D Daniel 109 skrev:
Det du skrev i inlägg 38 och 42 är olika saker.
Då är jag med!

Tack för alla inputs, känns som det behöver tillföras mer fakta för att ta diskussionen vidare.
 
BirgitS
S spyops skrev:
Vi kan släppa spekulationerna kring 1-1/2 plans hus.
Det är endast 1-plan och 2-plan som får byggas. 1-plan med förhöjt väggliv men utan möjlighet till att inreda vinden.
1-planshus med vind och förhöjt väggliv är samma sak som 1,5-plans hus.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…

Bästa svaret

S spyops skrev:
Inlägg nr 16 där har ni urklippet från detaljplanen som berör detta.
Svaret från Bygglovshandläggaren på vad de menar med förhöjtväggliv enligt nedan.

”När detaljplanekartan reglerar att du även kan bygga två våningar kan du välja om du vill ha högre höjd i tak eller göra lite högre på vinden. Om detaljplanen förespråkar endast envåningshus får man istället lov att höja innertaket så att inte vinden blir klassificerad som en våning”
Jag är nyfiken på vad som står i planbeskrivningen. Vad är syftet med området? Vad är det tänkt att intrycket av området ska vara etc? Där kanske det går att klura sig fram till varför denna planbestämmelse tillkommit och vad tanken bakom den är. Vad är övriga planbestämmelser? Byggrätt? Tomtstorlek? Allt vägs samman vid en prövning av bygglov. Jag misstänker tyvärr att du inte kan få ett rakt svar av handläggaren. Det är inte alltid centimeter och minimåtten som avgör utan intrycket av byggnaden på den platsen och i dess sammanhang. Det hus ni är intresserade av ser ganska flackt och lågt ut, jag tror (men bara tror) att de vill ha högre bebyggelse med tanke på att de anger byggnadshöjd som max 7 meter.

När jag läser svaret från handläggaren tror jag ni pratat om varandra. Hon svarade nog på hur du kunde göra för att maxa din byggnad, det är den vanligaste frågan, din är lite omvänd (men intressant). Jag har inte hittat något liknande ärende som blivit prövat i högre instans.
 
  • Gilla
Petrusmilli och 2 till
  • Laddar…
Från texten i inlägg 16 tolkar jag det som att detaljplanen vill ha 2 planshus och 1 3/4 modeller.

Endast vid 2 plan får du inte inreda vinden för att undvika 2,5 planshus.
Förhöjt väggliv ser du min bild i tidigare inlägg, hur högt det måste vara blir en bedömningsfråga men antar att gränsen går när man kan se att det är förhöjt väggliv.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1-planshus med vind och förhöjt väggliv är samma sak som 1,5-plans hus.
Fast utan inredd vind!
 
”Planen medger att bostadshus uppförs i högst två våningar och då får inte vind inredas. Vid byggande av bostads- hus med en våning krävs förhöjt väggliv. Högsta byggnadshöjd är 7 m, men uthusbyggnad får högst vara 3 m.”

Nyckelorden är ”och då”. Dvs om man uppför en byggnad om två våningar _då_ får man inte inreda vind. Annars får man inreda vind.

Rent teknisk så räcker det med en cm för att ett fasadliv ska vara förhöjt. Men de kommer ni inte få igenom eftersom regleringen har ett underliggande syfte.

Om du postar vilken detaljplan de gäller går de säkert att lista ut vad som åsyftas utifrån de samlade planhandlingarna.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Detaljplanens syfte med förhöjt väggliv är uppenbarligen att även enplanshusen ska ge intryck av att vara tvåvåningshus. Den där husmodellen kommer aldrig att kunna ge det intrycket oavsett hus högt vägglivet är. Det absurda är att även med ett förhöjt väggliv på 70cm och en takvinkel på 18 grader så får man inte heller intrycket av ett tvåvåningshus. Men det blir ännu svårare att påpeka vad som är fel.
 
S spyops skrev:
Då är jag med!

Tack för alla inputs, känns som det behöver tillföras mer fakta för att ta diskussionen vidare.
I erfarenhet så är nog det klart med definition vad som det menas med vad 1,5 plans eller med förhöjt väggliv betyder.
Och den den snygga och fräcka villa som ni valt kan man enkelt beskriva och definiera som just det.

Men kanske skall man se det stadsarkitektens estetiska ögon och någon annans intensioner för just det området.
Allt för ofta ser de sig som konstnärer och ve den som rättar eller fläckar deras lanskapscanvas.
Rätt fråga kan här till handläggaren vara vilken typ av villa ser du i området är det sockerlådor, traditionella, arkitektritade eller blandat och vilken färg mm.
Är svaret då som så ofta vid planområden att man vill plantera i grupper såkallad homgen förtätning med liten variation.
Så är det lättare för er att veta vad ni skall argumentera för (kanske är det så att man blixtsnabbt skall anpassa sig, och säga när visar sin tanke "ja och vi tänker oss huset i vitt som resten av husen" om inte färgvalet är jätteviktigt för en själv.
 
T Tareson skrev:
I erfarenhet så är nog det klart med definition vad som det menas med vad 1,5 plans eller med förhöjt väggliv betyder.
Och den den snygga och fräcka villa som ni valt kan man enkelt beskriva och definiera som just det.

Men kanske skall man se det stadsarkitektens estetiska ögon och någon annans intensioner för just det området.
Allt för ofta ser de sig som konstnärer och ve den som rättar eller fläckar deras lanskapscanvas.
Rätt fråga kan här till handläggaren vara vilken typ av villa ser du i området är det sockerlådor, traditionella, arkitektritade eller blandat och vilken färg mm.
Är svaret då som så ofta vid planområden att man vill plantera i grupper såkallad homgen förtätning med liten variation.
Så är det lättare för er att veta vad ni skall argumentera för (kanske är det så att man blixtsnabbt skall anpassa sig, och säga när visar sin tanke "ja och vi tänker oss huset i vitt som resten av husen" om inte färgvalet är jätteviktigt för en själv.
Nu är du ute o cyklar på motorled!
Detaljplaner är till för att ge lite enhetlighet till bebyggelse och undvika krockar!
Det udda här är att de vill ha högre byggnader och undvika enplanare...
Handläggare är oftast klämda mellan kunderna och detaljplanen!
Tröttnar du på arkitekter rekommenderas en veckas semester i favela
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Måste säga att jag aldrig förut har sett planbestämmelser som förbjudet byggande av 1-planshus och rent juridiskt även 1,5-plans hus.
1,5 plans hus finns egentligen inte utan är ett slangord för enplanshus med inredd vind.
De byggs ofta i områden som förbjuder byggande av hus med 2 plan.
Om väglivet är under 0,7m räknas "övervåningen" som inredd vind och inte som våning, i "folkmun" 1,5-plans hus.

I mina ögon en utmärkt plan om man vil bygga klassiska hus med en design fram till ca 1930.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Måste säga att jag aldrig förut har sett planbestämmelser som förbjudet byggande av 1-planshus och rent juridiskt även 1,5-plans hus.
1,5 plans hus finns egentligen inte utan är ett slangord för enplanshus med inredd vind.
De byggs ofta i områden som förbjuder byggande av hus med 2 plan.
Om väglivet är under 0,7m räknas "övervåningen" som inredd vind och inte som våning, i "folkmun" 1,5-plans hus.

I mina ögon en utmärkt plan om man vil bygga klassiska hus med en design fram till ca 1930.
Jag har inte heller sett den bestämmelsen tidigare. Det vore intressant att läsa planbeskrivningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
... dvs. huset blir tvåvånings om det är mer än 70 cm i stället för envånings med inredd vind (1,5 plans).
Ursäkta OT: Stämmer detta? Jag har 145cm till taklisterna på övervåningen, men överallt står det 1 1/2 plan med källare :)
 
Är det 145 cm vid ytterväggens skärning med översida tak? Det är ju den fiktiva linjen som är där man mäter.
 
K_arlsron: 1,5plan finns inte definierat. Antingen är det enplan eller tvåplan. Men höjden på taklisterna har inte med saken att göra. Det beror ju på hur långt man har dragit in innerväggarna.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Gränsen mellan att klassas som enplans hus eller tvåplan går vid 0,7m väggliv.
Hur det mäts kan man söka efter men man utgår från planet där fasaden skär takets 45° plan och sedan ner mot golvet på "vinden/övervåningen".

Är det mer än 0,7m är det ett tvåvåningshus en mäklare har ofta dålig koll på detta och benämner många hus som 1,5 plan som rent "juridiskt" är ett tvåplanshus.
Att kalla tvåplanshus med brutet tak/mansardtak för 1,3/4 plans hus är egentligen också fel.
Men folk förstår i regel vad som menas.

Men det är skillnad på att skriva/läsa en husannons och skicka in ett bygglovsansökan!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.