Vad gäller med kåpa på släp?
Måste man besikta släpet med kåpa?

Funderade lite på att bygga ett kombinerat släp som man även kan bo i.
Perfekt om man ska i är och åka skoter, backa ut skotern, dra ut sängar och ställa fram ett litet bord, tänk husvagn med öppningsbar bakdel.

Får man bygga ett eget hus till en husvagn, eller en isolerad kåpa till en vanlig vagn?

Så klart får man hålla sig inom vikt gränserna
 
När jag eftermonterade kåpa på ett tidigare öppet släp så behövde den inte besiktigas eller typas om. Men kåpan räknas som "last" och ska räknas med som tyngd när man kör.
Då var det en fabrikstillverkad glasfiberkåpa. Hur det ställer sig med husvagnsliknande arrangemang vet jag inte.
 
Transportstyrelsen skriver på sin hemsida att "Tjänstevikten på ett släp är vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med det tyngsta karosseri som hör till fordonet. Notera att tjänstevikten inte inkluderar gods."

Frågan är vad som ingår i ordet karosseri? Kåpan, avtagbara lemmar?

Jag skulle gissa på att du får bygga om släpet hur du vill så länge som du inte överskrider totalvikten. Jag ser framför mig en hästtransport med isolerade väggar på ett ungefär.

Problemet med husvagnar brukar vara att tjänstevikten på dem är så pass höga så att du inte får plats med någon last. Maxlasten ligger kanske på några hundra kilo, och ska du sen sätta dit en öppningsbar bakdel så försvinner ytterligare lastvikt. Då finns det inget utrymme kvar för att få med sig en skoter.
 
Nej precis men en tex biltransport på 1300kg med vikt på 400 så har man ju lite utrymme att bygga
 
Min första tanke när jag din trådstart var en biltransport med en lekstuga ovanpå. :D
Det kan jag inte se några som helst problem med så länge som lekstugan vikt räknas in i lastvikten.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja men typ så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.