Vi köpte i oktober 2018 en gård som är klassad som jordbruksfastighet.
Boningshuset är ombyggt av säljaren 1990 från ett betydligt mindre hus
Säljarna angav i samtliga handlingar att huset är 195kvm

Av andra skäl så fick vi sedan huset uppmätt till 255kvm boarea och 270 kvm uppvärmd yta.
När vi kontrollerar papperna har säljaren anmält 255 kvm till Skatteverket

Säljaren har hela tiden påstått att de inte hade en aning om att huset var 195kvm och att det måste blivit fel vid ombyggnaden.
De har ljugit om flera andra saker gällande huset så jag är inte jätteförvånad

Då säljaren anmält korrekt yta till Skatteverket men fel yta till oss så känns det som att det ligger en hund begraven, men vilken? Har pratat runt med bekanta som inte kan se varför.
Enligt skatteverket är det ingen skillnad mer än på taxeringsvärdet men det redovisades korrekt i papperna innan köpet.

Är det någon som har en teori om varför de ljuger om detta?
 
H Hoden skrev:
Vi köpte i oktober 2018 en gård som är klassad som jordbruksfastighet.
Boningshuset är ombyggt av säljaren 1990 från ett betydligt mindre hus
Säljarna angav i samtliga handlingar att huset är 195kvm

Av andra skäl så fick vi sedan huset uppmätt till 255kvm boarea och 270 kvm uppvärmd yta.
När vi kontrollerar papperna har säljaren anmält 255 kvm till Skatteverket

Säljaren har hela tiden påstått att de inte hade en aning om att huset var 195kvm och att det måste blivit fel vid ombyggnaden.
De har ljugit om flera andra saker gällande huset så jag är inte jätteförvånad

Då säljaren anmält korrekt yta till Skatteverket men fel yta till oss så känns det som att det ligger en hund begraven, men vilken? Har pratat runt med bekanta som inte kan se varför.
Enligt skatteverket är det ingen skillnad mer än på taxeringsvärdet men det redovisades korrekt i papperna innan köpet.

Är det någon som har en teori om varför de ljuger om detta?
Antingen har du skrivit fel, eller så är du en gnällspik som fått ett för stort hus.
Storleken är något du enkelt hade kunnat kontrollera innan köp.
 
M mattoys skrev:
Antingen har du skrivit fel, eller så är du en gnällspik som fått ett för stort hus.
Storleken är något du enkelt hade kunnat kontrollera innan köp.
Tack för de fina orden! Ytterst hjälpsamt...
Är inte deppig över att ha fått ett för stort hus, vill bara veta varför de ljuger om ytan. :)
 
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
Min närmaste gissning, är att någon del av ytan, av någon anledning är tveksam som boyta, takhöjd eller något. Och att de angivit en mindre yta, som de inte behöver vara rädd för att någon skall komma senare och klaga över.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Troligen ja. Är det souterräng eller liknande?
 
  • Gilla
Hoden
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Troligen ja. Är det souterräng eller liknande?
H hempularen skrev:
Min närmaste gissning, är att någon del av ytan, av någon anledning är tveksam som boyta, takhöjd eller något. Och att de angivit en mindre yta, som de inte behöver vara rädd för att någon skall komma senare och klaga över.
Så kan det vara, det är inte suteräng men 1 o 3/4 plans hus. De kanske är rädda för snedtaken.
Isåfall är det lugna puckar och vi kan somna om. :)
 
Är det lägre till tak än 190 cm räknas det inte som boyta.
 
Bygglov?
 
Eftersom vi har hört tvärtom tidigare och det diskuterats prissänkning tycker jag du ska kontakta säljaren och hävda att du ska betala mer... ;)

Det är nog nån som bara gissat eller så har mätmetoderna/kriterierna missuppfattats och resultatet blivit fel.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
Citrona och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.