Har behov av att skarva ett 20-tal kablar vid byte av elcentral, främst 1,5mm2 och 2,5mm2. Det känns inte riktigt rimligt att dra om alla kablarna så förlängning är nödvändig. Vissa kablar är EK och vissa FK.

Jag söker tips på presstång och hylsor av hög kvalitet som används av proffs. Och gärna tips på specifika modeller, om det inte är mot reglerna här i forumet...

Vad jag tycker mig ha läst här på forumet ska man inte använda anslutningsklämmor i en elcentral men är det direkt förbjudet att använda såna här för skarvar i en central istället för pressad hylsa? https://www.wago.com/se/installatio...klaemmor/compact-anslutningsklaemma/p/221-412
 
Jag skulle dra om, i alla fall en del matningar som är enkla att byta, samt skarva resten med Wago. Men jag skulle använda Wago 733-102 (E1440920) skarven ska ju vara "för evigt" så det finns ingen fördel att kunna lätt öppna den.
 
jag hade skarvat med elpress skarvhylsor ( röda 1,5mm eller blå 2,5mm till FKn , till EKn hade jag kört wago eller dragit om.
brukar bara köra wago om jag ska koppla vidare belysningstyrning eller liknande med flera trådar i centralen


håller för övrigt med om att dra om de som är enklare ( hade dragit om alla om det varit till mig själv jag gjort jobbet )
 
Jag har själv inte använt dessa, men på ett rent teoretiskt plan skulle jag rekommendera parallellhylsor om EK ska skarvas med presshylsa.
https://www.elpress.net/sv/produkter/elpress-produkter/isolerade-forbindningar/20632/
Pratade med en säljare på en mässa (kan ha varit elpress) om detta problem då vi skarvar ihop RK med EK mycket i jobbet (växelvärme för spårvagnsväxlar).
Köpte till och med hylsor, men naivt nog så tänkte jag att skarvar man 2,5mm2 så ska man ha blå hylsor som vanligt. Visade sig att man får summera arean och välja hylsa efter detta.
Sedan rann det ut i sanden. Rent teoretiskt borde man få en ganska dålig skarv när man pressar på EK, men vi har aldrig märkt några problem på de ca 2400 anslutningarna vi har på stan så det kanske är ett icke-bekymmer.
Fast jag hade nog kört med WAGO 221.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.