Är på väg att renovera kök och hade tänkt byta från köksfläkt inbyggd i skåp till fritt hängande köksfläkt. Efter att ha rivit ut köket står det dock klart att ventilationsröret kommer ner ca 30 cm till vänster om själva fläktens position. Det gör sedan en böj med mjuk plast åt höger för att komma ner till fläkten.

Går detta att lösa på något snyggt sätt eller är man hänvisad till inbyggd köksfläkt? Om man sätter allt rakt ner så som det kommer ner från taket hamnar köksfläkten väldigt nära väggen/hörnet av köket, blir inte riktigt bra.
 
Är det en våning till ovanför köket eller bara t ex vind?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Är det en våning till ovanför köket eller bara t ex vind?
En våning ovanför tyvärr. Jag hittade dock en bild på nätet med lösning för liknande problem.

Om man inte gör något hamnar vänstra kanten av induktionshällen ca 30-40 cm ifrån väggen, kanske inte upplevs för "tight"?

Ventilationsrör ovanför induktionshäll i kök, infällda i mosaiktäckt vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man vill ju gärna ha lite svängrum på båda sidor om spisen, så att man kan preparera det som ska tillagas. Så då blir ju en sån lösning som på bilderna bättre. Kan bli riktigt snyggt.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Man vill ju gärna ha lite svängrum på båda sidor om spisen, så att man kan preparera det som ska tillagas. Så då blir ju en sån lösning som på bilderna bättre. Kan bli riktigt snyggt.
Hej Viggom.
Jädrar vad snyggt det ser ut. Jag håller på att planera nytt kök, och av det jag ser av dina bilder har vi liknande "problem". Har köket i hörn och ser att du avslutar med med ett hörnskåp på vänster sida. Undrar om du skulle vilja skicka lite mer bilder över helheten ? Vore jättetacksam för det :) Min mailadress är: torgny.sorman@gmail.com

MVH Torgny
 
T torsom skrev:
Hej Viggom.
Jädrar vad snyggt det ser ut. Jag håller på att planera nytt kök, och av det jag ser av dina bilder har vi liknande "problem". Har köket i hörn och ser att du avslutar med med ett hörnskåp på vänster sida. Undrar om du skulle vilja skicka lite mer bilder över helheten ? Vore jättetacksam för det :) Min mailadress är: torgny.sorman@gmail.com

MVH Torgny
Hej Torgny, bilderna är inte mina utan från internet. Jag löste det istället med ett 40 bänkskåp till vänster om spisen jämfört med tidigare 60 skåp. Sen är det väl egentligen inte så stor sak att bryta upp taket och korta ventilationsröret om man önskar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.