S Spopas skrev:
ska man känna att golvet är varmt, alltså värma fötterna, måste golvet hålla högre temperatur än foten. Så jag hade kört på radiatorer om du bara är ute efter grundvärme i källaren. Då slipper man också värmeförluster ner i grunden
Det där håller jag inte med om. Jag mätte just golvtemperaturerna i vårt hus (skitgammalt på stenfot). Trägolvet som är ok att gå på var 20 grader. Stengolvet på toaletter som känns hemskt att stå på var 18 grader. Stengolvet i hallen som är riktigt trevligt att gå på och som absolut känns varmt är 25 grader.

Visst krävs det varmare än det som ska värmas upp och det är vad man är ute efter, men målet med golvvärme är ju inte att få feber i fötterna.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Okej, får känna mig lite överbevisad ;) men gjorde lite beräkningar och 4% mer energi skulle användas i detta fall om man valde elgolvvärme än elradiatorer. Vilket är ganska försumbart i detta fallet, tänker man också att man kan sänka innetemperaturen med 1 grad som man kan räkna med när man har golvvärme, så sparar man istället 7%.
Boverket publicerade följande skrift för några år sedan:
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2002/grundtips_for_golvvarme.pdf
Det beror på isoleringen hur stor ökningen blir. Jag kan inte få ut ur denna tråd hur mycket isolering TS har i sitt källargolv. 4% ökning stämmer om det är 300 mm isolering i golvet enligt publikationen. Jag har hört en tumregel om att 1ºC sänkning av temperaturen ger 5% sänkning av energiförbrukningen. Var har du hittat siffran 7%?

Visst kan det många gånger vara att man tycker att den ökade komforten är värd en högre elkostnad. Men här var frågan ganska specifikt "vilket ger lägst driftkostnad".
 
surris
A Avemo skrev:
Boverket publicerade följande skrift för några år sedan:
[länk]
Det beror på isoleringen hur stor ökningen blir. Jag kan inte få ut ur denna tråd hur mycket isolering TS har i sitt källargolv. 4% ökning stämmer om det är 300 mm isolering i golvet enligt publikationen. Jag har hört en tumregel om att 1ºC sänkning av temperaturen ger 5% sänkning av energiförbrukningen. Var har du hittat siffran 7%?

Visst kan det många gånger vara att man tycker att den ökade komforten är värd en högre elkostnad. Men här var frågan ganska specifikt "vilket ger lägst driftkostnad".
A Avemo skrev:
Boverket publicerade följande skrift för några år sedan:
[länk]
Det beror på isoleringen hur stor ökningen blir. Jag kan inte få ut ur denna tråd hur mycket isolering TS har i sitt källargolv. 4% ökning stämmer om det är 300 mm isolering i golvet enligt publikationen. Jag har hört en tumregel om att 1ºC sänkning av temperaturen ger 5% sänkning av energiförbrukningen. Var har du hittat siffran 7%?

Visst kan det många gånger vara att man tycker att den ökade komforten är värd en högre elkostnad. Men här var frågan ganska specifikt "vilket ger lägst driftkostnad".
Självklart beror det på isoleringen, men ett källargolv får ganska bra u-värde även med bara betong. Det jag räknat på, källargolv och 100mm betong. Då blir det 4%, hade det varit PPM på mark och ingjuten golvvärme utan isolering hade det varit betydligt större...

Jag har inte hittat siffran 7% någonstans, den är framräknad i simuleringsprogram för energiberäkningar.
Och "tumregeln" är 5% ja.

Men håller med att frågan var driftskostnaderna, men ansåg lite snabbt att jag tyckte att några % skillnad var försumbart i en liten källare.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Självklart beror det på isoleringen, men ett källargolv får ganska bra u-värde även med bara betong. Det jag räknat på, källargolv och 100mm betong. Då blir det 4%, hade det varit PPM på mark och ingjuten golvvärme utan isolering hade det varit betydligt större...

Jag har inte hittat siffran 7% någonstans, den är framräknad i simuleringsprogram för energiberäkningar.
Och "tumregeln" är 5% ja.

Men håller med att frågan var driftskostnaderna, men ansåg lite snabbt att jag tyckte att några % skillnad var försumbart i en liten källare.
Passa dig för att påstå att det är onödigt att bila ur, gräva, isolera med 300 mm eps och gjuta ett nytt varv.
Men jag håller absolut med dig. Jag har räknat och mätt. Att anlägga golvvärme på oisolerat källargolv innebär ingen jätteenergiförlust.
Det tar uppvtill 40 år att tjäna in vad bara isoleringen kostar, oaktat arbetskostnad.
 
surris
L largab skrev:
Passa dig för att påstå att det är onödigt att bila ur, gräva, isolera med 300 mm eps och gjuta ett nytt varv.
Men jag håller absolut med dig. Jag har räknat och mätt. Att anlägga golvvärme på oisolerat källargolv innebär ingen jätteenergiförlust.
Det tar uppvtill 40 år att tjäna in vad bara isoleringen kostar, oaktat arbetskostnad.
Jag har väl inte påstått att det är onödigt att isolera?
 
surris mattias1jonsson skrev:
Jag har väl inte påstått att det är onödigt att isolera?
Nej, jag försökte vara lite ironisk. Du skrev att ”oisolerat” källargolv har ganska bra u värde. Det kan man tolka som att det går bra att lägga golvvärme utan att bila, gräva, isolera.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Hej! Jag undrar om någon vet om man sparar något på att köra timer på golvvärmen, exempelvis lägre temperatur på natten. Då behöver den ju värma på extra sen igen så är det verkligen en besparing?
 
C Capitan skrev:
Hej! Jag undrar om någon vet om man sparar något på att köra timer på golvvärmen, exempelvis lägre temperatur på natten. Då behöver den ju värma på extra sen igen så är det verkligen en besparing?
I korthet blir det en besparing om medeltemperaturen för dygnet sjunker. Golvvärme är mycket trögreglerad. Stänger du av tar det lång tid innan det kallnar och när du slår på tar det lång tid innan det blir varmt. Därmed begränsas hur stor besparingen blir. Men en besparing blir det alltid.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.