Hej!
Är den någon som har några tips på var man kan få reda på hur hus såg ut i olika tidsepoker? Vi har ett hus byggt 1923-29 (står olika överallt) och renoverat under 80- och 90-talet. Det är inte mycket som är bevarat av den gamla stilen mer än dörrarna, golvlisterna i ett av rummen och stuckaturen i matsalstaket. Obehandlade furupaneler används i överflöd, både i tak och på vägg och trappan är en explosion i furu :p . Alla golv utom ett är i alla fall lackad gran, men besiktingsmannen påpekade att de borde vara målade för att bli mer tidsenliga. Jag har svårt att tänka mig att man var överförtjust i bastukänsla vid tiden för byggnationen under byns glansdagar. Huset ligger i Kattarp utanför Helsingborg så jag vill gärna ha en mer skånsk känla.
Finns det någon sida på nätet som kan ge tips?

/Maria
 
:cool: Gå in på biblioteket och fråga efter boken: Sveriges bebyggelse. Har du tur så finns ditt hus med där och du kan se hur det har sett ut utvändigt.
Ta även en sväng inom kommunen. I deras ritningsarkiv kan det finnas gamla ritningar. :)
 
På biblioteket finns det även annan literatur som kan hjälpa dig en bit på vägen. Så renoveras torp och gårdar, Gysinges handbok no 8, Invändig renovering, Utvändig renovering, etc etc... Där finns både bilder och information om vilka stildrag och material som var typiska när ditt hus byggdes. leta i hylla Ppb där brukar det finnas en hel del böcker du kan ha nytta av.

Sen finns klart möjligheten att kolla med länsmuseet eller hembygdsföreningen om det finns och fråga grannar som kanske varit i huset. Det kan fnnas foton kvar.
Lycka till !!!
 
Inskrivningsmyndigheten har uppgift om husets samtliga ägare. Det kan inte vara särskilt många, eftersom huset ändå är relativt nytt. Om du tar dessa ägares personnummer (eller åtminstone földelsedag) kan du släktforska dig fram till nu levande släktingar. Kontakta dem! De vet hur det såg ut förr.
 
C
Just på 20-30-talet så byggdes det efter flera olika stilar och med ganska stora lokala variationer (allt material tillverkades ju fortfarande hantverksmässigt och lokalt). Så det är svårt att säga.

Kolla med Länsmuseet, de brukar ha mängder med bilder m.m. från olika tidsepoker och stilar.
I ditt fall Regionmuseet i Kristianstad som jag förstår det.

Ett annat tips är att kolla runt lite extra i bevarade byggnader från epoken i närheten som är öppna för allmänheten. Det är fantastiskt hur mycket detaljer man lägger märke till när man verkligen håller utkik.

/C
 
Hur ser ditt hus ut, exteriört? Jag har precis sålt mitt 'urtypiska' 20-talshus i Malmö - av den typ som är mycket vanlig i och utanför de större skånska städerna.  Mitt hus var närapå intakt invändigt dvs samtliga takstuck, skjutdörrar, golvlister etc finns kvar. Beroende lite på hur nära H-borg huset ligger (äldre stil var vanligare i byarna runt storstäderna) kan man förmoda att grangolvet inte ursprungligen var målat utan att det var täckt av linoleummattor. I vardagsrummet kan det ev varit fernissat i tjocka lager. Gran är förhållandevis mjukt material som mest använts som undergolv på den tiden.

Om det är samma typ av hus som jag haft går det ofta att 'återbörda' huset till ursprungsstil eftersom de var så gediget byggda. Om du lägger in ett foto på huset (eller sänder ett sådant till min mail) kan jag kolla. Har en hel del bilder av huset kvar efter försäljningen om du är intresserad. Jag har slitit i många år för att få husets stil tillbaka  ;). Nu har jag tröttnat på renovering ...  ;)
 
Tack för alla råden! Det blir en tur in till biblioteket så schemat tillåter.
Bifogar en bild på huset. Teglet ska vara ganska ovanligt tydligen. Ljusgrått med röda/rosa fogar.
 
  • 51130486_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en till från sidan...
 
  • 51130486_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skicka gärna lite bilder Yonna! Min vanliga mail har jag inte tillgång till för tillfället, men denna funkar alltid: mariafalke@hotmail.com
 
En sak är säker:
I ett så gammalt, murat hus från början av 1900-talet så skulle det inte förekommit en enda omålad trädetalj! (om det inte var dyrt ädelträ förståss)
Omålat trä på den tiden var ett tecken på fattigdom.

En säker uppskattning är att ditt hus har haft putsade och tapetserade väggar inomhus med vitkritade, släta tak. Möjligen någon stuckatur i taket och lite högre, målade sockellister.
I vardagsrum och allmänna rum i bottenvåningen har det antagligen legat en stavlimmad, lackad parkett troligen i fiskbensmönster.
I kök och sovrum etc. har golven troligen varit belagda med linoleummatta som vaxats 2 ggr per år. Bad och toalett har varit klinkerbelagda.

Det skulle inte vara förvånande om fönstren utomhus har varit målade i någon kulör som står bra till tegel och fog, kanske en mörkare nyans av fogens rosa ton.
 
Ditt hus är av samma 'egnahemstyp' som mitt.

Nja - beroende lite på var huset är beläget när det gäller bad etc. Mitt hus (centralt i Malmö) hade bad & toa i källaren och det var nog höjden av lyx att bygga bad i våningsplan på den tiden - i vissa fall las toa i nedre hallen men då rör det sig också om lite lyxigare husvariant. Även parkett var extra påkostat i denna typ av hus. Mitt var dessutom 2-familjshus; 1 rum & kök i övervåningen; 2 rum & kök i bottenvåningen jämte hallar i bägge våningsplan vilket var mycket vanligt. Vanligt var också, som volvo nämner, putsade väggar i vardagsrum/matsal men dessa var heller inte alltid tapetserade utan målade med oljefärg - gärna med i murriga gröna/bruna färger (och som idag är djävulusiskt jobbiga att tapetsera oppanpå om man inte slipar ner ytskiktet - jag vet  ;)). Hoppas du har kvar stuckaturtaken - de är oftast magnifikt fina i all sin enkelhet - ska man efterkonstruera dessa blir de lätt alltför krussidulliga.

Putsad fasad - ditt teglades troligen ganska sent med detta speciella tegel. De hus som teglades i tidigt skede brukar oftast ha det skånska gula teglet; därefter kom det röda teglet och senare moderna tegelfärger. De flesta fönstren är utbytta och det är ju synd eftersom de ursprungliga var av mycket god kvalitet i kärnvirke. Kul att småfönstren ialla fall finns kvar - dessa gömdes gärna vid omtegling.

Om du inte har ritning på huset skulle jag börja med att begära in kopia av denna först. Det löser många problem om du skall ändra något. Framför allt om du ska flytta någon vägg - vedervärdigt jobb eftersom halm/bast/tåtar/hönsnät/murbruk/tegelstenar och stenar finns gömda inne i väggarna! Hästjobb :p

Jag fixar över lite bilder till dig ikväll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.