Hej.
Vi ämnar göra om i köket och nu har tankarna nått belysningen.
Vi har dimbara utanpåliggande spottar kopplat till Elko plus dimmer. I samma apparatdosa skulle vi gärna också få till styrning av en ledlist i överskåpen.

För det första; jag antar att det görs enklast med en fjädrande kronbrytare med dosdimmer?
Vilken dosdimmer har funktionen att den dels kan dimma 230 volt på ena brytaren och en dimbar led-driver på andra brytaren?
Priset är inte oviktigt men hellre en bra för en slant till en än sämre....

Vi önskar om möjligt fortsätta med Elko plus men det är väl knappast en fråga i sammanhanget.
Jag hoppas frågeställningen är förståelig och tackar på förhand för ev. svar.
 
Borde inte LED-drivern dimma om man helt enkelt ansluter 230V-sidan till en dimmer?
 
Jag är inte säker på att jag förstår ditt svar men jag vill kunna tända dem separat, ibland i taket, ibland skåpen, ibland båda.
 
Jag menar såhär. Kronbrytaren kan dimma 2x230V. På den ena ansluter du 230V-belysningen. På den andra ansluter du LED-drivarens 230V-sida. Denna driver sedan i sin tur LED-belysningen. När du dimmar spänningen till drivaren sjunker även den spänning denna i sin tur ger till LED-belysningen.
 
Kanon. Någon som har ett förslag på en bra dosdimmer med dubbla utgångar för kronbrytare? Ej behov av smart styrning. Jag skall ändå handla saker på elbutik.se så om man har koll på deras sortiment så vore det ännu bättre.
 
Det finns några krondimmers i puckformat: Vadsbo LD200KRON, Plejd DIM-02, Eltako bör ha någon.
Gäller bara att den fungerar med befintliga downlights. Det får man prova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.