Hej!

Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga när jag ska väggmontera dessa vägghögtalare på väggen? (https://www.jamo.com/products/graphic) Det finns ett hål för att hänga på en skruv på baksidan av dem. Vad ska jag ha för skruv? Är orolig att vikten på högtalarna ska göra det omöjligt att hänga dem på väggen.
 
Typ av skruv/fästelement är beroende på väggtyp (gips/betong etc).
 
Det ärvanlig trävägg med reglar..
 
OK, om du är säker på att det är trävägg och inte gipsvägg så använd då den största träskruv som passar i högtalarens hål.
Bäst fäste får du om du kan dra in skruven i väggregeln.
 
Kan de inte byggas in? Annars finns ju andra trevliga högtalare gjorda för vägg/takmontage från t ex B&W/Dali på Hifi-klubben. På t ex Dali gör man ett urtag i väggen och fäster högtalaren med sk doglegs på själva ramen.

Men om man vill hänga dessa utanpå väggen bör det väl räcka med en grov skruv, förutsatt att det finns något att skruva i bakom. Sätta gipsankare eller sådant (om väggen enbart är gjord av gips) tror jag inte på eftersom högtalarna kommer vibrera vilket kan få gipset att släppa på sikt.
 

Bästa svaret

Fulkemisten
I så fall är det inga problem om det är stående plank eller motsvarande. En träskruv av dimensionen 5-6 mm och 50-80 mm in i väggen håller för säkert 60-70 kg, kanske mycket mer beroende på omständigheterna. Kör på en sådan med rätt typ av skalle som passar bra i kombination med hålet på baksidan av högtalaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.