Staffans2000
Hejsan.

Jag brukar titt som tätt slå mig för bröstet, och beklaga mig över den söndercurlade generation gnäll.
Io confesso!
Jag är en av dem.

Jag skulle för en adept förklara det tidiga sparandets fördelar på grund av ränta på räntanfenomenet. Fram med miniräknaren...ajdå! Förutsättningarna var: spara tusen kr. om året i tio år med en ränta på tio procent per år.
Så frågan till er vuxna. Vilken formel används?

Staffan
 
1000 x (1,1upphöjt till 10)

Ja, jag vete tusan hur jag skulle skriva ut det där med "upphöjt"....
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Antag att du lånar b0 kr med r % ränta. Då kommer beloppet att öka för varje år på följande sätt:

År 1: b1 = b0 + b0*r = b0*(1+r)
År 2: b2 = b1 + b1*r = b1*(1+r) = b0*(1+r)^2
År 3: b3 = b2 + b2*r = b2*(1+r) = b0*(1+r)^3
... etc.

Formeln är alltså att efter n år med r % ränta har urprungsbeloppet b0 ökat till b0*(1+r)^n.
 
Staffans2000
B b8q skrev:
[länk]

Edit: Heh, trea på bollen med exakt samma källa!

Men ska du förklara realistiskt för adepten får du förstås använda nollränta, och lägga till lite inflation och lite bank- och förvaltningsavgifter. Då blir det inte lika intressant att spara längre...
Tackar allesammans.

Adepten sparar tvåhundra kronor i månaden för sina små barn på ett vanligt bankkonto med noll ränta. Mitt förslag var att han skulle öppna ett investeringssparkonto och spara i en globalindexfond istället. Sedan skulle jag räkna ...

Staffan
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tackar allesammans.

Adepten sparar tvåhundra kronor i månaden för sina små barn på ett vanligt bankkonto med noll ränta. Mitt förslag var att han skulle öppna ett investeringssparkonto och spara i en globalindexfond istället. Sedan skulle jag räkna ...

Staffan
Borde inte man spara med lite högre risk än så, om det är på 10+ års sikt?
 
Fairlane
Både inlägg #2 och inlägg #6 missar att man varje år petar in nya pengar. Gör man inte det så stämmer de uträkningarna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Staffans2000
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Borde inte man spara med lite högre risk än så, om det är på 10+ års sikt?
Jodå. Det tycker jag med. Men det var bara ett exempel i relation till hans aktuella sparform, som långsiktigt borde vara den sämsta tänkbara.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fram med miniräknaren...ajdå! Förutsättningarna var: spara tusen kr. om året i tio år med en ränta på tio procent per år.
Varför inte göra det enkelt?
2593,74246 kr.
Fram med miniräknaren!
Skriv 1.1 i miniräknaren för 100% + 10% ränta
Casio miniräknare med displayen visande 1.1, relaterat till ränteberekningsinstruktioner.
Tryck två gånger på X tangenten.
Skriv 1000 och tryck =
Casio miniräknare med displayen visande 1.100, kopplat till en beräkningsexempel.
Tryck = en gång till (två gånger nu)
Casio-miniräknare med display som visar siffran 1210, relaterad till ett beräkningsinlägg.
Tryck = tangenten åtta gånger till, dvs sammanlagt tio gånger
Casio miniräknare som visar siffran 2593,74246 på dess display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart!
 
Vilken fin gammal räknare!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
G guggen skrev:
Vilken fin gammal räknare!
Tja, don efter person :rofl:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, don efter person :rofl:
Gamla fina och en del rysliga minnen kommer tillbaka när jag är en sådan.
 
Hoppsan, nu såg jag också att det skulle sättas in ett lika stort belopp varje år. Då får vi räkna på ett annat sätt.

Ansätt:
b0 = Det belopp som sparas varje år
r = Räntesatsen (procentsats/100))
n = Antal år

Givet att räntan räknas ut vid varje årsslut blir det totala beloppet efter varje år:

År
1 b1 = b0*(1+r)
2 b2 = b0*(1+r) + b1*(1+r) = b0*(1+r) + b0*(1+r)^2
3 b3 = b0*(1+r) + b2*(1+r) = b0*(1+r) + b0*(1+r)^2 + b0*(1+r)^3
...
n bn = b0*(1+r) + b0*(1+r)^2 + ... + b0*(1+r)^n = b0*(1+r)*[1 + (1+r) + (1+r)^2 + ... + (1+r)^(n-1)] (1)

Nu finns det en käck formel som säger att en summa av typen 1 + k + k^2 + ... + k^(n-1) kan skrivas som (k^n-1)/(k-1) (se t.ex https://sv.wikipedia.org/wiki/Geometrisk_summa). Genom att sätta k = (1+r) går därför ovanstående uttryck (1) att förenkla till:

bn = b0*(1+r)*((1+r)^n-1)/r (2)

Detta är alltså den slutliga formeln.

(Rimlighetskontroll: Efter 1 år blir beloppet b1 = b0*(1+r)*((1+r-1)/r = b0*(1+r) vilket ju stämmer!)

Räkneexempel:
Man sparar 1000 kr i månaden i 10 år till 10% ränta.

b0 = 1000
r = 0,1
n = 10

Beloppet efter 10 år blir då:

b10 = 1000*1,1*(1,1^10-1)/0,1 = 17 531 kr.

Om man istället vill räkna ut beloppet vid varje års ingång får man dividera formeln med r+1. Då fås
b(n) = ((r+1)^n-1)/r, vilket är den formel som presenteras i ränta-på-ränta-kalkylatorn som det länkas till i tidigare inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.