva avloppsröret efter lite bilande.

Jag fick klarhet om mina extradelar. Rörmokaren köpte en golvbrunn "Tyr" och sen satt i ett vattenlås "Nood". Så jag fick ett vattenlås över, om det är någon som behöver ett.
 
En annan sak, funkar det med vanlig finbetong från Byggmax eller behöver man någon mer avancerad kvalitet?
 
G Galten skrev:
En annan sak, funkar det med vanlig finbetong från Byggmax eller behöver man någon mer avancerad kvalitet?
Det går utmärkt.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Tänk på att beakta betongens uttorkning innan du lägger klinker eller spacklar. Den krymper lite vid uttorkningen och denna process bör ha avstannat innan man belägger ytan, annars riskerar man att det lossnar. Ca 2 månader i rumstemperatur för vanlig grov/finbetong bör räcka.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
P Phastey skrev:
Tänk på att beakta betongens uttorkning innan du lägger klinker eller spacklar. Den krymper lite vid uttorkningen och denna process bör ha avstannat innan man belägger ytan, annars riskerar man att det lossnar. Ca 2 månader i rumstemperatur för vanlig grov/finbetong bör räcka.
Tack för tipset, hade ingen aning att det tog så lång tid!

Med tanke på min hastighet med den övriga renoveringen, så kommer det nog vara lugnt när det är dags för klinker :)
 
  • Gilla
rikardw
  • Laddar…
P Phastey skrev:
Tänk på att beakta betongens uttorkning innan du lägger klinker eller spacklar. Den krymper lite vid uttorkningen och denna process bör ha avstannat innan man belägger ytan, annars riskerar man att det lossnar. Ca 2 månader i rumstemperatur för vanlig grov/finbetong bör räcka.
Två månader är fruktansvärd överkurs, oavsett. Att vänta med att belägga handlar ofta om täta skikt och då alltså fukt. Att lägga klinkers m.a.p. på krympning går utan problem efter någon vecka. Nästan all krympning har skett redan efter ett par dagar. Är ytan dessutom så här liten blir det knappt någon krympning att prata om.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Det är nog kanske lite överkurs ja.. Men alltid skönt att vara säker.

Avseende fukt så får man anta att plattan är oisolerad och därmed mer eller mindre fuktig, oavsett betongens ålder. Nu var det några år sedan jag läste byggingenjörsprogrammet, men jag vill minnas att man i alla lägen där det är oisolerat räknar med en RF i plattan på 100%. Inte för att det nödvändigtvis är 100%, utan för att dimensionera det som om det vore det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.