Skulle vilja höra om någon vågat sig på att kakla själv
o så fall ,hur gick det?
 
Jag har kaklat två badrum, en tvättstuga och ett kök själv.
Tvättstugan är den som gick sämst, det var första gången jag gjorde ett större jobb, men eftersom det var en tvättstuga i källaren så störs ingen av det. :-X Kaklet på väggarna har gått bra alla gånger men det som inte gick så bra var klinkersen på golvet. Har lärt mig mer nu och skulle jag göra om det skulle det nog gå bra igen.
 
Har du några tips?Viktiga saker att tänka på ?
Vad gick fel för dig Claes? Tacksam för svar!
 
Jag har kaklat och klinkat själv i hall, badrum, tvättstuga och kök. Plus runt öppna spisen.

Steg 1: Åk till Bauhaus och köp en elektrisk kakelsåg för 499:- (Såg den i veckans annonsblad :) )
Den är faktiskt helt underbar att ha.

Steg 2 : Kör igång!

Det är faktiskt inte så svårt. Det man behöver tänka på, vare sig det är väggar eller tak, är att räkna ut så att man inte får för små bitar någonstans. Det kan vara extra knepigt runt fönster...men det är ingen raketforskning.
En annan grej jag hade problem med var fixet. Det är lätt att göra iordning för stor sats, sen är man inte så snabb som amatör och det stelnar innan det är slut i hinken.
Det ör också lätt att vara för noga när man tvättar av fogmassan efteråt. Är man för noga blir det för djupa dalar mellan plattorna. Det räcker att med lite tvätt för att det ska släppa, sen kan man torka en gång till när det torkat ordentligt.
 
Jag har också kaklat och klinkat ett badrum. Instämmer med ovanstående råd men vill tillägga att man ska använda murarsnöre och inte plastkryss som distanser mellan plattorna.
 
Har själv kaklat i kök och lagt klinker i hall... Upplevde att det var mycket svårare att lägga klinker eftersom det är mycket svårare att få en översikt av resultatet medans man håller på. Man kan ju inte kliva på de nylagda klinkerplattorna.
 
Jag har också kaklat badrum och tvättstuga, håller med föregående talare, det är mycket svårare att lägga klinkers än kakel på väggarna. Föredrar också tråd än kryss. Det finns massor med information att hämta på nätet, det är bara att göra som det står.
Titta på gör-det-sjäv saiten www.dinbyggare.com
Där finns ganska bra instruktioner som byggarna delar med sig.
Finns på byggmarknader steg-för-steg broschyrer att köpa.
 
Anledningen till att klinkersläggningen inte gick så bra var att jag lade det i ett gammalt hus där det visade sig att väggarna inte var helt raka. Det upptäckte jag då halva golvet var lagt. Jag försökte kompensera genom att införa en liten förskjutning men det hela byggde på så att nu har jag ett par fogar där som är väldigt stora. Lite mer förarbete skulle man ha haft och mätt upp rummet ordentligt.

Instämmer att en kakelskärare är bra att ha, speciellt för klinkers som är rätt så hårda när man ska använda vanlig kakelkap för att kapa av dem.
 
När man lägger klinker och kakel ska man dra en rak linje tvärs över golvet eller väggen och bestämma sig för att det är den linjen som gäller och inte lägga efter väggarna. Det finns alltid risk att väggarna inte är helt raka - även i ett nybyggt hus.
 
Precis vad jag lärt mig den hårda vägen :)

 
Claes skrev:
Precis vad jag lärt mig den hårda vägen :)
Vi skola alla den vägen vandra...
 
Inget är så lärorikt som LHS Livets Hårda Skola
 
En får tacka!!
 
Hej,

Vill också tillägga att man oftast i början gör är ett allt för tjockt "fix". Det skall vara krämigt och lätt att applicera på väggarna - utan att för den skull vara "rinnande". Då torkar det inte heller lika fort.

Har bl. a. satt mosaik i vårat kök och vill nog påstå att det på ett sätt är lättare än kakel - fast MYCKET mer "pillrigt". Så våga prova alla som är nyfikna....

Rekommenderar inte förstagångskaklare att sätta kakel i en färg som markant skiljer sig från fogen - då blir små missar extremt synliga. T.ex. så är det populärt med mörkblått kakel och vit fog....ta ett steg tillbaka och kika på en sådan vägg - väldigt avslöjande.

Det var alles....

//Anna
 
Det finns också sågar att köpa till vanliga sticksågen. Bra när man ska såga hål för eldosor och vattenrör t.ex.
Små plattor är svårare att få rakt än större har jag märkt. Aldrig mer 10*10 plattor på större ytor! ;) I badrummet jag har 20*25 och det var genast mycket enklare. Ritade upp stödstreck på väggen med hjälp av vattenpass. Kolla först hur det passar mot golvet så att det inte blir en glipa under sista plattan. Då skär man hellre bort lite på dem som är för långa. I badrummet var det faktiskt enklast att få jämna skarvar utan vare sig kryss eller snöre. Vid klinkningen använder jag inte heller hjälpmedel för plattorna ligger där man lägger dem.
Mer tips? Hmm... glöm inte att lämna en fog där väggarna möts för silikonen.
Och gör ett bra underarbete är väl det viktigaste. Fuktspärren osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.